Mieleen painunein tentti
Jaa kokemuksesi. Minkä muistat parhaiten ja miksi.
Kommentit (53)
Olihan niitä joskus paniikkipäiviä, että luet vielä hieman ennen tenttiä ja pänttään kaavan muistiin vaikka väkisin.
Lukiossa menossa kirjotuksiin tekee C-saksan koetta. Pänttäsin bussissa vielä der / das / die / nom. / gen. / akk. / dat. -taulukkoa läpi ja koitin, jos en muulla niin näkömuistilla muistaa :)
Ei olisi tuona päivänä vielä uskonut, että siitä vajaan puolen vuoden päästä olin muuttanut Keski-Eurooppaan, jossa vierähtikin useampi vuosi ja saksasta tuli vahvin vieras kieleni.
Se koe joskus lukion alussa, jossa eteen tuotiinkin koepaperin lisäksi myös yksi arkki tyhjää suttupaperia. Aina siihen mennessä oli yläasteella ollut kokeessa aina vaan pelkästään koepaperi johon piti vastata.
Siinä vaiheessa tuntui että no nyt sitä ollaan ihan oikeesti opiskelemassa, kun asiaa pitää ihan jäsennellä ennenkuin sen koepaperiin kirjoittaa..! =D
Opiskelijaruokalaan mennessä huomasin päivän tenttilistassa tentin jonka kurssi oli minulla tulossa seuraavana lukukautena. Lounaan sijaan kävin tentissä. En tiennyt aiheesta mitään mutta kysymyksistä generoin vastaukset ja pääsin läpi.
Haasteellisin oli kirjatentti, jonka alkajaisiksi huomasin lukeneeni väärät kirjat. Siinäpä sitten sovellat.
Eläinfysiologian tentti, raskaan lukuvuoden viimeinen rutistus. Olin lukenut paskasti, ja suurin osa kysymyksistä tuntuikin ihan heprealta. Halusin ehdottomasti päästä läpi, sillä kesän uusintaan mulla ei vain olis riittänyt voimat. Pinnistelin ja pinnistelin, ja lopulta laskin että nyt on puolet pisteistä kasassa, 15/30. Palautin paperin ja jännäsin tuloksia pari viikkoa. Ykkönen tuli, pistemäärällä 14,5/30 :D
Tuskaisuutensa takia juuri tämä tentti jäi mieleen.
^ Niin, toisinaan riittää se että pääsee läpi.
"Luin" kolmesta tenttikirjasta kaksi, toisen edellisenä päivänä selaten samalla kastajaisrastia pitäen ja juoden. Nelonen irtosi enkä voinut uskoa todeksi!
Ensimmäinen hylätty arvosana: mielestäni tentti meni ihan ok, mutta ei kai sitten.
Viimeinen tentti: se jännitys, pääsenkö nyt varmasti läpi, mitä jos vastasin asian vierestä, milloin tulos tulee, venyykö valmistuminen. Vitonen tuli jotenkin ihmeen kaupalla ja tanssin Hobby Hallissa tiedon saatuani pienen juhlatanssin :D
Opettaja kysyi viimeisenä kysymyksenä: mielipiteesi opettajan hygieniasta.
En uskaltanut laittaa kuin, että opettajan hygieniassa ei ole moitteen sijaa.
(Tuo oli kauppaopistossa laskentatoimen ope 30 vuotta sitten, joka kohta siiirtyi opettamaan kauppakorkeaan. Itse siirryin vuosia myöhrmmin teknilliseen ykiopistoon. Siellä normaaleja kysymyksiä.)
Turun tekussa talonrakrnnuksen opettaja kysyi kokeessa aivan vääriä asioita. Vieruskaverilla oli hyvä käytännön kokemus ja se sai hyvän kerrankin. Ite sainbsurkean, kun en tiennyt koealueen ulkopuolisia asioita.
Oki sentään uusintatentti tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kauppakorkean suomen kielen ja viestinnän tentti. Kysyttiin sijateoriaa ja meikätyttö lasketteli sijamuodot peruskoulun ulkomuistista (juu en lukenut tenttiin ollenkaan). Jouduin proffan puhutteluun, joka oli huolissaan tulevaisuudestani, ja syystäkin.
no mikäs se sijateoria on? google antaa vain yhden tuloksen ko. hakusanalla!
