Työkkärin työtarjous ja olen raskaana rv 30
Jäin työttömäksi muutama viikko sitten ja tilanne tosiaan se, että olen tukevasti raskaana joten työnhaku tosissaan nyt ei oikein tule kysymykseen.
Tarkoituksenani oli olla työttömänä nyt tämä loppuaika ennen kuin äippäloma alkaa.
Kuitenkin nyt yllätyksekseni sain työtarjouksen työkkäriltä ja pakkohan sinne oli hakea, ettei tulisi karenssia. Nyt sain jopa kutsunkin työhaastatteluun. En siis maininnut hakemuksessani, että olen raskaana mutta kyllä sen tyhmempikin tajuaa kun vaapun sinne haastatteluun kuin raihnainen pingviini suuren mahani kanssa. Ja kaiken lisäksi työ on aika fyysistäkin, että ekaksi varmaankin joutuisin jäämään saikulle supistelujeni kanssa jos minut valittaisiin, mutta en siis millään usko että mua valittais :D
Jos nyt haastattelussa otan puheeksi sen, että olen raskaana niin voinko saada karenssia?
Onko se työn välttelemistä? Koska ymmärtääkseni jos ilmaisee liian suuren palkkatoiveen tai muuten sanoo asioita, joiden tietää vaikuttavan erittäin negativisesti työn saamiseen niin siitä voi tulla karenssia.
Kommentit (26)
Sinun ei tarvitse ottaa raskautta puheeksi, jos työnantaja ei sitä huomaa eikä kommentoi. On sitä sellaistakin sattunut, että töihin palkataan viimeisillään raskaana oleva. Jos sinut valitaan etkä kykene tekemään töitä, haet sairauslomaa normaalisti.
Et takuulla saa työtä, jos olet tukevasti raskaana. Edes vuokratyöfirmat eivät sua nyt ottaisi.
Mainitsit raskauden tai et niin pelko pois, että joudut töihin loppuajaksi.
Ja voit ihan hyvin kertoa vaikka siinä kun puhut itsestäsi, että nyt tosiaan ollaan raskaana ja laskettu aika parin kuukauden päästä. Se ei ole mikään syy karenssiin.
Jos sun kävelystä jo näkee, että olet tukevasti raskaana, miksi sun pitäisi se mitenkään ottaa puheeksi? Jos saat duunin, otat sen vastaan.
Eiköhän sinusta noilla viikoilla näe jo päälle päin tilasi, eli ei sinun tarvitse sitä enää erikseen mainita. Ja jos et halua työtä, niin en sinuna alleviivaisi asiaa, sillä joku työnantaja saattaisi syytteiden pelossa palkata sinut juuri raskautesi takia.
Pistät vatsaasi vähän extra-täytettä haastattelun ajaksi niin "valitettavasti sinua ei tällä kertaa valittu tehtävään"
Rehellisyyden nimissä sinun tulee tietenkin mainita, koska olet jäämässä äitiyslomalle. Onnea työhaastatteluun, ap :)
Aborttimalliksiko sait työtarjouksen? :)
Vierailija kirjoitti:
Rehellisyyden nimissä sinun tulee tietenkin mainita, koska olet jäämässä äitiyslomalle. Onnea työhaastatteluun, ap :)
Ei tarvitse sitä mainita. Työnantaja ei saa laillisesti kysyä perheen perustamiseen liittyviä kysymyksiä kandidaatilta vaikka tulisi sinne laskettuna aikana vaappuen.
Itse en ottaisi puheeksi raskautta ollenkaan. Kyllä se työnantaja sen huomaa muutenkin. Voit vaikka vielä vähän liiotellen puuskuttaa ja pitää selästä kiinni ja irvistellä kipuja niin käy kaikille selväksi ettei sinusta ole nyt töihin. Jos niin oudosti sattuisi, että sut palkataan, niin, sitten vain haet saikkua loppuviikoiksi.
Sinua ei takuuvarmasti valita, turhaan huolehdit.
Vierailija kirjoitti:
Oletko idiootti?
Mistä ne te-toimistossa tietäisivät, että työnhakija on raskaana?
Tietysti menet haastatteluun ja otat työn vastaakin, jos he päättävät valita sinut. Mitä järkeä notkua työttömänä kortistossa, vaikka olisit raskaana. Vaikka joutuisitkin töihin, niin et joutuisi tekemään sitä työtä enää kuin muutaman viikon ja pääsisit äitiyslomalle. Jos taas et ole työkykyinen, niin haet sairaslomaa. Ihme logiikka tuo, ettei voi edes muka hakea työhön raskaana. Ja oikeasti, sinulla on parempi tilanne tulevaisuutta ajatellen, jos sinua on odottamassa työpaikka äitiysloman jälkeen, kuin jäisit vapaaehtoisesti työttömäksi.
Kuvitteleeko joku ihan tosissaan, että se työtarjous olisi ihan vaan tälle yhdelle ihmiselle lähetetty?
Tarkista kuitenkin, onko se vain kopio MOL:n sivulla olevasta ilmoituksesta. Oli tai ei, niin uskotko sinä olevasi jopa raskaana niin ylivertainen hakija, että juuri sinut siihen työhön valitaan vaikka pääsitkin haastatteluun?
