voinko hakea luokanopettajan (vuoden) sijaisuutta?
Olen koulutukseltani vtm ja sosiologiasta valmistunut. Olen tehnyt aikuisopettajan pedagogiset opinnot. Minulla ei ole työkokemusta opettajan työstä. Onko minulla mitään realistisia mahdollisuuksia hakea / saada luokanopettajan vuoden sijaisuutta? Asun pk-seudulla..
Kommentit (7)
Luulisin, että pääkaupunkiseudulla on ihan riittävästi päteviäkin hakijoita. Hakea toki aina voi.
Hae ihmeessä, outo aloitus kaiken kaikkiaan.
Hakeahan aina voi, mutta pätevä menee edelle. Pääkaupunkiseudulla on kuitenkin ainakin viime vuosina ollut myös pulaa pätevistä sijaisista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä hakea voit. Pääkaupunkiseudulla ei kyllä ole juurikaan mahdollisuuksia saada tuollaista sijaisuutta. Jossain kauempana maaseudun pikkukoulussa voisi ollakin, jos sut muuten tunnettaisiin paikkakunnalla ja pidettäisiin "sopivana". Siis sijaiseksi. Oikeaa virkaa et tietenkään voiisi saada.
Meillä maaseudun pikkukoulussa on sijaisina tohtoreita (tosin omasta työstään vapaalla), mutta siskontyttö (viime vuoden ylioppilas) oli Helsingissä vuoden verran luokanopettajan sijaisena. Maalla voi valita, Helsingissä otetaan halvin.
Voit hakea, ja sijaisuuksia hakee paljonkin epäpäteviä, eli hakemuksesi ei erotu negatiivisessa mielessä. Valintamahdollisuudet eivät kuitenkaan ole hirveän isot, vuosi on kuitenkin jo pitkä sijaisuus. Hankkiudu kaupunkisi sijaisrekisteriin ensi vuoden varalle, niin mahdollisuudet saada pitempiä pätkiä jatkossa paranevat?
Joo kannattaa ensin hakeutua tekemään lyhyitä sijaisuuksia johonkin lähikouluun. Itse aloitin siten vuosia sitten. Kun olin koko ajan käytettävissä sijaisuuksia oli koko ajan. Puolen vuoden jälkeen minulle tarjottiin koko lukuvuoden sijaisuutta ja otin sen vastaan. Samaan aikaan pääsin OKL:ään sisään, joten opiskelinkin sitten luokanopettajaksi työn ohessa. Tästä aikaa jo yli 10v silloin oli pulaa pätevistä opettajista. Nyt koulussamme saatiin kaikkiin luokanopettajantehtäviin pätevä opettaja ja nykyään jopa erityisopettajat ovat pääsääntöisesti päteviä. Eli vaikea kyllä saada ilman työkokemusta ja koulutusta koko vuoden sijaisuutta.
Kyllä sinä hakea voit. Pääkaupunkiseudulla ei kyllä ole juurikaan mahdollisuuksia saada tuollaista sijaisuutta. Jossain kauempana maaseudun pikkukoulussa voisi ollakin, jos sut muuten tunnettaisiin paikkakunnalla ja pidettäisiin "sopivana". Siis sijaiseksi. Oikeaa virkaa et tietenkään voiisi saada.