Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatustuesta kysymys siitä tietäville.

Vierailija
07.06.2016 |

Tilanteeni on se, että erosin lasteni isästä 2013. Välimme ovat hyvät, meillä on viikko-viikko-systeemi ja kaikki ok.
Itse käyn töissä, ex käy töissä toisella paikkakunnalla kahtena päivänä viikossa.
Minä yksin maksan kaikki lasten menot. Ex maksaa vain silloin, kun ovat hänen viikoillaan.
Kaikilla menoilla tarkoitan päivähoitomaksua (miehen tulot tekevät hänelle siis maksuksi 0e), leirimaksut, retket, lääkkeet, vaatteet, tarvikkeet ym. Mies vetoaa siihen, että tienaan paljon enemmän kuin hän (palkkani on nettona n 2000e kk.)

Olen aina kuvitellut, että koska meillä on yhteishuoltajuus ja viikko-viikko-systeemi, jos hakisin elatustukea joutuisin minä maksunaiseksi, koska miehellä on pienemmät tulot. Miten tämä oikeasti menee? Äitini väittää, että ex joutuisi kaikesta huolimatta maksamaan minulle elatustukea.

Kertokaa nyt te, jotka olette fiksumpia ja asiasta enemmän tiedätte! En tiedä, miksi olen mennyt tällä mutu-tuntumalla tähän asti, ja miksi tämä nyt on alkanut rassata.. Ehkä siksi, että kesän aikana lapset halusivat leirille ja liikuntakouluun, jotka maksavat aika paljon eikä mies halua näistä mitään maksaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on lähivanhempi, eli kumman luona lapset ovat kirjoilla? Jos miehen luona, sinä maksat, jos sinun luona, mies maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatustuen maksaa etävanhempi. Jos etä on maksukyvytön eli esim työtön / opiskelija, voit hakea Kelalta elatustuen (155€ per lapsi kuussa). Jos etä eon tuloton/ hyvin vähän tuloinen, näitä tukia ei peritä häneltä takaisin. Jos hänellä on tuloja, Kela karhuaa elatustuet etältä takaisin. Tärkeää on nyt varata aika lastenvalvojalle, ottaa sinne kaikki tulo- ja menotiedot mukaan ja laskea elatussumma. Saatte lastenvalvojalta Kelalle dokumentin, joka tarvitaan Kelan elatustuen hakemiseksi mikäli siihen päädytte.

Me tehtiin seuraavasti: koska lasteni isä on opiskelija eikä tuloja (hän on etä), hain Kelan elatustuen (lastenvalvoja teki ns nollasopimuksen eli etältä ei karhuta tukia takaisin) ja kun saan tuen, laitan puolet etän tilille. Näin koska meillä on viikko-viikko-systeemi ja maksamme lähes puoliksi lasten menot.

Vierailija
4/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äitia on varmaan sitä ikäpolvea, että aidosti luulee, että miehen pitää maksaa. Ei ennen ollut viikko-viikko juttuja eikä näin paljoa "köyhiä" tulottomia miehiä.

Ei määräydy sukupuolen mukaan.

Vierailija
5/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähivanhempi, minun luona ovat kirjoilla!

ap

Vierailija
6/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatustuen maksaa etävanhempi. Jos etä on maksukyvytön eli esim työtön / opiskelija, voit hakea Kelalta elatustuen (155€ per lapsi kuussa). Jos etä eon tuloton/ hyvin vähän tuloinen, näitä tukia ei peritä häneltä takaisin. Jos hänellä on tuloja, Kela karhuaa elatustuet etältä takaisin. Tärkeää on nyt varata aika lastenvalvojalle, ottaa sinne kaikki tulo- ja menotiedot mukaan ja laskea elatussumma. Saatte lastenvalvojalta Kelalle dokumentin, joka tarvitaan Kelan elatustuen hakemiseksi mikäli siihen päädytte.

Me tehtiin seuraavasti: koska lasteni isä on opiskelija eikä tuloja (hän on etä), hain Kelan elatustuen (lastenvalvoja teki ns nollasopimuksen eli etältä ei karhuta tukia takaisin) ja kun saan tuen, laitan puolet etän tilille. Näin koska meillä on viikko-viikko-systeemi ja maksamme lähes puoliksi lasten menot.

Törkeetä järjestelmän väärinkäyttöä. Veronmaksajat maksaa elarit sulle ja vielä laitat osan miehellekin. Noloa.

Vierailija
7/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähivanhempi, minun luona ovat kirjoilla!

ap

Niin, mutta sinä saat sitten lapsilisät yh-korotuksella kokonaan itsellesi. Ne lasketaan sulle tuloksi laskelmissa. 

Vierailija
8/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä, lapsilisät tulee minulle. Ja kyllä, äitini on ehkä sitä ikäluokkaa, joka ajattelee, että mies maksaa :D.

ap

Vierailija
9/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeetä järjestelmän väärinkäyttöä. Veronmaksajat maksaa elarit sulle ja vielä laitat osan miehellekin. Noloa.

