Haluan oppia meikkaamaan. Mistä aloittaa?
Hei,
voisitteko kertoa millä tuotteilla olisi hyvä aloittaa meikkaamisen opettelu. Siis tarvitsisin ihan konkreettisia vinkkejä tuotteista ja merkeistä. Mitä tuotteita kannattaisi ostaa? Ja kaikenlaisia vinkkejä voi antaa.
En ole mikään teini enää, vaan yli parikymppinen. En ole aiemmin uskaltanut aloittaa meikkaamisen harjoittelua koska olen ajatellut etten kuitenkaan koskaan opi... Mutta nyt tahtoisin aloittaa, mutta en oikein tiedä mistä. Youtubesta olen katsonut videoita, mutta ne tuntuvat liian monimutkaisilta.
Tarvitseeko "meikkipohjan" tekemiseen oikeasti jotain kymmentä eri tuotetta? Help!
Kommentit (15)
Perusmeikkiin käytän itse:
- puhdistettuihin ja rasvattuihin kasvoihin bb-voide ja peittävämpää ainetta vaativien alueiden päälle erikseen vielä meikkivoidetta. Jos sulla on hyvä iho, niin bb-voide riittää. Mutta jos huono, niin tarttee tykympää meikkivoidetta. BB-voiteeni on lidlin halppis ja meikkivoide Maybellinen.
- Omaan tumman silmänaluset eli tartten peitevoidetta niiden päälle. Eli et tartte tätä, jos silmänaluset ok. Käytän Joe Blascon peiteväriä.
- Puuteria. Maybelline.
- Silmien rajaukseen käytän joko kajalia tai rajauskynää. Rimmeliä taitaa olla molemmat. Riippuu vähän käyttäjästä kumpi helpompi, itse tykkään kynästä, jos teen pelkkiin ulkonurkkiin rajaukset ja kajalia käytän, jos rajaan koko yläluomen.
- ripsivärinä on joku oriflamen ja essencen halppis.
- Joskus laitan poskipunaa tai aurinkopuuteria.
Eli rohkeasti vaan kokeilemaan. Parhaat tuotteet löytyy kokeilemalla. Mulla on halvempia ja kalliimpia käytössä. Mutta ei tosiaan tartte mitään rasva, seerumi, primer, kiillonpoistaja, bb-voide, meikkivoide, puuteri linjaa vetää. Jos on hyvä iho ja kevyt meikki, niin ei sinne tartte 100 pohjatuotetta.
Kirjoita Youtubeen "meikki aloittelijalle". Sieltä löytyy hyviä vinkkejä. Myös esim. Sokoksella on ilmainen meikkineuvoja.
Olen itse vasta 14 ja aloitin meikkaamaan pari vuotta sitten. Olin 6-luokalla eli ihan vain kevyesti ripsiväriä ja peitepuikkoa. Siitä sitten enemmän.
Katsoin netistä ja Youtubesta eri sivuila ohjeita ja lainasin kirjastosta pari ammattilaisen kirjoittamaa kirjaa.
Lähde liikkeelle ihan muutamasta tuotteesta. Meikkipohjaan ei tarvi kymmentä tuotetta, voit itse valita miten monimutkainen tai peittävä siitä tulee. Panosta mieluummin laatuun kuin määrään.
Esim. Peiteaineella/meikkivoiteella (riippuu ihosi kunnosta), ripsivärillä ja kivan värisellä huulipunalla/kiillolla pääsee hyvin alkuun.
Muista pohjatuotteissa valita oman ihosi sävyinen (pyydä myyjää avuksi, oikeasti) ja omalle ihollesi sopiva tuote (esim. kuivalle kosteuttava, rasvaiselle matta).
Kulmien piirtämistä ja silmänrajauksia voi alkaa lisäilemään sitten kun perusjutut on hallussa. Nämä vaativat opettelua, muu ei auta.
Muista että kaikki lähtee pohjasta. Jos iho on suttuinen, läikikäs ja finninen, et voi saada meikistä siistiä vaikka huulipuna olisi minkä värinen.
Tärkeimpiä ohjeita: muista AINA pestä meikit pois! Ja muista, että meikillä on tarkoitus korostaa parhaita puoliaan ja piilottaa huonoja, ei piilottaa itseään sen alle.
Hiljaa hyvä tulee.
Kyllä me teinitkin jotain meikkauksesta tiedetään :D
Vierailija kirjoitti:
Perusmeikkiin käytän itse:
- puhdistettuihin ja rasvattuihin kasvoihin bb-voide ja peittävämpää ainetta vaativien alueiden päälle erikseen vielä meikkivoidetta. Jos sulla on hyvä iho, niin bb-voide riittää. Mutta jos huono, niin tarttee tykympää meikkivoidetta. BB-voiteeni on lidlin halppis ja meikkivoide Maybellinen.
- Omaan tumman silmänaluset eli tartten peitevoidetta niiden päälle. Eli et tartte tätä, jos silmänaluset ok. Käytän Joe Blascon peiteväriä.
- Puuteria. Maybelline.
- Silmien rajaukseen käytän joko kajalia tai rajauskynää. Rimmeliä taitaa olla molemmat. Riippuu vähän käyttäjästä kumpi helpompi, itse tykkään kynästä, jos teen pelkkiin ulkonurkkiin rajaukset ja kajalia käytän, jos rajaan koko yläluomen.
- ripsivärinä on joku oriflamen ja essencen halppis.
- Joskus laitan poskipunaa tai aurinkopuuteria.
Eli rohkeasti vaan kokeilemaan. Parhaat tuotteet löytyy kokeilemalla. Mulla on halvempia ja kalliimpia käytössä. Mutta ei tosiaan tartte mitään rasva, seerumi, primer, kiillonpoistaja, bb-voide, meikkivoide, puuteri linjaa vetää. Jos on hyvä iho ja kevyt meikki, niin ei sinne tartte 100 pohjatuotetta.
BB-voide ja meikkivoide lvat molemmat koko kasvoille tarkoitettuja, peiteaine, pienempien kohtien, kuten näppyjen tai tummien silmänalusten päälle.
No koitapa ensin selvittää ihotyyppisi. Kuiva, normaali, sekä tai rasvainen?
Ja mikä on ihon kunto (onko mitään peitettävää, ongelmaa)?
Käytätkö UV-suojaa kasvoilla?
Sekä mikä on meikkaamisen tavoite? Haluatko vain hieman ehostaa kasvojasi ja saada luonnollisen lookin vai aiotko viedä Kim Kardashianilta contour-kuningattaren kruunun?
Kevyen ja luonnollisen meikkipohjan saa jo sillä, että on peitevoide tai valokynä ja puuteri. Tai kevyt BB-voide ja puuteri.
Silmiin riittää ripsari ja meikkikynä. Siihen ehkä vielä kulmakynä ja huulikiilto. Ja jos vähän haluaa hifistellä niin luomiväri.
Perusmeikin n. 5-7 min saa noilla 6-7 tuotteella.
Sinuna ap menisin ensin vaikka sokoksen meikkiosastolle kysymään apua tuotteiden valintaan, ja sitten, jos kaupungissasi on kosmetologikoulu, niin varaat sinne ajan ja menet meikkiesi kanssa päivämeikin tekoon ja pyydät ohjeistamaan ja näyttämään kaiken alusta lähtien. :) toki se maksaa enemmän kuin YouTuben meikkivideot, mutta ainakin saisit juuri sinulle räätälöityjä neuvoja! Tsemppiä!