Itse asiassa sinun ei kannata suuremmasti raskautta mainostaa. Voihan se olla, että työnantaja pelkää sinun nostavan syrjintäsyytteen, jos jättää valitsematta ja siksi katsoo parhaaksi valita sinut. Näkyy mitä näkyy, ja palkkatoivomus kannattaa olla vähintään riittävä. Ei se ole mikään karenssin syy eikä työnantaja sitä työkkäriin ilmoittaisi, tuskin edes kertoisi jos sieltä joku kysyisi.
Jos kyseessä olisi vakituinen paikka, kannattaisi ottaa vastaan ja jos nyt tulee puheeksi haastattelussa jatkosuunnitelmat, pyydä heitä pitämään joka tapauksessa sinut mielessä tulevia työpaikkoja täytettäessä, sitten kuin äitiyslomasi päättyy.
Kiitos! En tosissani usko, että mua edes valittais ja jos valittais, niin saisin varmasti kyllä heti saikkua. Nytkin viimeksi neuvolassa kysyivät, että tarvitsisinko saikkua, mutta kun jäin just työttömäksi niin ei sille tarvetta ollut.
Huoh mulla ei ole edes mitään järkevää vaatetta laittaa haastatteluun. Entisessä työpaikassa oli ihan ok liihotella legginsit ja t-paita päällä :D Mikään normaali vaateistani ei tällä hetkellä mene edes puoliksikaan ylleni enkä kyllä ala mitään haastisvaatteita tätä varten ostamaan.
Mietin, että ellei se nyt sitten luonnollisesti tule puheeksi, niin en itse ota puheeksi raskauttani ollenkaan. Olkoon se sitten sellainen vaaleanpunainen elefantti huoneessa haastattelun ajan. En usko, että työnantajallakaan pokkaa siitä kysellä, koska sehän on laitonta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko idiootti?
Mistä ne te-toimistossa tietäisivät, että työnhakija on raskaana?
Jos on käynyt siellä pursuilevan mahansa ja vuotavien tisuliensa kanssa
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko joku ihan tosissaan, että se työtarjous olisi ihan vaan tälle yhdelle ihmiselle lähetetty?
Tarkista kuitenkin, onko se vain kopio MOL:n sivulla olevasta ilmoituksesta. Oli tai ei, niin uskotko sinä olevasi jopa raskaana niin ylivertainen hakija, että juuri sinut siihen työhön valitaan vaikka pääsitkin haastatteluun?
Itse asiassa sinun ei kannata suuremmasti raskautta mainostaa. Voihan se olla, että työnantaja pelkää sinun nostavan syrjintäsyytteen, jos jättää valitsematta ja siksi katsoo parhaaksi valita sinut. Näkyy mitä näkyy, ja palkkatoivomus kannattaa olla vähintään riittävä. Ei se ole mikään karenssin syy eikä työnantaja sitä työkkäriin ilmoittaisi, tuskin edes kertoisi jos sieltä joku kysyisi.
Jos kyseessä olisi vakituinen paikka, kannattaisi ottaa vastaan ja jos nyt tulee puheeksi haastattelussa jatkosuunnitelmat, pyydä heitä pitämään joka tapauksessa sinut mielessä tulevia työpaikkoja täytettäessä, sitten kuin äitiyslomasi päättyy.
Eihän AP missään kohtaa sanonut, että luulis pääsevänsä töihin nykyisessä kunnossaan. Sitä hän kyseli, että jos nyt ottaa puheeksi raskauden niin voiko sen perusteella tulla karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse sitä mainita. Työnantaja ei saa laillisesti kysyä perheen perustamiseen liittyviä kysymyksiä kandidaatilta vaikka tulisi sinne laskettuna aikana vaappuen.
Itse en ottaisi puheeksi raskautta ollenkaan. Kyllä se työnantaja sen huomaa muutenkin. Voit vaikka vielä vähän liiotellen puuskuttaa ja pitää selästä kiinni ja irvistellä kipuja niin käy kaikille selväksi ettei sinusta ole nyt töihin. Jos niin oudosti sattuisi, että sut palkataan, niin, sitten vain haet saikkua loppuviikoiksi.
Paitsi että äitiyslomalle jäännistä tulee ilmoittaa 2 kk ennen aiottua lomallejääntipäivää, eli kyllä pitää mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että äitiyslomalle jäännistä tulee ilmoittaa 2 kk ennen aiottua lomallejääntipäivää, eli kyllä pitää mainita.
Jees siinä vaiheessa pitää mainita, jos tulee valituksi työhön, mutta haastattelussa ei tarvitse :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko idiootti?
Mistä ne te-toimistossa tietäisivät, että työnhakija on raskaana?Jos on käynyt siellä pursuilevan mahansa ja vuotavien tisuliensa kanssa
Menepäs, lapsi, välillä ulos.
Minä en ihan ymmärrä miksi ap ei haluaisi työpaikkaa nyt. Tuohan olosi enemmän kuin mahtava tilanne, jos onnistuisi nyt saamaan vakituisen työn ja olisi työpaikka odottamassa äitiysloman jälkeen.
Äärimmäisen epätodennäköistä toki, että niin kävisi, joten aika sama kumpaa toivoo, mutta noin periaatteessa.
Sanot niin kuin asia on. Ei tuo ole karenssin peruste.