Häät, lahjatoiveena raha, paljonko täytyy laittaa
Meille tuli hääkutsu, jossa toivottiin muistamiset tilille. Oikeasti, minkä verran sitä rahaa täytyy laittaa? Onko se 100e/ pariskunta ihan ehdoton minimi? En siis tässä mitään valita ja voivottele, vaan ihan oikeasti mietin, että mikä summa olisi hyvä. 50e aivan liian vähän? 80e pihtailua? 100e niin ei hääpäria vituta? Oikeastiko hääpari kyttää ja arvostelee summia mitä vieraat laittavat tilille?
Kommentit (60)
Tällä hetkellä on varaa laittaa ihan max. tuo 100e meiltä kahdelta. Kun just tuota pelkään että ei laitetakaan "tarpeeksi", kun olen ymmärtänyt että pitäisi sillä kattaa ns. omat kulunsa vieraana. Ettei vaan "mennä syömään ja juomaan ilmaiseksi". Joka on vähän hassu ajattelutapa kyllä. Mutta jos tuo 100e pariskunnalta on hyvä niin se sitten laitetaan. Suuri juhla kuitenkin tuo hääpäivä, niin ehkä se 100e lahja on ihan kohtuullinen.
t.ap
Ite laittanu 20-50e, riippuen kuinka läheinen lahjansaaja ja mikä oma rahatilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 euroa olemme pariskuntana antaneet. Ihan hyvä summa mielestämme. En tiedä mitä muut antavat, mutta esim. tuolla 30 €/hlö kaavalla 60 hengen häissä tulee jo häälahjarahaa 1800 euroa. Mielestämme ihan riittävästi.
Tämä 60 hengen syöttäminen ja juottaminenhan ei maksa mitään, joten oikein hyvä lahjaraha on tosiaan kyseessä.
Ja ei tarvitse tulkita, että häistä pitäisi päästä morsiusparin millään muotoa rikastumaan, mutta karu fakta on se, että tuolla matematiikalla persnettoa tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä.
Persnettoa?! Siis kuka idiootti on oikeasti keksinyt, että vieraiden pitäisi itse kustantaa ruokansa. Aivan käsittämätöntä nykyajan asenne.
En ilkeäisi tulla kenenkään läheisen juhliin lahjalla, jonka arvo ei kata edes kuluttamiani syömisiä ja juomisia.
Minä taas ilkeän ihan helpostikin. Opiskeluaikoina laitoin yksin mennessäni esim. 30€ hääparin tilille. Omissa häissäni (jotka ovat kyllä kohtuu pienet (n40 hlö) biletyyppiset iltajuhlat) tulee ruoka ja juoma maksamaan henkilöä kohden reilusti yli 50€. Ei silti tule mieleenkään edes laittaa kutsuun mitään tilinumeroa. Minusta se on vain törkeää. Haluan ystäväni juhlimaan kanssamme, eikä voisi vähempää kiinnostaa tuovatko lahjoja vai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 euroa olemme pariskuntana antaneet. Ihan hyvä summa mielestämme. En tiedä mitä muut antavat, mutta esim. tuolla 30 €/hlö kaavalla 60 hengen häissä tulee jo häälahjarahaa 1800 euroa. Mielestämme ihan riittävästi.
Tämä 60 hengen syöttäminen ja juottaminenhan ei maksa mitään, joten oikein hyvä lahjaraha on tosiaan kyseessä.
Ja ei tarvitse tulkita, että häistä pitäisi päästä morsiusparin millään muotoa rikastumaan, mutta karu fakta on se, että tuolla matematiikalla persnettoa tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä.
Persnettoa?! Siis kuka idiootti on oikeasti keksinyt, että vieraiden pitäisi itse kustantaa ruokansa. Aivan käsittämätöntä nykyajan asenne.
En ilkeäisi tulla kenenkään läheisen juhliin lahjalla, jonka arvo ei kata edes kuluttamiani syömisiä ja juomisia.
Minä taas en ilkeäisi olettaa kenenkään käyttävän jopa koko kuukauden ruokabudjettia häälahjaani, kun itse olen tehnyt valinnan tarjoilun hintaluokasta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä on varaa laittaa ihan max. tuo 100e meiltä kahdelta. Kun just tuota pelkään että ei laitetakaan "tarpeeksi", kun olen ymmärtänyt että pitäisi sillä kattaa ns. omat kulunsa vieraana. Ettei vaan "mennä syömään ja juomaan ilmaiseksi". Joka on vähän hassu ajattelutapa kyllä. Mutta jos tuo 100e pariskunnalta on hyvä niin se sitten laitetaan. Suuri juhla kuitenkin tuo hääpäivä, niin ehkä se 100e lahja on ihan kohtuullinen.
t.ap
No se on kyllä ihan hääparin oma häpeä, jos tulevat jälkikäteen marisemaan ettei tullut tarpeeksi.
Me saatiin kyllä erilaisia summia viime kesänä häissä. 100 € pariskunnalta oli sellanen normi, mikä ei herätänyt ajatuksia suuntaan tai toiseen. Lähisukulaiset antoivat enemmän. Kaveripariskunnilta tuli kyllä laidasta laitaan, 30 € - 80€ ja kaikkea siltä väliltä. Kyllä tuo kieltämättä vähän huvitti. 45€ oli myös hauska summa.
