Rikkoutuneesta puhelimesta kuvat talteen, mutta miten? Apua!
Kännykän rikkoutumisasteesta ei vielä tietoa, pitäisi laittaa huoltoon ensin, mutta netin kauhutarinoiden perusteella kuvat ja tiedostot häviää puhelimesta huollon aikana, vaikka kuinka pyytäisi ottamaan ne talteen. Kännykkä täynnä kuvia, joiden suhteen en haluaisi ottaa riskiä niiden katoamisesta.
Onko täällä paikalla ketään asiasta tietävää, joka osaisi neuvoa tai kertoa onko kuvia mahdollista pelastaa? Kännykkä siis ulkoisesti ehjä, mutta ei suostu käynnistymään/käynnistyy ainoastaan alun logoon asti ja sitten sammuu itsekseen. Ei lataudu, mutta akkua pitäisi olla sen verran että pitäisi käynnistyä. Tietokoneeseen piuhan kanssa liitettäessä ei tapahdu mitään.
Onko kaikki ammattilaisen suorittamat operaatiot ihan järjettömän kalliita? Onko olemassa jotain kotikonstein suoritettavia toimenpiteitä? Pikaisella tarkistuksella mitään ei ole tallentunut esim. Googlen tilille tai Onedriveen.
Kommentit (22)
Vielä lisäyksenä, eli muistikorttia ei luonnollisestikaan ole. Joku siitä kuitenkin sanoo.
Ap
No jo on ollut pieniä kuvia, jos sim-kortille onnistuit kopioimaan! Tarkoittanet muistikorttia? Eikö ap:lla ole kuvat tallennettuna muistikortille? Jos on, riittää kyn poistaa muistikortin. Jos näin ei ole, Kannattaa yrittää kytkeä puhelin kaapelilla tietokoneeseen ja etsiä kuvat sisältävä kansio. Sitten kopioit kuvat tietokoneelle ja poistat kansion puhelimestasi.
Vierailija kirjoitti:
No jo on ollut pieniä kuvia, jos sim-kortille onnistuit kopioimaan! Tarkoittanet muistikorttia? Eikö ap:lla ole kuvat tallennettuna muistikortille? Jos on, riittää kyn poistaa muistikortin. Jos näin ei ole, Kannattaa yrittää kytkeä puhelin kaapelilla tietokoneeseen ja etsiä kuvat sisältävä kansio. Sitten kopioit kuvat tietokoneelle ja poistat kansion puhelimestasi.
Kuten sanoin, muistikorttia ei ole.
Mainitsin myös aloituksessa, että tietokoneeseen olen usb-piuhalla kytkenyt, muttei tapahtu missään mitään. Puhelin tosiaan pimeänä, eikä mene päälle. En tiedä miten perus tietokoneella ja piuhalla onnistuisi saada sammuneesta puhelimesta kuvakansiot auki ja tallennettua.
Ap
Jos puhelin ei suostu käynnistymään / pysymään käynnissä, muistikorttia ei ole eikä kuvia varmuuskopioitu mihinkään pilvipalveluun, niin vähissä alkaa kotikonstit ainakin olla. Tietokoneeseen liittämisen toimiminenkin vaatisi sen, että puhelin pysyisi käynnissä.
Se puhelin tosiaan tyhjenee huollon aikana. Käytä jossain asiantuntijalla? Itse olen käyttänyt liikkeessä jossa teetetään valokuvia muutenkin. Maksaahan se muutaman kympin mutta ehkä osaavat ne sieltä ottaa.
Osaatteko omasta kokemuksesta vinkata yrityksestä/liikkeestä, jolta onnistuisi kuvien pelastaminen, muttei järjettömän kalliiseen hintaan? Ne mistä olen itse lukenut, ovat useita satasia maksavia projekteja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se puhelin tosiaan tyhjenee huollon aikana. Käytä jossain asiantuntijalla? Itse olen käyttänyt liikkeessä jossa teetetään valokuvia muutenkin. Maksaahan se muutaman kympin mutta ehkä osaavat ne sieltä ottaa.
No ei jossain valokuvaliikkeessä osata rikkoutuneen ja toimimattoman käynnykän muistista valokuvia tallentaa. Jos käynnykkää ei saa päälle, menee FBI-hommiksi. Mahdollisestikin kännykän muistikomponentti itsessään on edelleen ehjä, mutta tietojen lukemiseksi sieltä pitäisi saada korjattua tai vaihdettua muut rikkoutuneet komponentit, jotta vehje saadaan päälle. Miten vaikeaa se on, riippuu ihan siitä millainen kännykkä on kyseessä ja mitä siitä on hajonnut.
Kuvat eivät olleet missään pilvipalvelussa? Varmaan kannattaa kysyä suoraan huollosta.
Kaikki mahdolliset pilvipalvelut olen mielestäni tsekannut, eikä missään ole mitään. Olin luulossa, että puhelin varmuuskopioi automaattisesti tiedostot, mutta ilmeisesti asetukset eivät ole olleet niin kuin luulin niiden olevan.
Eli edes ammattilainen ei saa sammuneesta puhelimesta tiedostoja talteen ilman puhelimen korjausta?
