Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaista kiusattu koulussa, selvisi vasta kesäloman alettua

Vierailija
08.06.2016 |

Ekaluokkalaisella tytöllä siis ollut rankka kevät, olemme aavistelleet että jotain on pielessä kun aiemmin reipas ja iloinen tyttö on ollut iloton ja kiukkuinen, halunnut saatettavan koulun ovelle ym.
Kiusaamista olen jo aiemmin epäillyt, mutten saanut kunnolla selville. Loman alettua sitten sain tytön puhumaan ja kertoi että kokee luokan tyttöjen yhtä lukuunottamatta vähättelevän ja eristävän häntä.

Lähetin viestiä opettajalle, mutta hän on kai jo lähtenyt kesälomalle. Tosi kurjaa että selvisi vasta lukuvuoden loputtua, sillä kaikki KiVa-koulu systeemit rakentuvat sen varaan että asiaa käsitellään koulussa. Onko mitään mitä voin tehdä muuta kuin auttaa tyttöä voimaan paremmin ja vahvistumaan kesän aikana?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä tässä tapauksessa odottaa ja katsoa, miten tokaluokka lähtee käyntiin. Kesäloma on pitkä aika tuon ikäsille. 

Luokan dynamiikka voi muuttua ihan itsestään ja tilanne parantua. 

Vierailija
2/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota syksyllä yhteyttä kouluun,jos tyttö kokee eristämistä alkuviikkojen jälkeen. Kivaa tekemistä keksikää kesäksi ja toivottavasti on hyviä kavereita muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Tavallaan onni että nyt on pitkä kesäloma edessä ja voidaan tehdä kivoja juttuja, kutsua kavereita käymään ym. Onneksi muita kavereita on, vaikka ei omalta luokalta.

Ensin mietin voisinko olla yhteydessä muiden tyttöjen vanhempiin joita kuitenkin jonkin verran tunnen. Mutta helposti varmasti voi syntyä väärinkäsityksiä tai vanhemmat mennä puolustuskannalle jos kokevat syytöksiä... Vaikka kuinka diplomaattisesti yrittäisin itseäni ilmaista.

ap

Vierailija
4/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koko henkilökunta jo lomalla, esim kuraattori? Kannattaisi (ehkä) ottaa yhteyttä kuitenkin jo nyt. Mutta tietysti niin että lapsi saa viettää lomansa rauhassa ja irti kiusaamisajatuksista.

Tosi kurja juttu, voimia ja iloa teille ja parempaa ensi lukuvuotta lapselle <3

Vierailija
5/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran tunnet vanhempia, niin etkö voisi kutsua tytöistä muutamaa leikkimään teille kesällä? Kenties yökylään? Kiusaaminenkin vähentyisi varmasti kun oppisivat tuntemaan tytön viettäen kahden keskistä aikaa, ilman muiden luokkakavereiden painostusta vähättelyyn. Syksyllä voivat sitten olla jo hyviä kavereita.

Vierailija
6/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, lähetin viestin kuraattorille joka todennäköisesti on vielä töissä.

Olen vähän epävarma tuosta leikkimään kutsumisesta.. Alkaen siitä että suostuuko oma tyttö siihen että kutsumme kiusaajia meille :/ Yksi näistä on kuitenkin aiemmin ollut tytön hyvä ystävä, eli valmista pohjaa kuitenkin on. Hänet voisin kutsua, edellyttäen siis että tytär suostuu... Kaikki tytöt ovat kuitenkin tuttuja jo esikoulusta, tämä yksi päiväkodista asti.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi koulujen ratkaisut kiusaamisen suhteen on joskus aika jänniä. Meillä lasta kiusattiin heti ekan luokan alussa muutaman viikon ajan, kunnes otin kouluun yhteyttä. Asia käsiteltiin koulussa jämäkästi ja homma ratkesi sillä. Olin tyytyväinen, kunnes tuli tokan luokan syksy ja koululääkärin tarkastus. Siellähän lääkäri kävi "kuulustelemaan" lasta kysellen ensin neutraalisti, että kiusataanko lasta. No kun lapsi vastasi siihen kieltävästi, niin alkoi tenttaus tyyliin että "mutta mitenkäs silloin ekaluokalla kun se z kiskoi sinua hiuksista ja y heitti repun kuralätäkköön". Lapsi katsoi minua aivan hämmentyneenä, oli ilmeisesti (onneksi) autuaasti unohtanut koko jutun. Olipa tosi hyvä, että se noin muistutettiin sitten mieleen... :-(

Ja, kyllä, annoin palautetta!

Vierailija
8/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvista kesällä lapsen kaverisuhteita, että lapsi saa tankata itselleen voimaa ja myönteistä minäkuvaa syksyä varten. Kiusaaminen on ryhmäilmiö ja koulu on vastuussa luokan ryhmädynamiikan muodostamisesta. On tärkeää että koulu puuttuu asiaan.

En osaa neuvoa tyttöjen kaverisuhteissa, koska tytöillä ne näytää olevan niin monimutkaisia.  Oman poikani ekaluokan vaikeudet saatiin voitettua ihan sillä, että pojilla on tapana mennä isommissa porukoissa, ja sinne mahtuu usein se vähemmänkin suosittu ryhmän reunoille pyörimään, kunnes tulee hyväksytyksi ja saa kavereita sitä kautta. Jos vaan jaksaa omassa kodissaan katsoa näitä porukoita (joita muut äidit ei jostain syystä näytä tykkäävän heille päästää) ja järjestää niille yhteistä tekemistä että oppivat toimimaan ryhmänä yhdessä, niin lapsi pääsee osaksi ryhmää ja saa sieltä kavereita.  Meillä on ollut tässä talven ja kevään mittaan lukemattomia yhteisiä leivonta - ja nikkarointi - ja pyöränkorjaamishetkiä, ja ne on kaikki olleet sen arvoisia, että nää pojat on tottuneet tulemaan meille ja kaverustuneet keskenään. Nyt voi äitikin jo vähän hellittää ja antaa näiden olla ihan keskenään. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pientä raukkaa kun noin on heti koulun alettua tapahtunut.

Opettajan ei tässä kohtaa kesää tarvitse lukea esim Wilmaa mutta rehtori on töissä juhannukseen asti. Soittaisin rehtorille niin asia on tiedossa heti syksyllä.

Vierailija
10/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että otit yhteyttä jo kouluun. Olisi hyvä, jos voisit jutella opettajan ja kuraattorin kanssa jo ennen koulun alkua. Opettajathan tulevat kouluun n viikkoa ennen oppilaita. Tytön kannattaa antaa viettää huoleton ja kiva kesä, otat asian omaan hoitoosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuraattori voi tehdä asialle yhtään mitään nyt.

Ota yhteyttä koulun alettua opettajaan. Luultavimmin parasta on ensin katsoa, jatkuuko tilanne ja jos jatkuu, niin opettaja puuttuu siihen heti. On hyvinkin mahdollista, että tilanne ei enää jatku. Ykköset ovat niin pieniä, etteivät luultavasti enää edes muista asiaa syksyllä (siis ne kiusaajat).  Koulun on todella vaikea alkaa selvittämään edellisen lukuvuoden aikana tapahtuneita asioita.

Jos tunnet kiusaajien vanhemmat, niin ota heihin yhteyttä. Älä syytä vaan kysy, ovatko huomanneet mitään. Kerro siitä, mitä oma lapsesi on kertonut.

Vierailija
12/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille! Oletteko muutkin sitä mieltä että voin ottaa vanhempiin yhteyttä, siis juuri noin että kysyn ovatko huomanneet mitään?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan monet vanhemmat nousevat takajaloilleen ja ovat sitä mieltä, että tyttösi on joku prinsessa, joka ei kestä normaaleja leikkejä tai valehtelee, koska eihän heidän lapsensa voi kiusata ketään. Pahimmassa tapauksessa johtaa siihen, että osa vanhemmista kieltää lapsiensa leikkivän sun lapsen kanssa ettei tule syytöksiä.

Mä kutsuisin luokkakavereita kylään, niitä ketä tyttösi suostuu kutsumaan ja vahvistaisin tällä tavoin ystävyyttä, jolloin syksyllä kiusaamista ei tapahtuisi.

Vierailija
14/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhuisi vanhemmille, koska huonoja kokemuksia itsellä siitä. Koulun kautta asiat selviävät paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan monet vanhemmat nousevat takajaloilleen ja ovat sitä mieltä, että tyttösi on joku prinsessa, joka ei kestä normaaleja leikkejä tai valehtelee, koska eihän heidän lapsensa voi kiusata ketään. Pahimmassa tapauksessa johtaa siihen, että osa vanhemmista kieltää lapsiensa leikkivän sun lapsen kanssa ettei tule syytöksiä.

Mä kutsuisin luokkakavereita kylään, niitä ketä tyttösi suostuu kutsumaan ja vahvistaisin tällä tavoin ystävyyttä, jolloin syksyllä kiusaamista ei tapahtuisi.

Asiaa!

Vierailija
16/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu niitä tyttöjä tosiaan teille leikkimään, yksitellen. Ei siis ryhmänä. Mikäli tietty tyttösi halua heitä nähdä. Ja tietty muit akavereita myös. Älä tee hommasta miträän numeroa ja sitten heti elokuussa opettaan kimppuun koululla, että sama ei ala uudelleen. 

Vierailija
17/17 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme