Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten motivoida ensimmäiseltä luokalta päässyttä lasta lukemaan kesällä?

Vierailija
07.06.2016 |

Moi!

Meillä siis ekaluokkalainen poika, joka ei osannut lukea ennen kouluun menoa. Oppi kouluvuoden aikana lukemaan niin, että todistuksessa lukutaito lausetasolla on hyvä. Lukeminen ei kiinnosta lainkaan, mutta on kohtalaisen kilpailuhenkinen ja suoritti esim lukudiplomista "supermestarin" ihan vain siksi että saa siitä todistuksen.

Nyt mietinkin, että onko kakkosluokan lukuduplomia ok alkaa suorittaa jo kesän aikana? Lapsi itse pohtii onko se ns "varaslähtö" ja hyväksyykö opettaja suoritukset :) Itse näkisin että opettaja varmasti olisi vain hyvillään jos lapsen saisi jollain keinolla parantamaan lukutaitoaan (sujuvuutta) kesän aikana.

Onko jollakulla vinkkejä motivointiin? Mieluummin vain leikkisi ja juoksisi pallon perässä. Lukeminen ja paikallaan istuminen on melkoista tervanjuontia vilkkaalle 8v:lle :)

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla samantyyppisiä ongelmia, pitäisi saada lapselle lukuinto. Eikä se käskemällä tai lahjomalla tapahdu. Opettaja suositteli äänikirjoja. Täytyy kokeilla.

Ei lukutaito parane äänikirjoja kuuntelemalla.

Äänikirjojen kuuntelu innostaa lukemaan. Kun tottuu siihen, että tarina vie mennessään, tuntuu lukeminen paljon mielekkäämmältä.

Kaikki eivät pysty keskittymään äänikirjan kuunteluun. Eikä se ole lukemista, joten lukutaito ei siinä kehity.

Vierailija
42/42 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa ne äänikirjat! Ette ole itsekään oppinut lukemaan äänikirjoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä