Lääkärit kertovat potilaiden ärsyttävistä tavoista – ”Se on yhtä helv***iä”
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella, että kyllä se saattaa lääkäriä ärsyttää, jos potilas kuvittelee tietävänsä enemmän kuin mitä oikeasti tietää. Eri asia sitten kroonista sairautta sairastavat, jotka ovat usein hyvin perehtyneitä omaan sairauteensa ja sen hoitoon. Heillä sitä tietoa oikeasti on ja sitä voi lääkäri itsekin hyödyntää. Mutta mielestäni uutisella viitattiin peruspirkkoihin, jotka googlettelevat hyvin yleisiä ja tavallisia oireita, ja siten diagnosoivat itselleen aivokasvaimia ja syöpiä.
Minusta on ihan hyvä, että potilaat googlaavat. Se osoittaa halua ottaa vastuuta omasta terveydestä, ja mahdollistaa siten paremman hoitotuloksen. Toki se vaatii lääkäriltä enemmän, kun "Burana ja vp" ei riitä, mutta nyt kun olen kokeneempi, en siitä ahdistu vaan otan haasteena. Monesti kysynkin, että "mitä itse ajattelet tästä" ja siitä päästään keskustelemaan.
Se on huvittavaa, että jonkun Akuutin tai MOTin jälkeen kaikilla on se siellä esitetty vaiva.
Äiti sai aivoinfraktin sairaalassa tähystystoimenpiteen jälkitilana, kukaan ei huomannut eli liuotushoitoa ei aloitettu ollenkaan.
Murtunutta rannettani ei kipasttu kun kandin mielestä side ja väärin laitettu lasta riittää. Onnekseni tuo korjattiin parin päivän kuluttua, kun googlattuani ymmärsin saaneeni väärää hoitoa.
100 % luotto lääkäreihin on murentunut.
Pöh! Noi on varmaan jotain nuoria lääkäreitä, jotka eivät hankalaa potilasta ole tavaneetkaan, jos googlaava potilas on "yhtä helvettiä"....
Minulla vanhalla mummelilla on ihana lääkäri, 25-vuotias nuori mies.
Olen saanut tutkimukset, lähetteet ja hoidon aina tarvittaessa, viimeksi eilen.
Oi, kun kaikki olisivat hänen kaltaisiaan.
Jouduin sairaalan sisätautien poliklinikalle sydänoireiden takia, ja verikokeiden jälkeen syykin selvisi: kilpirauhasen liikatoiminta. Sain kehotuksen mennä terveyskeskuslääkärille lääkityksen aloittamiseksi.
Terveyskeskuslääkäri - n. 15-vuotiaan koululaisen näköinen - tervehti iloisesti ja lausui ensisanoikseen:" Minä en sitten tiedä kilpirauhasen liikatoiminnasta yhtään mitään!" (Rohkaisevaa, vai mitä?) No, minä sitten tunnustin vähän googlailleeni aiheesta, johon lääkäri:" Sittenpä sinä tiedät onneksi asiasta enemmän kuin minä!"
Että näinkin päin voi joskus käydä! Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin: lääkitys järjestyi, ja sen jälkeen hoito siirtyi erikoislääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Pöh! Noi on varmaan jotain nuoria lääkäreitä, jotka eivät hankalaa potilasta ole tavaneetkaan, jos googlaava potilas on "yhtä helvettiä"....
Varmasti vaan sellainen persoonallisuustyyppi, joka uskoo vakaasti olevansa muita parempi, eikä kestä yhtään sitä että joku ei jumaloikaan tai vielä menee neuvomaan
Paljon helv*tillisempää se on kärsiä vuosikausia elämää pahasti rajoittavista oireista ja huomata ettei lääkäreitä kiinnosta tutkia. Lääkärit sentään aika mojovan palkan tuosta että joutuu kuuntelemaan potilaan itsediagnooseja. Tuo Afrikan kolkan tauti nyt on ihan todella harvinainen esimerkki. Eiköhän useampi ole itsediagnosoinut itselleen jonkun ihan suht tavallisen taudin, joka sitten oireiden syy lopulta onkin, kun joku lääkäri antaa ylpeytensä periksi ja lähettää viimein tutkimuksiin. Nykyään vaan terveydenhuolto tuntuu olevan sitä että lääkäreitä ei kiinnosta, halutaan leikkiä vain jumalaa ja lätkiä potilaille mielenterveysdiagnooseja jos ne hyppii varpaille. Oireiden kanssa saa sinnitellä ikuisuuden, ja juuri siksi etsiä itse itselleen diagnoosia, kun mikään muu ei enää auta. Yleensä diagnoosin saaminen vaatiikin sitä että tekee sen itsediagnoosin, liittyy sitten johonkin netin vertaistukiryhmään, jossa sitten kyseisen sairauden parhaat asiantuntijat eli sitä sairastavat ohjaavat jollekin yksittäiselle erikoislääkärille, joka saattaa viimein kuunnellakin.