Kauheimmat polttarit? Kertokaa kokemuksia!
Tuli toisesta ketjusta mieleen, onko teilla kauhukertomuksia polttareista?
Kommentit (34)
Viikkoa ennen polttareita kaikki oli vielä leväällään. Itse olin toinen kaaso ja toiselle kaasolle ei mikään kelvannut, mutta myöskään hän ei itse ehdottanut mitään. Muillakaan vierailla ei ollut mitään ehdotettavaa tekemiseksi ja olimme kaiken kukkuraksi lähes kaikki toisillemme täysin vieraita ihmisiä, joten tiedonkulku facebookin välityksellä oli todella väkinäistä ja vaivaantunutta. Itse esimerkiksi tapasin tämän toisen kaason ensimmäistä kertaa polttareissa, sillä hän oli häitä ennen ulkomailla vaihdossa.
No minä sitten lauantaisia polttareita edeltävänä tiistaina varasin meille ohjelmaa, suunnittelin tekemistä, valmistelin ruokalistaa, soittelin, aikataulutin ja järjestelin osallistujille yöpaikkoja. Saman päivän iltana julkaisin suunnittelemani ohjelman facebook-ryhmässämme ja kuten arvata saattaa, palauteryöppy oli melkoinen kun ihan omin päin olin mennyt suunnittelemaan. Olisi kuulemma pitänyt olla jotain noloa ohjelmaa (morsian oli vartavasten kieltänyt), ruuat olisi pitänyt suunnitella täysin vegaaniseksi yhden polttarivieraan toiveesta (asia, joka kävi ilmi vasta tässä vaiheessa), ruuat olisi pitänyt tilata jostain (sillä kukaan muu ei todellakaan ehtisi tehdä mitään ruokaa), jatkopaikka oli ihan tyhmä (puolet porukasta ei olisi päässyt ikänsä puolesta tasokkaampaan paikkaan), ohjelmaa oli liikaa tai liian vähän ja tähän kaikkeen kuluva rahamäärä (muistaakseni 60€ per nenä) oli aivan liian suuri. Rahasummasta olen kyllä itse samaa mieltä, mutta huomioon olisi pitänyt ehkä ottaa se, että A) minä maksoin itse yksin kaikki morsiamen kulut sekä kaikki oheistilpehöörit, koska sillä saatiin summaa edes hitusen alaspäin ja B) kun ketään ei kiinnostanut tehdä itse mitään, ei oikein voi olettaa, että viime hetkellä saa mitään hienoa ja edullista. Koska hienoahan nyt oli kaikkien mielestä oltava. Tosin vielä tänäkään päivänä (häistä 4 vuotta) en ole saanut kaikilta osallistujilta rahoja perittyä.
Itse polttarit olivat tosi onnistuneet ja kaikkihan sitten otti mielin kielin kehuja vastaan kun olivat niiiiin ahertaneet <3
Morsian tappeli siskonsa kanssa, minä ja pari muuta jotka siinä vaiheessa oltiin paikalla yritettiin pitää heidät erossa toisistaan. He saivat kuulemma sovittua vasta useampi viikko häiden jälkeen, hääpäivänä he eivät olleet puheväleissä.
Olin exän siskon polttareissa. Jo silloin meillä meni vähän huonosti mutta ajattelin vielä katsoa josko meillä olisi tulevaisuutta. Kaaso ja morsian olivat riidelleet aiemmin viikolla ja kaaso ei lainkaan tullut järjestämiinsä polttareihin. Ja oli siis muuten surkeat polttarit, halvat merirosvoasut ja ainoa ohjelma oli istua purilaisravintolassa jossa oli lähinnä muuten lastenjuhlia. Morsian oli tietty todella surullinen ja yhtäkkiä kysyi josko minä ryhtyisin kaasoksi. Olin häkeltynyt ja tuntui etten voinut kieltäytyä joten suostuin. Ei olisi tietenkään pitänyt, parin kuukauden päästä erosin morsiamen veljestä ja sain kuulla sellaisen haukkumalitanjan siskolta että. Siellä ne varmaan leikkasi päätäni pois hääkuvista ja kyllä mulla oli huono omatuntokin kun ei olisi pitänyt alunperinkään suostua. Noh, pari kuukautta tämän jälkeen tuli avioero joten en kai sitten loppujen lopuksi pilannut niitä hääkuvia...
Nämä polttarit olivat aivan mahtavat, eikä tämän yhden ihmisen käytös niitä pilannut, mutta hän kyllä nolasi itsensä aivan totaalisesti. Henkilön piti olla toinen kaaso. Hän ei kuitenkaan osallistunut polttarijärjestelyihin käytännössä lainkaan. Toinen kaaso joutui hoitamaan kaiken, ja hyvin hoitikin. Tämä "kaaso" ei edes vastaillut viesteihin tai mitään.
Polttariporukkaa oli pääasiassa kahdesta kaupungista, hänen oli määrä järjestää piknik (muiden siellä asuvien kanssa) asuinkaupungissaan kun morsian tuodaan toiselta paikkakunnalta. No, hän luki tenttiin koko sen ajan kun muuta polttariporukkaa odotettiin. Ei mitään seurustelua muun polttariporukan kanssa. Kun morsian saapui, hän lähti tenttiin!! Siis kesätentti lauantaina. Polttaripäivämäärä oli sovittu yhdessä todella aikaisin, varmaan puoli vuotta ennakkoon... Mutta juuri sille päivälle piti valita kesätentti.
No, aina vaan paranee. "Kaaso" oli poissa koko päivän ohjelman ajan. Reilusti yli 6 tuntia, koska piti vielä käydä kotona vaihtamassa vaatteet tentin jälkeen ja muuta semmoista. Tuli sitten reeeilusti myöhässä vuokratulle saunatilalle, jonne hänet piti erikseen hakea. Ja lähti sitten hakemaan kotoaan unohtunutta uimapukua... No, "kaaso" alkoi sitten tietysti ottaa muita kiinni juomisen suhteen. Kiskaisi itsensä ihan hirveään kuntoon lyhyessä ajassa. Alkoi roikkua kiinni morsiamessa, yritti väkisin tarjota hierontaa, meikkausta ja ties mitä (huono omatunto taisi iskeä). Muuten hyvä, mutta kielloista huolimatta tuli sähläämään ja hieromaan kun morsiamen hiuksia laitettiin ja 200-asteinen kiharrustikku osui morsianta kasvoihin. Palovammoja ei onneksi tullut.
Aina vain pahenee. Baarissa tämä tyyppi sammui pöytään 20min ajaksi. Ja kaatui täysin tasaisella tanssilattialla tennarit jalassa kesken tanssimisen. Kaikki tilanteen nähneet olivat sitä mieltä että hän sammui pystyyn. Ja eiköhän tämä sankari murtanut nilkkansa kaatuessaan! Toinen kaaso onneksi pelasti tilanteen. Morsiamelle ei kerrottu että kaaso iskettiin taksiin ja sairaalaan vaan "X:n nilkka vähän turposi mutta se on nyt hoidettu" ja bileet jatkuivat entistä parempina aamuun saakka :D Kuten sanoin, polttarit olivat aivan mahtavat, eikä tämän "kaason" poissaolo ja sairaalaan joutumiset haitanneet menoa ollenkaan. Päinvastoin saatiinpa aika eeppiset polttarit :D
Parasta on, että jälkikäteen tämä "kaaso" kieltää kaiken. Ei ollut päissään, oli väsynyt. Ei sammunut pystyyn, kompastui portaissa jne. Ihan uskomatonta. Hyppi sitten keppien kanssa hääpäivänäkin... Kuulin sitten, ettei tämä painajaiskaaso auttanut polttareita ennenkään hääjärjestelyissä lainkaan, ei koskaan päässyt tapaamisiin tai vastaillut viesteihin ym. Leikki parhaansa mukaan ettei häitä ole tulossakaan. Hääpäivänä meinasi myöhästyttää hänelle kyytiä tarjonneet ihmiset kirkosta koska piti laittautua... Liekö ollut sitten kateellinen vai mitä kun noin törkeästi käyttäytyi, itse on aika vanhapiika materiaalia. Mutta ovat tunteneet morsiamen kanssa tosi kauan, ilmeisesti ala-asteelta asti. Onneksi oli toinen kaaso joka hoiti homman kotiin täysin pistein, morsiamella eikä kellään vieraista ollut mitään valitettavaa :D hirvittää vain miettiä jos tuo urpoilija olisi ollut ainoa kaaso...
En osaa kumpi oli näistä kahdesta kauheampi kokemus. Kerron molemmat, te saatte päättää. :D
Polttarit nro 1: Kaaso halusi järjestää polttareissa unohtumattoman elämyksen. Maksoi törkeän paljon mutta me muut polttareihin osallistuvat suostuimme tähän, ajattelimme että kerran elämässä tulee tällainen mahdollisuus vastaan ja se on käytettävä nyt. Kaaso unohti tai "unohti" kertoa että ko. elämykseen pääsee vain morsian ja hän. Tämä selvisi polttareissa matkalla ko. paikalle. Omien sanojensa mukaan hän itse oli etuoikeutettu koska on tehnyt eniten polttareiden eteen. Itse asiassa järjesti vain ko. elämyksen. Me muut järjestimme KAIKKI loput jutut polttareihin, ruokailun, juomat, pitopaikat jne. Siellä odottelimme kuivin suin kun morsian ja kaaso kävivät 1,5 tunnin elämyksen. Emme viitsineet alkaa morsiamen edessä rutisemaan, mutta kaaso sai paskaa niskaan fb:ssä polttareita varten perustetussa ryhmäkeskustelussa. Suuttui kaikille, eikä edelleenkään ole puheväleissä joidenkin kanssa.
Polttarit nro2: Morsiamen äiti veti kaksin käsin viinaa. Oli jo alkuillasta melkoisessa laitamyötäisessä. Huuteli kaikkea tyhmää ympärilleen (tyyliin pissaliisat kännissä rääkymässä). Yökerhossa olisi halunnut esitellä rintojaan kaikille miehille kysellen paljonko maksavat siitä ilosta! Onneksi ehdittiin aina väliin. Loppuyöstä kaatui pahasti, loukkasti kätensä ja kasvoihin tuli iso ja paha mustelma. Morsian häpesi äitinsä käytöstä niin että itki. Häät olivat viikon päästä ja kuvissa näkyy morsiamen äiti käsi paketissa. Meikillä ei oltu onnistuttu piilottamaan kasvojen mustelmaa.
Minut sidottiin prinsessa-asussa torilla lyhtypylvääseen. Sitten kaverini heittivät päälleni lehmänpaskaa ja huusivat, että "tulkaa katsomaan paska-akkaa"
Kaaso järjesti polttarit, olimme kaksin... Hänen äitinsä luona juotiin muutama siideri ja sitten baariin. Ei edes yhtä drinkkiä tarjonnut, ihan normaali (paska) baarireissu. Lähdin taksilla kotiin jo hyvissä ajoin...
Huh, minulle ei ole sattunut mitään tuommoista kohdalle. Sääliksi käy morsiamia joiden polttarit on menneet pilalle jonkun typerän käytöksen vuoksi :( Tuo jalanmurtaja-kaaso onneksi pilasi vain oman iltansa (ja varmaan maineensa) sekoilullaan ja muut saivat ainakin kerrottavaa polttareista. Ikäviä nuo jutut joissa morsiamenkin päivä on pilalla :( varsinkin äidin sekoilua olisi aika vaikea unohtaa ja antaa anteeksi.
Nyt ei harmita yhtään, etten koskaan ole saanut polttarikutsua eikä kukaan ole pyytänyt kaasoksi. Täältä kun juttuja luen ja mitä olen tutuilta kuullut, polttarit tuntuvat aina menevän pieleen, porukka riitelee tai vähintään yksi raataa JA joutuu maksamaan kaiken. Eikö tuosta tympeästä tavasta voitaisi vain luopua? En keksi mitään syytä ylläpitää perinnettä, vain koska "täytyy" ja etenkin kun seuraukset ovat vähemmän mukavat.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei harmita yhtään, etten koskaan ole saanut polttarikutsua eikä kukaan ole pyytänyt kaasoksi. Täältä kun juttuja luen ja mitä olen tutuilta kuullut, polttarit tuntuvat aina menevän pieleen, porukka riitelee tai vähintään yksi raataa JA joutuu maksamaan kaiken. Eikö tuosta tympeästä tavasta voitaisi vain luopua? En keksi mitään syytä ylläpitää perinnettä, vain koska "täytyy" ja etenkin kun seuraukset ovat vähemmän mukavat.
Eiköhän nuo epäonnistuneet polttarit ole enemminkin poikkeus kuin sääntö. Itse olen osallistunut moniin polttareihin, kaikki on olleet hyvin suunniteltuja ja jokaisella on ollut hauskaa!
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä! En yleensä mene polttareihin, koska naiset, jotka eivät tunne toisiaan, eivät vain pysty organisoimaan hyviä polttareita yhdessä. Rahaa menee kyllä, ja joutuisi maksamaan asioista, joista on täysin eri mieltä muiden kanssa. YÄK.
Kaasona järjestin polttarit toisen kaason kanssa joka oli minulle tuntematon nainen. Faceryhmässä sitten riiteli kanalauma, joka tahtoi sitä ja toinen tätä ja kukaan ei olisi maksaa mistään mitään. Toinen kaaso oli aivan onneton eikä saanut mitään aikaiseksi.
Lopulta järjestin käytännössä yksin koko paskan, ja maksoin polttareista monta sataa euroa enemmän kuin muut.
Morsian oli tyytyväinen ja vieraat myös kiitteli että oli kivaa ja hyvin järjestetty, että kaikkia oli pelottanut mitä näistä tulee kun tuntui ettei homma ole kaasoilla ihan hanskassa. Vielä vuosien jälkeen morsian on kiitellyt ihanasta päivästä. En ole koskaan kertonut miten hirveä kokemus se minulle oli.
Mitä opin: älä tee face-ryhmään ja kysele ihmisten mielipiteitä. Järjestä sellaista ohjelmaa ja sellainen paikka josta arvelet morsiamen tykkäävän. Aivan sama mitä vieraat on mieltä. Ilmoita päivämäärä, ohjelma ja rahasumma, ne tulee jotka tulee. Huutoäänestys facessa on aivan hirveää. Kerää kaikilta rahat sivotan ilmoittautumisen yhteydessä, näin ollen et joudu maksamaan esimerkiksi 8 ihmisen 50e osallistumismaksua omasta pussistasi, kun vieraita ei huvittakkaan tulla tai on parempaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaasona järjestin polttarit toisen kaason kanssa joka oli minulle tuntematon nainen. Faceryhmässä sitten riiteli kanalauma, joka tahtoi sitä ja toinen tätä ja kukaan ei olisi maksaa mistään mitään. Toinen kaaso oli aivan onneton eikä saanut mitään aikaiseksi.
Lopulta järjestin käytännössä yksin koko paskan, ja maksoin polttareista monta sataa euroa enemmän kuin muut.
Morsian oli tyytyväinen ja vieraat myös kiitteli että oli kivaa ja hyvin järjestetty, että kaikkia oli pelottanut mitä näistä tulee kun tuntui ettei homma ole kaasoilla ihan hanskassa. Vielä vuosien jälkeen morsian on kiitellyt ihanasta päivästä. En ole koskaan kertonut miten hirveä kokemus se minulle oli.