Ei tentti, mutta lukion kemian ykköskurssin koe. Tein sen hyvällä fiiliksellä, koska kysymykset olivat helppoja, ja jäin odottamaan hyvää arvosanaa. Kokeiden palautus oli melkoinen shokki: olin saanut täydet pisteet lähes jokaisesta kysymyksestä, mutta loppuarvosana oli nelonen. En ollut lukenut ohjeita, joissa sanottiin, että valitse KOLME kysymystä, joihin vastaat - olin vastannut kaikkiin, joten opettaja oli hylännyt kokeeni.
Kyllä harmitti mennä uusintaan, vaikka hyvän numeron sieltä sittemmin kuitenkin sain. Ja tulipa opittua tärkeä taito: luen AINA ensimmäiseksi tehtävänkuvauksen ja kaikki liittyvät ohjeet äärimmäisen huolellisesti.
Minusta parhaimmat tentit olivat ne joihin sai hyvin selkeät ohjeet tyyliin: "teet näin eikä yhtään yli eikä ali". Taisi olla jotain filosofiaan liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihanat, raskaat tentit Tampereen yliopiston päätalon luentosalissa 1ab ovat sulautuneet mielessäni yhdeksi idylliseksi, kaihoisaksi kuvaksi. Kaipaan takaisin tenttikuorten kahinaan ja hiostaville alaspäin liu'uttaville penkeille. Miksi, miksi ei voi olla koko elämänsä opiskelija ja kirjoittaa monta konseptillista tärkeistä humanistisista asioista, joita ei työelämässä tarvitse?
Oiskohan ollut D10a ja D10b tuo sali? A1:ssä ei taida olla kahta eri kirjainta ;)
t. nykyinen opiskelija Tampereen yliopistossa
Kemian perusteet. Sain arvosanan 1- ja olin ainoa n. 15 yrittäjästä joka sillä kertaa pääsi läpi.
Genetiikka: istuin, hikoilin ja kirjoitin raivokkaasti oksenna-ja-unohda -metodilla kaiken, minkä tiesin dna-sekvennoinnista. Olin varma, etten pääse tentistä läpi. Tulos: 5.
Ihmismaantiede: tenttikysymys oli muistaakseni "toimijaverkkoteorian merkitys maantieteen tilakäsityskeskustelussa" tjsp. Luulin ymmärtäneeni, kirjoitin konseptin täyteen hyvällä fiiliksellä.Tulos: Hylätty.
Näiden kahden kokemuksen jälkeen (samalta syksyltä molemmat) en ole juuri luottanut ennakkotunnelmiini 😁
Vierailija kirjoitti:
Genetiikka: istuin, hikoilin ja kirjoitin raivokkaasti oksenna-ja-unohda -metodilla kaiken, minkä tiesin dna-sekvennoinnista. Olin varma, etten pääse tentistä läpi. Tulos: 5.
Ihmismaantiede: tenttikysymys oli muistaakseni "toimijaverkkoteorian merkitys maantieteen tilakäsityskeskustelussa" tjsp. Luulin ymmärtäneeni, kirjoitin konseptin täyteen hyvällä fiiliksellä.Tulos: Hylätty.
Näiden kahden kokemuksen jälkeen (samalta syksyltä molemmat) en ole juuri luottanut ennakkotunnelmiini 😁
*sekvensoinnista
Olihan se aina kiva avata tenttikuori, katsoa kysymystä ja todeta, että mitä v*ttua.
Terveystiedon tentti lukiossa. Luin kovasti koko koealueen läpi, MUTTA jätin lukematta asioita, joita en ymmärtänyt sit millään (entsyymejä? yms). Osasin koko kurssin asiat kuitenkin pääosin. Noh, tentissä olikin sitten 2 esseetehtävää juuri niistä asioista, joita en halunnut/jaksanut opetella/ymmärtää. Kurssi 6 läpi.