Onko tapanasi googlailla oireisiisi sopivia sairauksia ja sitten ehdotella terveyskeskuksessa lääkärille diagnoosia ja reseptejä?
Näin ikään kuin kaksi oireisiin perehtynyttä lääketieteen asiantuntijaa keskustelevat keskenään.
Kommentit (32)
Kyllä ja tähän asti mun "diagnoosit" on ollu oikeita.
Itsediagnostiikka ja robotiikka ovat tulevaisuuden juttu. Lääkärit pelkäävät asemansa, palkkansa ja arvovaltansa puolesta. Tulevaisuudessa ei ole tarvetta mennä ankeisiin odotushuoneisiin odottamaan pokkurointia vaativaa herra/rouva tohtoria kun verianalyysit voi tehdä itse ja robotit tekevät diagnoosit inhimillisiä virheitä sisältämättä.
Googlaan kyllä oireet netistä jo siksikin että tietäisin tarvitseeko mennä lääkäriin.
Jos lääkäri kysyy 'oletko katsonut googlella' niin vastaan kyllä totuudenmukaisesti ja kerron mitä löysin ja ymmärsinkö googlauksen tuloksia. Kysyn toki lääkärin mielipiteen asiasta. Mieluummin luotan lääkäriin kuin googleen.
Ei tapana mutta kerran olen diagnoosin tehnyt. Maallikkona. Kovasti lääkäreillekin lopulta kerroin, lukuisten turhien käyntien jälkeen. Ei oikein voinut kun googlailla.
Olen vakavasti sairas. Diagnoosi ei kovin yksinkertainen.
Oikea se kuitenkin oli ja tulee aina olemaankin.
Minulla on harvinainen krooninen sairaus, ja yleensä lääkäri kysyy 'miten tällaisissa tilanteissa on yleensä hoidettu' tai 'millaista hoitoa tai lääkitystä omasta mielestäsi tarvitset'.
Eipä ole vielä yksikään vetänyt herneitä nenään vastauksistani tai google-diagnooseistani. Itsekin yleensä etsivät tietoa omilla hakukoneillaan tai soittelevat muille lääkäreille.
Vierailija kirjoitti:
En ehdottele, mutta en myöskään koskaan käytä terveyskeskusta vaan aina yksityistä lääkärikeskusta, joka on niin osaava, ettei niille tarvitse ehdotella mitään. Osaavat itse tutkia. :)
Sama täällä. Minäkin käyn ihan oikealla lääkärillä kun tarvetta ilmenee.
Burana-automaatit on ihan ajan, vaivan ja rahan hukkaa.
Olen tehnyt näin kolmesti (eri kerrat) ja lopulta tutkimuksissa diagnoosit paljastuivat oikeiksi: astma, keliakia ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Ties kuinka kauan muuten olisi kestänyt, että olisin saanut oikeat diagnoosit. Lääkäri oli joka kerralla kovin vastahakoinen ja kyllästynyt, vaikka nämä sairaudet kulkevat meillä suvussa ja oloni oli erittäin huono.
Kyllä ne lääkäritkin käyttää googlea :D kävin päivystyksessä sairastumisen takia ni siellä lääkäri ensin tutki minut ja ihmetteli jonkin aikaa että mikähä lie olis, sanoi sitten että katsotaan googlesta ni siinä sitte istuttiin suht vierekkäin koneen ääressä etsimässä tietoa o.O oli kyllä hassua mutta sain oikean lääkityksen ja paranin :)
Toisinaan. En mä kyllä sieltä mitään Arfikkalaista viidakkokuumetta koskaan ole diagnosoinut. Enkä mene lääkärille kertomaan mitä epäilen... vaikka niin moni lääkäri nykyään kysyy, että mitäs olet itse ajatellut. Mä olen ajatellut, että mua sattuu mahaan, suolistoon, ei niinkään lihaksiin. viiden lääkärikäynnin ja lukuisten verikokeiden jälkeen sai tulokseksi sen saman, mitä googlella löysin.
Ärtynyt suoli. Olisinpa monta sataa rikkaampi nyt, kun voisi googleen luottaa.
Vaikutat ap tosi veemäiseltä lääkäriltä, olemmekin varmaan tavanneet. Luuletko että sinne vastaanotollesi on jotenkin mukavaa tulla nöyryytettäväksi? Eikö ole molemmille helpompaa että mulla diagnoosi valmiina, kun sinä et sitä kuitenkaan vaivaudu tekemään?
Osaan hakea tietoa luotettavilta sivuilta, mutta terveyskeskuksessa en ole asioinut 80-luvun jälkeen. Maksan asiantuntijalle. Terveyskeskukset tullaan ajamaan alas soteuudistuksen myötä ja hyvä niin.
Pulssi oli levossa 120 ja paino tippunut 5kg kuukaudessa. Hoitaja olisi antanut ajan kuukauden päähän. Sanoin, että netissä lukee että näillä oireilla pitää hoitoon päästä 1-2 päivässä.
Pääsin samana päivänä ja kerroin epäilyni lääkärille. Seuraavava päivänä todettiin labroissa kilpirauhasen liikatoiminta.
Ei ammattitaitoinen lääkäri harmitellut potilaan tietämystä. Mutta minä ihmettelin hoitajan asennetta.