Pitäisikö 7-vuotiaan osata höylätä juustoa ja voidella leipä?
Olin vähän järkyttynyt, kun siskoni 7v. lapsi ei osannut voidella leipää, eikä höylätä juustoa. Itselläni on ainakin sellainen muistikuva, että tuon ikäisenä osasin jo tehdä itselleni leivän. Opetin sitten kädestä pitäen, miten voidellaan ja höylätään juustoa.
Mitä mieltä?
Kommentit (16)
Pitää osata. Olen päiväkodissa töissä ja meillä jo 3 vuotiaita opetetaan kädestä pitäen pilkkomaan ruuat käyttäen molempia ruokailuvälineotä, sekä opastetaan kuinka voi levitetään leivän päälle. 5 vuotiaat osaa tehdä nämä jutut itsenäisesti..
Ei nykylapset varsinkin ainoat lapset välttämättä osaa,kun kaikki tehdään valmiiksi. Riippuu paljon miten kotona rohkaistaan omatoimisuuteen. Kouluun mennessä on kyllä toivottavaa,että osaa kuoria perunat,sitoa kengännauhat jne.
Minun 4.5v lapsi osaa paahtaa leivät ja laittaa margariini ja höylätä päälle juustoa. En ole edes ajatellut etteikö olisi ihan sopiva ikä osata. Vähän alle 4v aloitettiin harjoittelu
Viisivuotiaskin osaa. Se että tarviiko, on toinen juttu. Useimmiten kuitenkin haluaa tehdä itse, sillä omien sanojensa mukaan "ei ole mikään vauva enää". Vanhempien laiskuutta jos ei ole opetettu.
Koulussa pitää ainakin hoitaa oma ruokailu itsenäisesti mukaan lukien näkkileivän voitelu.
Parempi olisi ettei nälkään kuole.
No mun 3v osaa, jos margariini on tarpeeksi pehmeää ja juusto ei liian pieni...
Kyl mun 7v leivän voitelee, mutt juuston höyläämisestä en oo kyllä yhtään tietoinen, että osaako. Meillä käytetään valmiiksi siivutettua juustoa, tai niitä sulatejuustoviipaleita.
Erään tuttavani ekaluokkalainen ei osaa pyyhkiä persettään eikä pestä hampaitaan. :) ja ihan normaali terve lapsi on, äitinsä on vain hemmotellut piloille.
Ennen piti osata kuoria perunat, ennen kuin pääsi kouluun. Eli oletan, että normaalilla 7- vuotiaalla motoriikka riittää voileivän tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Erään tuttavani ekaluokkalainen ei osaa pyyhkiä persettään eikä pestä hampaitaan. :) ja ihan normaali terve lapsi on, äitinsä on vain hemmotellut piloille.
Niin mitenkähän mahtaa olla. Meidän ekaluokkalainen selviytyy itsenäisesti wc:ssa, jos vanhemmat eivät lähettyvillä. Ekan syksyllä vielä halusi apua, jos sitä oli saatavilla. Muilta kuin omilta vanhemmilta ei edes pyytänyt.
Hampaiden pesu onnistuu itsekin, tarvittaessa. Tiesitkö, että hienomotoriikka kehittyy vielä tässä iässä, ja hammashoitola suosittelee vanhempien auttavan 10-vuotiaaksi asti?
Olen 30-vuotias enkä osaa höylätä juustoa siististi. Olen aina inhonnut juustoa, joten ei ole ollut motivaatiota opetella.
Meidän 7v osaa joten kuten, mutta varsinkin höyläämisjälki on heikko. Yleensä teemme hänelle valmiit leivät ihan jo ajansäästämisen takia.