Miten motivoida ensimmäiseltä luokalta päässyttä lasta lukemaan kesällä?
Moi!
Meillä siis ekaluokkalainen poika, joka ei osannut lukea ennen kouluun menoa. Oppi kouluvuoden aikana lukemaan niin, että todistuksessa lukutaito lausetasolla on hyvä. Lukeminen ei kiinnosta lainkaan, mutta on kohtalaisen kilpailuhenkinen ja suoritti esim lukudiplomista "supermestarin" ihan vain siksi että saa siitä todistuksen.
Nyt mietinkin, että onko kakkosluokan lukuduplomia ok alkaa suorittaa jo kesän aikana? Lapsi itse pohtii onko se ns "varaslähtö" ja hyväksyykö opettaja suoritukset :) Itse näkisin että opettaja varmasti olisi vain hyvillään jos lapsen saisi jollain keinolla parantamaan lukutaitoaan (sujuvuutta) kesän aikana.
Onko jollakulla vinkkejä motivointiin? Mieluummin vain leikkisi ja juoksisi pallon perässä. Lukeminen ja paikallaan istuminen on melkoista tervanjuontia vilkkaalle 8v:lle :)
Kommentit (72)
Äiti tilasi minulle aikanaan Aku Ankan niin innostuin lukemaan.
Kirjasarjat ovat siitä mukavia, että hahmot niissä jo tuttuja edellisestä kirjasta. Joten, kun löytää mieleisen kirjan niin kannattaa lukea niistä useampi.
Ja niitä voi lukea myös yhdessä, lapsi mielellään vielä kuuntelee kun hänelle luetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kirjasarjat ovat siitä mukavia, että hahmot niissä jo tuttuja edellisestä kirjasta. Joten, kun löytää mieleisen kirjan niin kannattaa lukea niistä useampi.
Ja niitä voi lukea myös yhdessä, lapsi mielellään vielä kuuntelee kun hänelle luetaan.
Hyvä kirjasarja tempaisee mukaansa, eikä malta edes lopettaa lukemista. Koskee niin nuorten kuin aikuisten kirjoja.
Lapsen kanssa yhdessä luetaan ja kun yksi kirja saatu loppuun niin pitää heti jatkaa saman sarjan kirjaa. Nyt innostunut Me Rosvolat sarjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjasarjat ovat siitä mukavia, että hahmot niissä jo tuttuja edellisestä kirjasta. Joten, kun löytää mieleisen kirjan niin kannattaa lukea niistä useampi.
Ja niitä voi lukea myös yhdessä, lapsi mielellään vielä kuuntelee kun hänelle luetaan.
Hyvä kirjasarja tempaisee mukaansa, eikä malta edes lopettaa lukemista. Koskee niin nuorten kuin aikuisten kirjoja.
Lapsen kanssa yhdessä luetaan ja kun yksi kirja saatu loppuun niin pitää heti jatkaa saman sarjan kirjaa. Nyt innostunut Me Rosvolat sarjasta.
Meillä nyt Ella kirjasarja menossa.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää on kiinnostavan lukemisen löytyminen.
Mielenkiinnon kohteet, harrastus, huumori.
Jotkut koululaisten vitsikirjat voisi upota tuon ikäiseen, akuankka-taskukirjat, jalkapalloilijalle jalkapalloaiheista luettavaa, hevosihmisille hevosaiheisia tarinoita. Olisi myös hyvä katsoa jotain helposti luettavaa, ettei lukuhetkistä tule raskasta pakkopullaa. Lukemisen tulisi olla kivaa ja palkitsevaa. Aikuiset voisivat myös huolehtia, että lapsella on aikaa lukemiseen. Koko perhe voisi tarttua silloin kirjaan tai lehteen, ja lukea.
Poika löysi hyllyn perältä vanhan Kilon poliisi vitsikirjan. Lukenut näitä ja yhdessä naurettu vitseille. Kaikki ei enää ihan tähän päivään sopivia. Mutta nostalgiaa vanhemmille ja mukavia keskusteluja lapsen kanssa. Ja samalla tulee jotain edes luettua.
Älä ainakaan pakota lukemaan. Pidä kirjoja tarjolla, älä jankkaa, älä muistuttele, mutta jos hänellä on "tylsää" niin voit ehdottaa lukemista tekemiseksi.
Lukudiplomi ja kirjastossa käydään joka viikko. Niin minä tein lasten kanssa taaperosta yläkouluun.
Näytä itse esimerkkiä ja lue paljon. Täytä koti kirjoilla. Niin minä tein myös.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan pakota lukemaan. Pidä kirjoja tarjolla, älä jankkaa, älä muistuttele, mutta jos hänellä on "tylsää" niin voit ehdottaa lukemista tekemiseksi.
Tällä tyylillä meillä ei ainakaan lapset lukisi yhtään. Kyllä vanhemman tehtävä on kannustaa ja tarvittaessa myös vähän pakottaa/painostaa lukemisen pariin. Ilman hyvää lukutaitoa on koulunkäynti todella vaikeaa ja sitä tarvitaan myöhemminkin elämässä,
Käykää yhdessä kirjastossa. Myös omaksi kannattaa hankkia jokin lasta kiinnostava kirja, on ihan eri tunne, kun kirja on oma.
Lukekaa myös yhdessä paljon ja vuorolukeminen on hyvä konsti saada lasta lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tilattiin Aku Ankka lehteä, jolla kannustettiin lukemaan. Se toimi enemmän kuin hyvin. Joka viikko kisattiin veljien kanssa kuka lukee Akun ekana. Lehtiä kertyi hyvin puolessa vuodessa ja vanhoja Akuja luettiin uudestaan ja uudestaan. Nykyään on muitakin kivoja lasten lehtiä, joita voi tilata. On Karvista, Roope-Setää ym. ja tytöille omia prinsessa lehtiä. Antakaa lasten valita mitä tilataan, niin lukevat varmasti innolla kun lehti saapuu.
Tämä!! Itsekin inhosin nuorena kirjoja, mutta sarjakuvia rakastin. Ne on ihanan lyhyitä ja hauskoja luettavia. Kirjat ei innosta kun ne tuntuu aina enemmän suorittamiselta. Sarjakuvat on lapsille parhaita.
Sarjakuvissakin Aku Ankan taskukirjassa on jo enemmän luettavaa, kuin lehdessä. Niitä saa edullisesti käytettynä. Kannattaa viedä joku kirja autoon, mökille ja miksei vaikka vessaan. Näin tulee vaivihkaa aina vähän luettua.
Oletteko saaneet koululaiset lukemaan näin loman alussa? Jos lukevat niin millaisia kirjoja?
Ihanat lasten kirjat on tehnyt Katri Kirkkopelto / Suna Vuori. Molli, Piki, Hirmuista koulupäivää hirviö. Näissä ihanat tarinat ja kuvat.
Aikuinen voi lukea jo alle kouluikäiselle ja pieni koululainen yksin tai vanhemman kanssa.