Kuule ihan lastenvalvoja ohjeisti tuet hakemaan. Lasten isä ei ole kyennyt ostamaan lapsille esim vaatetta, harrastusvälineitä ym. Tuen puolittamalla hän on pystynyt omilla viikoillaan ostamaan vähän parempaa ruokaa ym. Minä olen maksanut päivähoidon ym isommat maksut lapsilisiä apuna käyttäen. Raha on ollut tiukalla. Lapsille tämä tukiraha on hyödyksi mennyt.

Vierailija
10/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette käy lasketuttamassa? Siinähän se selviää. Jos olet lähivanhempi, ja sinulla kaikki kulut (vaatehankinnat jne), mies joutunee maksamaan sinulle.

Vierailija
11/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti vastauksista! Otan yhteyttä lastenvalvojaan asian tiimoilta :)

ap

Vierailija
12/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä siellä lastenvalvojalla. Noissa elatusasioissa kun on niin monta tekijää, mitkä vaikuttavat.

Viikko-viikkosysteemi ei automaattisesti tarkoita ettei elatusapua maksettaisi. Riippuu ihan vanhempien tuloista.

Kuulostaa siltä, että teillä sujuu hyvin, koska isä pääsee todella helpolla. Eihän se paljoa kustanna, jos viikon ruoat tarjoaa. Toki asumiskulut ovat varmasti korkeat, mutta silti tuntuu kohtuuttomalta että sinä, ap, maksat kaiken.

Vierailija
13/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, kieltämättä näin on, kuten nro 12 kirjoittaa... Isä asuu kaksiossa, joka on vuokrattu kaverilta. Hänen asumiskulunsa ovat sikapienet. Itse ostin eron jälkeen talon, jossa lapset ovat asuneet vauvasta lähtien. Tämäkin on tietysti valintakysymys, miten sitä asuu, mutta näin tarpeelliseksi sen, että asutaan tuossa... Lähellä koulua ja päivähoitoa (lapsia siis 3 kpl).

Nyt on alkanut nyppiä tuo, että hän ei koskaan maksa mistään muusta kuin oman viikkonsa ruuista. Aina sanoo, ettei ole rahaa esim. vaatehankintoihin tai harrastusmaksuihin.

Tosin en ole tästäkään yllättynyt, kusetti vuosia mua aika pahasti raha-asioissa. Kun oli tehnyt nimiini velkaa melkein 2000e ilmoitti, että ota siitä luottohäiriömerkintä, eihän se mitään merkkaa nykypäivänä!

Yksi syy, miksi onkin ex ;).

Mutta muuten meillä sujuu hyvin, on tosi hyvä isä lapsille. Raha-asiat hänellä vaan on aina olleet TODELLA retuperällä.

ap

Vierailija
14/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ÄLYTTÖMÄN törkeää, että Kela maksaa tällaisia tukia! Siis minua ei pienituloisena veronmaksajana todellakaan kiinnostaisi maksaa muiden kakaroista. Älkää hyvät ihmiset hankkiko lapsia, jos ette tule toimeen omillanne. Me sinnittelemme täällä ihan omin avuin. 

Vierailija
15/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, kieltämättä näin on, kuten nro 12 kirjoittaa... Isä asuu kaksiossa, joka on vuokrattu kaverilta. Hänen asumiskulunsa ovat sikapienet. Itse ostin eron jälkeen talon, jossa lapset ovat asuneet vauvasta lähtien. Tämäkin on tietysti valintakysymys, miten sitä asuu, mutta näin tarpeelliseksi sen, että asutaan tuossa... Lähellä koulua ja päivähoitoa (lapsia siis 3 kpl).

Nyt on alkanut nyppiä tuo, että hän ei koskaan maksa mistään muusta kuin oman viikkonsa ruuista. Aina sanoo, ettei ole rahaa esim. vaatehankintoihin tai harrastusmaksuihin.

Tosin en ole tästäkään yllättynyt, kusetti vuosia mua aika pahasti raha-asioissa. Kun oli tehnyt nimiini velkaa melkein 2000e ilmoitti, että ota siitä luottohäiriömerkintä, eihän se mitään merkkaa nykypäivänä!

Yksi syy, miksi onkin ex ;).

Mutta muuten meillä sujuu hyvin, on tosi hyvä isä lapsille. Raha-asiat hänellä vaan on aina olleet TODELLA retuperällä.

ap

Sinä asut talossa lähellä koulua ja päivähoitoa - omistusasunnossa! Ja kehtaat hakea Kelalta avustusta, joka maksetaan meidän pienistä veroistamme. Me asumme vuokralla ahtaasti kaukana kouluista, koska tuollaiseen luksukseen ei ole varaa. Kyllä kehtaatte.

Vierailija
16/16 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, näin on. Pienellä paikkakunnalla tosin kaikki koulut ja pk:t on lähellä :). Kasvatan samalla lisää veronmaksajia tähän maahan ;).

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi