Mieleen painunein tentti
Jaa kokemuksesi. Minkä muistat parhaiten ja miksi.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ei tentti, mutta lukion kemian ykköskurssin koe. Tein sen hyvällä fiiliksellä, koska kysymykset olivat helppoja, ja jäin odottamaan hyvää arvosanaa. Kokeiden palautus oli melkoinen shokki: olin saanut täydet pisteet lähes jokaisesta kysymyksestä, mutta loppuarvosana oli nelonen. En ollut lukenut ohjeita, joissa sanottiin, että valitse KOLME kysymystä, joihin vastaat - olin vastannut kaikkiin, joten opettaja oli hylännyt kokeeni.
Kyllä harmitti mennä uusintaan, vaikka hyvän numeron sieltä sittemmin kuitenkin sain. Ja tulipa opittua tärkeä taito: luen AINA ensimmäiseksi tehtävänkuvauksen ja kaikki liittyvät ohjeet äärimmäisen huolellisesti.
Olipa mulkku ope. Kyllähän tuosta olisi pitänyt saada hyvä arvosana ja lisäpisteitä siitä, että vastasit ylimääräisiinkin kysymyksiin. Tai korkeintaan antaa miinus siitä, kun et noudattanut tehtävänantoa. Mutta että hylkää koko kokeen...
Avopuolison yllättävän eroilmoituksen jälkeinen seuraavan aamun tentti. Tenttiä edeltävä yö oli mennyt itkien, ja aamulla silmät turvoksissa tenttisaliin istumaan jonkin niin yksinkertaisesti turhan mutta pakollisen yliopiston kurssin tentin ääreen. Kirjoitin papereihin nimen ja opiskelijanumeron ja loppuaika menikin vaan hiljaa itkua tihrustaen ja nenää pyyhkien. Olo oli hirveä eikä itku vaan loppunut, mitään ei tullut kysymyksistä mieleen. Palautin tyhjän paperin ja tenttivalvoja katsoi minua kun olisin mikäkin idiootti, ja kysyi säälien että oliko tentti noin vaikea, onko paha mieli? Saatana että vitutti.
Mikrobiologian tentti, jossa yksi kolmesta kysymyksestä koski molekyylibiologisia bakteerien erotusmenetelmiä. Harmi vaan, että annetussa tenttimateriaalissa kyseisestä aiheesta oli tietoa noin yhden lauseen verran. Koko ryhmä suunnittelimme jo seuraavaan uusintaan osallistumista siinä uskossa, ettei tentistä päästä läpi. Opettaja kai kuitenkin tajusi mokanneensa ja/tai halusi päästä helpommalla ja jätti kyseisen tehtävän arvostelematta.
Vierailija kirjoitti:
Genetiikka: istuin, hikoilin ja kirjoitin raivokkaasti oksenna-ja-unohda -metodilla kaiken, minkä tiesin dna-sekvennoinnista. Olin varma, etten pääse tentistä läpi. Tulos: 5.
Ihmismaantiede: tenttikysymys oli muistaakseni "toimijaverkkoteorian merkitys maantieteen tilakäsityskeskustelussa" tjsp. Luulin ymmärtäneeni, kirjoitin konseptin täyteen hyvällä fiiliksellä.Tulos: Hylätty.
Näiden kahden kokemuksen jälkeen (samalta syksyltä molemmat) en ole juuri luottanut ennakkotunnelmiini 😁
Onko täällä muitakin mantsan opiskelijoita? :) ihmismaantieteen kurssi tullut käytyä itsekkin!
Eräs kulttuurihistorian tentti tulee mieleen. Opettaja oli laittanut väärään kirjaan liittyvän kysymyksen, mutta sain silti vastattua pitkän esseen ja olisiko jopa tullut täydet pisteet :D
PItkän matikan yo. Aikaa tuosta jo 10 vuotta, mutta muistan edelleen useamman tehtävän tuolta. Varsinkin sen, jonka kanssa taistelin lopussa pitkään ja en vaan saanut tehtävää täysin oikein. Kyseisen tehtävän vuoksi en sitten saanut teknologiateollisuuden 1000e stipendiä, jota havittelin alunperin. L sentään tuli yhä reilusti, mutta tuo stipendinmenetys harmitti kovasti.
Olin tekemässä lopputyötä, kun minut laitettiin vuorollani tenttiin valvojaksi. Sain hyvät ohjeet, kirjoitin liitutaululle alkamis- ja loppumisajat, jaoin paperit jne jne. Kaikki sujui täysin äänettömästi! Porukka tuli luokkaan, sai paperit, väänteli tunnin- puolitoista naamaansa ja palautti paperit. Erikoisen tunnelman loi Kafkan kirja, jota luin aikani kuluksi sekä lumisade ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tentti, mutta lukion kemian ykköskurssin koe. Tein sen hyvällä fiiliksellä, koska kysymykset olivat helppoja, ja jäin odottamaan hyvää arvosanaa. Kokeiden palautus oli melkoinen shokki: olin saanut täydet pisteet lähes jokaisesta kysymyksestä, mutta loppuarvosana oli nelonen. En ollut lukenut ohjeita, joissa sanottiin, että valitse KOLME kysymystä, joihin vastaat - olin vastannut kaikkiin, joten opettaja oli hylännyt kokeeni.
Kyllä harmitti mennä uusintaan, vaikka hyvän numeron sieltä sittemmin kuitenkin sain. Ja tulipa opittua tärkeä taito: luen AINA ensimmäiseksi tehtävänkuvauksen ja kaikki liittyvät ohjeet äärimmäisen huolellisesti.
Olipa mulkku ope. Kyllähän tuosta olisi pitänyt saada hyvä arvosana ja lisäpisteitä siitä, että vastasit ylimääräisiinkin kysymyksiin. Tai korkeintaan antaa miinus siitä, kun et noudattanut tehtävänantoa. Mutta että hylkää koko kokeen...
Joo, kyllähän se silloin vähän veettuilulta tuntui, kun jokainen tehtävä oli kuitenkin pitänyt arvostella ja näin tehdä näkyväksi se, että olin osannut tosi hyvin :D Mutta opinpahan ainakin lukemaan ohjeet!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihanat, raskaat tentit Tampereen yliopiston päätalon luentosalissa 1ab ovat sulautuneet mielessäni yhdeksi idylliseksi, kaihoisaksi kuvaksi. Kaipaan takaisin tenttikuorten kahinaan ja hiostaville alaspäin liu'uttaville penkeille. Miksi, miksi ei voi olla koko elämänsä opiskelija ja kirjoittaa monta konseptillista tärkeistä humanistisista asioista, joita ei työelämässä tarvitse?
Ja alakuppilaan sumpille sen jälkeen :)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kulttuurintuntemuksen tentti. Paitsi että tentti itessään oli aivan järjetön, enkä oo koskaan opintojeni aikana nähny toista vastaavaa, niin pahinta oli se, että mun kenkä oli koko tentin ajan jumissa edessä istuvan penkin välissä. Penkit kun oli sellasia taittuvia, ja olin tentin alettua nojannu toisella jalalla jotenkin siihen edellä olevan penkin istuinosaan, joka ei siis ollu auki, kun siinä ei siinä vaiheessa vielä istunu ketään.
Joku tuli tenttiin sitten myöhässä ja istu niin reippaalla vauhdilla siihen penkille, etten ehtiny vetämään jalkaa välistä ja siihen väliinhän se jäi :D koitin kiskoo ja nykii, mutta se ei liikkunu mihinkään. Osa varpaistakin oli osittain selkänojan ja istuinosan välissä. En kehdannu sanoo sille edessä istuvalle mitään, enkä oikeestaan enää ees muista, miten pääsin tilanteesta pois. Koko tentti meni kuitenkin varpaat jumissa ja ne oli aika kipeet sen jälkeen :D
Naurattaa tämä :D
Se, kun olin lukenut huonosti ohjeistuksen ja kirjoittanut kaikki vastaukset samalle pieniruutuiselle konseptille, johon mahtuu hemmetisti tekstiä, ja vasta tarkastusta tehdessä huomasin tehtäväpaperin kissankokoiset kirjaimet "JOKAINEN VASTAUS KIRJOITETAAN OMALLE PAPERILLE". Normitentistä olisin varmaan kävellyt ulos, mutta tuossa oli pääsykoe kyseessä... Oli käsi kipeenä kirjoitusurakasta seuraavana päivänä.
Ruotsin kulttuurintuntemuksen tentti. Paitsi että tentti itessään oli aivan järjetön, enkä oo koskaan opintojeni aikana nähny toista vastaavaa, niin pahinta oli se, että mun kenkä oli koko tentin ajan jumissa edessä istuvan penkin välissä. Penkit kun oli sellasia taittuvia, ja olin tentin alettua nojannu toisella jalalla jotenkin siihen edellä olevan penkin istuinosaan, joka ei siis ollu auki, kun siinä ei siinä vaiheessa vielä istunu ketään.
Joku tuli tenttiin sitten myöhässä ja istu niin reippaalla vauhdilla siihen penkille, etten ehtiny vetämään jalkaa välistä ja siihen väliinhän se jäi :D koitin kiskoo ja nykii, mutta se ei liikkunu mihinkään. Osa varpaistakin oli osittain selkänojan ja istuinosan välissä. En kehdannu sanoo sille edessä istuvalle mitään, enkä oikeestaan enää ees muista, miten pääsin tilanteesta pois. Koko tentti meni kuitenkin varpaat jumissa ja ne oli aika kipeet sen jälkeen :D