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Häät = kaksi ihmistä kutsuu läheiset juhlimaan heidän rakkauttaan. Eli siis juhlat. Vietkö lakkiaisiin semmoisen lahjan mikä kattaa sun syömiset? Entä synttärit tai kastejuhla?
Eikö enää menekkään niin että juhlien järjestäjä kustantaa juhlat ellei ole nyyttikestit.
Jos mä järjestän juhlat ja kutsun väkeä niin silloin minä maksan. Häälahjaksi kelpaa sellainen mikä vieras itse päättää ja haluaa antaa.
Ihme touhua tuollainen tietty summa. Jokseenkin jopa kylmä lahja pelkkä raha tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset ovat nykyään näin pihalla elämän reaaliteeteista? Isojen ja hienojen juhlien järjestäminen tosiaan maksaa aika paljonn. Jos se on jonkinlainen ongelma, niin sitten ei kannata järjestää niitä isoja juhlia. Hääpari tekee kaikki valinnat juhlien ja kustannusten suhteen, joten on jokseenkin omistuista sitten olettaa kaikenmaailman sukulaistätien ja kavereiden rupevan maksumieheksi tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin kyllä erilaisia summia viime kesänä häissä. 100 € pariskunnalta oli sellanen normi, mikä ei herätänyt ajatuksia suuntaan tai toiseen. Lähisukulaiset antoivat enemmän. Kaveripariskunnilta tuli kyllä laidasta laitaan, 30 € - 80€ ja kaikkea siltä väliltä. Kyllä tuo kieltämättä vähän huvitti. 45€ oli myös hauska summa.
Mitä hauskaa ja huvittavaa noissa on? Onko käynyt mielessä, että vaikka se hauska 45€ on ehdoton maksimi mitä on varaa antaa ja siten pois jostain tärkeämmästä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä siis huvitti?
Uusavutonta...jos olet peraeauki laitat 0€ ja jos miljonääri laitat vähä enemmän, helppoa!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ilkeän ihan helpostikin. Opiskeluaikoina laitoin yksin mennessäni esim. 30€ hääparin tilille. Omissa häissäni (jotka ovat kyllä kohtuu pienet (n40 hlö) biletyyppiset iltajuhlat) tulee ruoka ja juoma maksamaan henkilöä kohden reilusti yli 50€. Ei silti tule mieleenkään edes laittaa kutsuun mitään tilinumeroa. Minusta se on vain törkeää. Haluan ystäväni juhlimaan kanssamme, eikä voisi vähempää kiinnostaa tuovatko lahjoja vai eivät.
Täysin samoin ajattelin itsekin omista häistäni. Jostakin syystä vain tämä sama ajatusmalli ei iskostu päähäni, kun menen muiden häihin. Aivan kuin ap:kin, ajattelen mikä olisi riittävä lahjamäärä.
Vierailija kirjoitti:
Uusavutonta...jos olet peraeauki laitat 0€ ja jos miljonääri laitat vähä enemmän, helppoa!!!!!
Nimenomaan. Häissä saa hyvin kunkin perheen taloustilanteen selville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai se maksaa enemmän, mutta mistä ihmeestä tuo ajatus kumpuaa että häistä pitäisi saada jotenkin nollakustannus tai tehdä jopa voittoa? Jos tuo persneton tekeminen on ongelma, niin sitten kannattaa jättää häät järjestämättä.
Onko oma ajatuksesi, että hääpari ei missään nimessä saa jäädä häistä omilleen?
Me toivoimme aikanaan rahaa häämatkaan. Käsi sydämellä voin sanoa, että emme edes katsoneet kuinka paljon kukin oli laittanut. Ihan hyvin olisi joku voinut jättää laittamatta ollenkaan. Saimme paljon rahaa, sekä vielä paljon kaikkea muutakin ihanaa!
Summa riippuu mielestäni siitä, kuinka läheinen hääpari on ja mikä on oma taloudellinen tilanne. Kukin antaa juuri sen verran, kun itseltä tuntuu sopivalta.
Jos hääpari on läheinen ystävä tai sukulainen niin itse antaisin n. 100 - 150 perheeltä euroa.
Tämä tilinumeron laittaminen hääkutsuun on kyllä jotenkin niin tökeröä ettei mitään rajaa!
Ilmeisesti kuitenkin tämän päivän "trendi", mutten itse kyllä kehtaisi!
Jos toiveena on rahaa, niin kyllähän se tieto kulkeutuu vieraillekin (esim. jos kyselevät lahjatoiveita). Setelit voi laittaa kirjekuoreen tai antaa lahjakortin, jos siis haluaa antaa tällaisen lahjan. Ei siihen tilinumeroa tarvita.
Eikö häihin tulla juhlistamaan hääparin rakkautta? Vai onko tarkoitus vain syödä ja juoda ja maksaa niistä? Mahdollisesti hääpari haluaa tehdä voittoakin vielä?
Ei hyvää päivää tätä nykyajan menoa.
N31v.
50€ per henki on minusta jo aika iso summa, ottaen huomioon että häihin osallistumisesta aiheutuu vieraalle yleensä muitakin kuluja.
50 euroa on jo niin suuri summa, että jos sellaista odotetaan niin en välitä yksiinkään häihin osallistua, jos ei ole ihan lähisukulainen.