Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako koulukuraattori tehdä näin?

Vierailija
08.06.2016 |

Tämä asia on vaivannut minua jo vuosia. Olin masentunut teini, ja perhettäni kohtasi eräs kriisi joten päädyin koulukuraattorin puheille. Selitin tälle miten tuo kriisi on pahentanut olotilaani, miten tuo on aiheuttanut unettomuutta, miten en ole muutenkaan tyytyväinen itseeni tai elämääni, opiskeluvaikeuksista ja kaiken muunkin mikä minua vaivasi ja ahdisti. Tämä kuraattori kuunteli ja nyökytteli ja kun olin saanut koko tilanteen selitettyä tämä vain tokaisi "juu, ei se elämä ole aina helppoa. Ei kaikki voi olla fiksuja, nättejä tai edes peruspulliaisen näköisiä. On sinussa varmaan muita hyviä puolia", nousi ylös ja kertoi että tämä oli sitten tässä, hänellä oli muuta menoa. En ikinä saanut uutta aikaa tai ohjausta eteenpäin. Tästä on jo monta vuotta, mutta arkana teininä kuraattorille uskaltautumisen jälkeen tuo oli todella inhottavaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kurjaa kun selvä totuus lausutaan niin kuin se on.

Vierailija
2/6 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleltään häiriintynyt kuraattori. Ei tietenkään hänen tehtävänsä ole lytätä asiakkaitaan. Ap, olet arvokas ja olen pahoillani saamastasi kohtelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkyttävää käytöstä :O

Vierailija
4/6 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa. Omalla yläasteellani oli aikoinaan samantapainen työhönsä kyllästynyt terveydenhoitaja, kaveri valitti viiltävää vatsakipua ja terkkari vaan kohautti olkiaan ja epäili ilmavaivoja tai menkkakipuja. Ilmavaivat paljastui umpilisäkkeentulehdukseksi.

Vierailija
5/6 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli varmaan joku rehtorin vaimo tai muu vastaava, jolla ei ollut suuremmin koulutusta kuraattorin hommaan. Eikä kiinnostusta, mutta kun piti olla tekevinään jotain työtä aina välillä.

Vierailija
6/6 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia on vaivannut minua jo vuosia. Olin masentunut teini, ja perhettäni kohtasi eräs kriisi joten päädyin koulukuraattorin puheille. Selitin tälle miten tuo kriisi on pahentanut olotilaani, miten tuo on aiheuttanut unettomuutta, miten en ole muutenkaan tyytyväinen itseeni tai elämääni, opiskeluvaikeuksista ja kaiken muunkin mikä minua vaivasi ja ahdisti. Tämä kuraattori kuunteli ja nyökytteli ja kun olin saanut koko tilanteen selitettyä tämä vain tokaisi "juu, ei se elämä ole aina helppoa. Ei kaikki voi olla fiksuja, nättejä tai edes peruspulliaisen näköisiä. On sinussa varmaan muita hyviä puolia", nousi ylös ja kertoi että tämä oli sitten tässä, hänellä oli muuta menoa. En ikinä saanut uutta aikaa tai ohjausta eteenpäin. Tästä on jo monta vuotta, mutta arkana teininä kuraattorille uskaltautumisen jälkeen tuo oli todella inhottavaa.

Ei kovin ammattimaiselta kuulostanut. Karrikoiden sanottuna, tuli mieleen terveydenhoitaja Ellu Kumman kaa -komediasarjasta. Mutta leikki sikseen

Hienoa on se, että näyt osaavan tarkastella asiaa  ikään kuin ulkopuolelta. Kuraattorin käytös on ollut epäempaattista tilanteessa, jossa empatian pitäisi olla läsnä. Myöskään tuo jatkoon ohjaaminen ei kieli hyvästä osaamisesta.

Kertomasi tunteet ovat oivallinen esimerkki myös siitä, että ihminen kantaa pitkään, jopa vuosia tai vuosikymmeniä kokemiaan tunneloukkauksia, ja pahimmassa tapauksessa ne jäytävät mieltä ja jopa sairastuttavat.  

Mutta jo se, että osaat ja uskallat kyseenalaistaa   kuraattorin huonon käytöksen, kertoo sinussa olevasta sisusta ja temperamentista. Ne ovat sinulle oiva työväline ja voimanlähde moniin tilanteisiin. Kehitä ja kasvata niitä. Sinulla on oikeus tuntea jopa suuttumusta huonon ohjaamisen takia. Älä kuitenkaan koskaan vedä kokemaasi loukkauksen tunnetta sisääsi vaan tee juuri näin, käsittele sitä sanoin ja puhein itsestäsi ulospäin. Usein juuri masennus syntyy siitä, kun käännämme sisäänpäin  kokemamme suuttumuksen jopa vihan tunteet ja pidättelemme niitä. Olet upea ihminen, jolla tuntuu olevan kasapäin älyä ja viisautta!