- meikkivoide ja puuteri. Pyydä ehdottomasti näihin apua myyjältä (Stocka, Sokos, Kicks.. Niissä myyjät oikeasti tietävät niistä tuotteista)
- ripsiväri ja ripsien taivutin
- aurinkopuuteri (käy hyvin varjostukseen)
Oikeasti aluksi et muuta tarvitsekaan. Sitten kun on noi ihan perusasiat hallussa, voit lähteä hankkimaan kulmakynää, luomiväriä, valokynää, huulipunaa, poskipunaa, peitepuikkoa.. Älä haukkaa liian isoa palaa kerralla, opettele ensin perusteet.
Vierailija kirjoitti:
- meikkivoide ja puuteri. Pyydä ehdottomasti näihin apua myyjältä (Stocka, Sokos, Kicks.. Niissä myyjät oikeasti tietävät niistä tuotteista)
- ripsiväri ja ripsien taivutin
- aurinkopuuteri (käy hyvin varjostukseen)
Oikeasti aluksi et muuta tarvitsekaan. Sitten kun on noi ihan perusasiat hallussa, voit lähteä hankkimaan kulmakynää, luomiväriä, valokynää, huulipunaa, poskipunaa, peitepuikkoa.. Älä haukkaa liian isoa palaa kerralla, opettele ensin perusteet.
Muuten hyvä, mutta aloittelijalle en missään nimessä suosittelisi aurinkopuuteria. Se on taattu katastrofi. Ennemmin se poskipuna tuomaan kasvoille väriä.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna ap menisin ensin vaikka sokoksen meikkiosastolle kysymään apua tuotteiden valintaan, ja sitten, jos kaupungissasi on kosmetologikoulu, niin varaat sinne ajan ja menet meikkiesi kanssa päivämeikin tekoon ja pyydät ohjeistamaan ja näyttämään kaiken alusta lähtien. :) toki se maksaa enemmän kuin YouTuben meikkivideot, mutta ainakin saisit juuri sinulle räätälöityjä neuvoja! Tsemppiä!
Enpäs tiennyt, että Sokoksella on tuollainen palvelu. Kiitos tosi paljon vinkistä! Ja kiitos muillekin hyvistä viesteistä.
Tässä yksittäinen tärkeä vinkki: tee silmänrajaukset oikeasti sinne ihan ripsen juureen, ei pari milliä sen yläpuolelle. Tätä virhettä näkee joillakin ja on kyllä pahan näköinen. Eli rajauksen ja ripsen väliin jää kapea vaalea alue. En tosiaankaan ole mikään ekspertti itsekään, mutta tuo on kyllä ihan perusjuttu ja pitäisi sen oman peilinkin jo sanoa, että ei ole mennyt ihan nappiin jos rajauksen ja ripsien välissä loistaa vaalea iho. Alas kun tekee rajaukset niin ei ole niin väliä, mutta puhun nyt siis yläluomen rajaamisesta. Itse ihan venytän vähän toisella kädellä luomea, että saan rajauksen sinne ihan juureen.
Meikkipuuteri voisi olla hyvä ja kätevä vaihtoehto meikkivoiteelle. On mun mielestä usein kevyempi ja helpompi käyttää kuin voide. Ihan Lumeneltakin voi löytyä ihan hyvä. Sitten vaan joku hyvä perusripsari, esim. maxfactorin masterpiece. Käytin joskus mm. kalliita sensai-ripsareita, mutta totesin tuon masterpiecen erittäin hyväksi etenkin hintaansa nähden.
Kulmakarvoista riippuen ne saattavat vaatia vähän tehostusta. Jos on tuuheat ja tummat kulmat muutenkin, niin ei välttämättä tarvi mitään paitsi mielellään tietysti nyppiä selvästi ylimääräiset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpäs tiennyt, että Sokoksella on tuollainen palvelu. Kiitos tosi paljon vinkistä! Ja kiitos muillekin hyvistä viesteistä.
Juu, ei siellä itse tarvitse osata valita sopivia tuotteita vaan ne ihmiset (kosmetologit tai kosmetiikkaneuvojat) kysyvät sinulta millaista etsit, ja yhdessä sitten katsotte sopivat tuotteet :) onnea matkaan!