Mitä opin: älä tee face-ryhmään ja kysele ihmisten mielipiteitä. Järjestä sellaista ohjelmaa ja sellainen paikka josta arvelet morsiamen tykkäävän. Aivan sama mitä vieraat on mieltä. Ilmoita päivämäärä, ohjelma ja rahasumma, ne tulee jotka tulee. Huutoäänestys facessa on aivan hirveää. Kerää kaikilta rahat sivotan ilmoittautumisen yhteydessä, näin ollen et joudu maksamaan esimerkiksi 8 ihmisen 50e osallistumismaksua omasta pussistasi, kun vieraita ei huvittakkaan tulla tai on parempaa tekemistä.
Oliskin pitänyt tehdä noin.. Kaasona tein sen virheen että kysyin muulta polttariporukalta mielipiteitä ja tulin jyrätyksi. Muutama morsiamen pitempiaikaisista ystävistä päätti kaiken oman mielensä mukaan. Minä kaasona sanoin moneen otteeseen ettei sellaiset jutut sovi morsiamelle mutta he tiesivät muka paremmin kuin minä kun mä olin vaan 5 vuotta ollut morsiamen ystävä ja he paljon pitempään.
Polttarit oli ja meni ja jälkeenpäin tää morsian valitti mulle kun oli pettynyt polttareihinsa.
Kerroin miten suunnittelu oli multa kaapattu ja käskin valittaa niille pitkäaikaisemmille ystäville ni morsian vastaa vaan ettei voi kun ei halua pahoittaa heidän mieltään. Just. Mutta mun mielen pystyi pahoittaa.
Vähän offtopic, mutta minua ja kavereitani on ainakin kolme (!) kertaa miespolttariporukat yrittäneet houkutella mukaansa jatkoille vuokraamalleen mökille tms... ei lähdetty. Eräänkin porukan jo sormustettu mies koitti lääppiä ja kuiskutella, että "mitä jos pidettäisiin hauskaa?" Varmaan siirtyivät seuraavaan pöytään houkuttelemaan muita naisia mukaansa, kun me emme lämmenneet, enkä ihmettelesi jos jonkun tarpeeksi humaltuneen saivatkin matkaansa... Tuskinpa kertoivat kotona odotteleville muijilleen koko totuutta illasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskin pitänyt tehdä noin.. Kaasona tein sen virheen että kysyin muulta polttariporukalta mielipiteitä ja tulin jyrätyksi. Muutama morsiamen pitempiaikaisista ystävistä päätti kaiken oman mielensä mukaan. Minä kaasona sanoin moneen otteeseen ettei sellaiset jutut sovi morsiamelle mutta he tiesivät muka paremmin kuin minä kun mä olin vaan 5 vuotta ollut morsiamen ystävä ja he paljon pitempään.
Polttarit oli ja meni ja jälkeenpäin tää morsian valitti mulle kun oli pettynyt polttareihinsa.
Kerroin miten suunnittelu oli multa kaapattu ja käskin valittaa niille pitkäaikaisemmille ystäville ni morsian vastaa vaan ettei voi kun ei halua pahoittaa heidän mieltään. Just. Mutta mun mielen pystyi pahoittaa.
Joo virheistä oppii. Minäkin ensin kyselin muilta mielipiteitä ja ideoita, nopeasti huomasi että 20 hengen kanalaumassa sitä ei olisi kannattanut tehdä. Jatkossa minä ainakin toimin diktaattorina jos koskaan joudun polttarit järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi ikävä juttu. Selvästi sinä olisit parhaiten tiennyt morsiamen toiveet. Sen verran piristystä kuitenkin, että ehkä hän koki sinut niin läheiseksi, että voi jutella kaikesta, myös pettymyksistä toisin kuin noiden muiden kanssa ja siksi halusi sinulle, tärkeälle ystävälleen, kertoa asiasta. Silti tosi ikävä juttu, koska varmasti olisit halunnut morsiamen näköiset polttarit järjestää, kun tunsit ja tiesit, mikä hänestä olisi hauskaa.
Eip mittää, ei mulle kukaan mitään järjestäny, joten ei valittamista.