Ap
Ensimmäinen juttu: Muistithan ottaa varmuuskopiot? Niin et...
Se siitä vittuilusta.
Mutta halvalla tuskin onnistuu. Puhelin joudutaan käytännössä purkamaan, irroittamaan muistimoduuli ja kytkemään se lukulaitteeseen, jolla sitten lähdetään lukemaan muistia raakadatana. Ja onnistumisesta ei ole mitään takeita. Vaatii siis erikoisosaamista, työkaluja ja aikaa. Siksi on kallista. Ja puhelin myös entinen tämän jäljiltä. Ap voi tietenkin yrittää verkosta etsiä jos tuon saisi avattua esimerkiksi hard reset+ rootkit menetelmillä, mutta en anna takeita että kukaan on sellaista tehnyt. Keskimäärin nörteillä on sattuneesta syystä varmuuskopiot kunnossa.
Mulla myös arkaa materiaalia rikkoutuneessa kännykässä.
Miten ne saa pois?
Oletko koittanut soft resettiä?
Youtubeen (puhelimen malli) + soft reset. Esim. Samsung S5 soft reset.
Jos puhelin ei tahdo ladata, oletko kokeillut vaihtaa piuhaa, kytkeä tietokoneeseen, jne.
Puhelimesta löytyy jostain sivusta pienen pieni reikä, jonne menee esim. korvakorun pää. Kokeile myös sitä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koittanut soft resettiä?
Youtubeen (puhelimen malli) + soft reset. Esim. Samsung S5 soft reset.
Jos puhelin ei tahdo ladata, oletko kokeillut vaihtaa piuhaa, kytkeä tietokoneeseen, jne.
Puhelimesta löytyy jostain sivusta pienen pieni reikä, jonne menee esim. korvakorun pää. Kokeile myös sitä.
Voitko tarkentaa, mitä tästä korvakorunpään mentävästä reiästä tapahtuu? En ihan sokkona uskalla kokeilla, ilman että tiedän vaikutusta.
Tietokoneeseen olen koittanut kytkeä, mutta ei tapahdu mitään. Kerran lähti hetkeksi lataamaan (tyhjään näyttöön tuli iso latauslogo) ja sen jälkeen puhelin yritti automaattisesti itse käynnistyä (tekee niin aina jos puhelin on kiinni/akku loppunut ja kytkee lataukseen > puhelin käynnistää itse itsensä automaattisesti), mutta aloituslogon jälkeen simahti ja latauskuvakekaan ei palannut.
Ap
Ainiin, kännykkä on LG G4. Youtube-haulla ei löydy soft reset tuloksia, ainoastaan hard reset.
Ap
täällä vähän sama ongelma mutta mulla hajonnut näyttö kuitenkin virrat päällä koska kaikki ala näppäin valot pelaa ja kuuluu ääni kun painaa virtanäppäimestä ja lisäksi herätyskello soi :D
en saa koneella siltikään koska tietokoneeseen tulee teksti että "jokin usb-laitteista on vikatilassa eikä järjestelmä pysty tunnistamaan " ja lisäski tulee teksti "korvaa laite"
kokeilin vielä uutta puhelinta joka on tismalleen samanlainen mutta tuli sama teksti oiskohan johdossa vikaa vai mistä johtuu :o
Oletko ap varma ettei pelkkä akun uusiminen auta? Mulla ainakin samat ongelmat ratkesivat ihan sillä.
Onneksi on Lumia. Se kysyy ensimmäisellä käynnistyskerralla haluaako tallentaa sovellukset, kuvat, musiikin jne. puhelimen omaan muistiin vai muistikortille. Sovellukset tallennan puhelimen muistiin kaiken muun 128 Gt:n nopealle muistikortille. :D Kuvat ja videot olen määrittänyt tallentumaan myös pilveen, mutta se nyt on lähinnä jakoa varten.
Sovelluksethan asentuvat automaattisesti uudelleen, jos puhelin on pakko tyhjentää tai vaihtaa toiseen Lumiaan. Muistikortin voi siirtää Lumiasta toiseen.
Androideihin en kyllä enää halua palata. Ja iOS:kin aiheuttaa näppylöitä.
Kannattaa sen verran opetella puhelimen käyttöä, että puhelin tallentaa kuvat, videot, musiikin yms. muistikortille.
SD kortille, ei SIM kortille.
SIM kortti on esimerkiksi se jolla soitat ja lähetät viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mahdolliset pilvipalvelut olen mielestäni tsekannut, eikä missään ole mitään. Olin luulossa, että puhelin varmuuskopioi automaattisesti tiedostot, mutta ilmeisesti asetukset eivät ole olleet niin kuin luulin niiden olevan.
Eli edes ammattilainen ei saa sammuneesta puhelimesta tiedostoja talteen ilman puhelimen korjausta?
Ap
Aikamoinen meedio saa olla, jos meinaa saada bittejä ulos ilman sähköä.
Sain vanhan kännykkäni kuvat kopioituna toiselle SIM-kortille, kun puhelinta huollettiin.
Puhelimessa ei ollut vikaa, vaan laturissa. Maksoi 20 euroa.
Älypuhelimen kuvista en osaa sanoa.