Vähän tämäntyyppistä haen sillä huonolla rajauksella http://i74.photobucket.com/albums/i249/Supervixen79/Meikit/Mokat_rajaus…
10
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksittäinen tärkeä vinkki: tee silmänrajaukset oikeasti sinne ihan ripsen juureen, ei pari milliä sen yläpuolelle. Tätä virhettä näkee joillakin ja on kyllä pahan näköinen. Eli rajauksen ja ripsen väliin jää kapea vaalea alue. En tosiaankaan ole mikään ekspertti itsekään, mutta tuo on kyllä ihan perusjuttu ja pitäisi sen oman peilinkin jo sanoa, että ei ole mennyt ihan nappiin jos rajauksen ja ripsien välissä loistaa vaalea iho. Alas kun tekee rajaukset niin ei ole niin väliä, mutta puhun nyt siis yläluomen rajaamisesta. Itse ihan venytän vähän toisella kädellä luomea, että saan rajauksen sinne ihan juureen.
Meikkipuuteri voisi olla hyvä ja kätevä vaihtoehto meikkivoiteelle. On mun mielestä usein kevyempi ja helpompi käyttää kuin voide. Ihan Lumeneltakin voi löytyä ihan hyvä. Sitten vaan joku hyvä perusripsari, esim. maxfactorin masterpiece. Käytin joskus mm. kalliita sensai-ripsareita, mutta totesin tuon masterpiecen erittäin hyväksi etenkin hintaansa nähden.
Kulmakarvoista riippuen ne saattavat vaatia vähän tehostusta. Jos on tuuheat ja tummat kulmat muutenkin, niin ei välttämättä tarvi mitään paitsi mielellään tietysti nyppiä selvästi ylimääräiset pois.
Muuten hyviä vinkkejä, mutta tämä oli aloittelijalle. Jos meikkaisin ensimmäistä kertaa elämässäni, en aloittaisi eyelineristä.
Se paikka missä naamaasi laitat tulisi olla luonnonvaloisa, vaikka ikkunan edessä.
Lisäksi sinun kannattaa hommata reilusti suurentava peili.
Kolmas neuvo on: less is more
-Kulmakarvojen nypintä/ajelu
-Ihokarvojen ajelu/poisto
-Ihon puhdistus, saippua riittää monelle
-puuteria ja vähän ripsaria
-Huulipunaa voi laittaa huuliin joista taputtelee sormin loput poskiinsa.
-Ihon kaikkia pikkuvirheitä ei tarvitse peittää tasaisen naamion alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyviä vinkkejä, mutta tämä oli aloittelijalle. Jos meikkaisin ensimmäistä kertaa elämässäni, en aloittaisi eyelineristä.
Hmm, jaaaa. Mä en ainakaan ole oikein minkään näköinen ilman silmien rajausta. Ihan perus kajalkynää itse käytän enkä ole hoksannut sen olevan mitenkään hankala juttu. Mitään nestemäisiä eyelinereitä en käytä koskaan (viittasitko nyt sellaisiin tässä vai ylipäätään silmien rajaamiseen?), ensinnäkin siksi että ne on todella hankalia ja vielä enemmän siksi, että mun vuotavien silmieni kanssa lopputulos on hyvin nopeasti se, että eyelinerit on pitkin poskia. Kauheita tuotteita :D
Mä kyllä pidän tuota silmien rajausta aika perusjuttuna vaikka miten olisi aloittelija, sillä on sen verran iso vaikutus meikkiin. Ja mistään nestemäisistä eyelinereistähän en puhunut mitään, jos ajattelit että sellaista tarkoitin.
Käypä kurkkaamassa Karkkipäivä-blogia ja sieltä tagien joukosta "meikkaaminen for dummies" tai jotain sellaista.