Uskotko, että facebookissa kiertävä "Pelastin vauvan kuumasta autosta"-tarina on totta?
Kommentit (30)
Kaikki eivät ole FB:ssä joten mitäpä jos kopioisit sen tähän "arvioitavaksi"?
Linkkiä?
Juuri tuosta tarinasta en tiedä, kun en ole sitä lukenut, mutta noitahan tapahtuu ympäri maailmaa. Jotkut pelastetaan ajoissa, toiset ei.
Ainakin viime kesänä oli Youtubessa video, jonka oli tehnyt järjestö joka muistuttaa ihmisiä siitä vaarasta, joka lapsia kohtaa jos ne jäävät autoon. Video itse oli semmoinen että äiti jätti vauvan autoon ihan kun käy kaupassa. Siellä menikin kauemmin (mm tapasi tuttunsa, jonka kanssa jutteli pidempään). Ohikulkijoita kävi autolla pari, mutta vasta yksi tajusi vaaran ja rikkoi lasin. Lopussa lapsi vietiin ambulanssilla sairaalaan.
Snopes on kerännyt joitain tarinoita. Tosin noissa kaikissa lapselle käy huonosti. Osa lapsista jää autoon tarkoituksella, osa vahingossa.
Nyhverö kirjoitti:
Ja perustelut.
Huomasin myös saman kirjoituksen facessa, tunnustan kyllä, että ajattelin ettei ehkä ihan pidä paikkansa. Varmasti on dramatisoitu,
voiko oikeesti olla tuollaisia vanhempia ? Oikeesti ? Jos on niin ilman muuta lapsi on huostaanotettava. Ei voi antaa olla pientä vauvaa tuollaisilla vanhemmilla.
Toivon todella ettei olisi ihan noin hurja tilanne ollut.
Tärekää on puhua asiasta, todellakin monet jättää lapsiaan autoon, samoin lemmikkejä.
Eli EI SAA JÄTTÄÄÄ !
Itse en ole koskaan edes ajatellut jättää lastani edes hetkeksi autoon, voisi tpahtua vaikka mitä ikävää. AINA lapsi mukaan , kun poistun autosta oli keli mikä vaan !!!
Sama lemmikkien kohdalla.
Itse en usko. Poliisin mukaan mitään merkintää tällaisesta hätäsoitosta ei heiltä löydy. Odottakaa hetki, niin etsin postauksen teille. Ap
"pelastaa" on ehkä liioteltua, molemmat vanhemmat oli lähellä ja tosiaan jos isä ei ollu edes kaupassa sisällä ja auton ovet lukitsematta niin varmaankin piti lasta silmällä. Toki oli tyhmästi puettu ja peitelty mutta ehkä ilmastointi oli ollut päällä kunnes isä meni katsomaan joko se vaimo tulisi tms.
Tässä lehtijuttu aiheesta: http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/2679077/Naantalilaisnainen+pelasti…
Onko kaupan henkilökunta vahvistanut?
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko. Poliisin mukaan mitään merkintää tällaisesta hätäsoitosta ei heiltä löydy. Odottakaa hetki, niin etsin postauksen teille. Ap
Mistä tämä poliisi tieto..?
En tiedä onko niiltä edes kysytty. Tässä ketjussa muuten kysytään uskotko, että tapaus on totta. Tässä ei kysytä, uskotko, että vauvan jättäminen kuumaan autoon on vasrallista. Tietysti on.
Tuosta linkatusta turun sanomien jutusta.
"Huhuh. Tänään tapahtui sellasta, mistä oon lukenu juttuja, mutta koskaan ennen ei oo omalle kohdalle osunut.
Tapahtui Turun Länsikeskuksessa, BR-leluliikkeen parkkipaikalla.
Parkkeerasin sattumalta autoni toisen auton viereen, vaikka tilaa olis ollut muuallakin reilusti.
Nousin autosta ja kuulin ohimennen vaimeeta kähinää/rääkymistä. Lähdin jo kävelemään kauppaan päin, ku kuulin uudestaan saman äänen. Kävelin takas ja vilkaisin viereiseen autoon, johon äänen lähteen paikallistin.
Näin takapenkillä kantokopan. Mielessä vilahti ajatus, et eihän se voi olla?! Tartuin takaoven kahvaan ja se aukesi. Sidottuna vöihin oli kantokoppa, joka oli peitetty umpinaiseksi, ensin harsolla ja sen päällä fleeceviltti. Ja kantokopassa arviolta 2-4kk ikäinen vauva, puettuna myssyyn ja pitkiin vaatteisiin. Nappasin hatun, tumput ja sukat äkkiä pois ja irrotin kaukalon ja syöksyin sisälle BR:ään.
Vauva oli hätääntynyt, tulikuuma ja läpimärkä hiestä. Ja rääkyi niin, että ääni oli käheä.
Kaupan tuulikaapissa seisoskeli mies ja näpräsi puhelinta. Hädissäni huikkasin epäuskosena et "ei kai tää vauva oo teidän?"
Mies nosti hitaasti katseensa puhelimesta ja hymähti "Ai onks se jo heränny vai?" Mä repesin liitoksistani ja raivosin niin et varmasti kuuli koko kauppa. Samaan aikaan mun kaveri, joka oli myös mukana, kävi kassalla hakemassa vettä vauvalle.
Mies ei ollut moksiskaan, ei hädissään, ei mitään. Eikä reagoinut mun raivoon millään lailla. Sössötti vaan, että "Vai olit sinä heränny, ottaisitkohan sä vähän vettä".
Tilanne rauhottui meidän osalta ja poistuttiin etäämmälle. Otin rekkarin ylös ja selvitin nimen ja puhelinnumeron.
Kului noin puoli tuntia, että tultiin ulos kaupasta ja takaisin mun autolle. Tää sama auto oli edelleen parkissa siinä vieressä, kyydissä istui nyt tää mies, oletettavasti se vauva ja myös äiti. Kumpikaan niistä ei avannut ovea eikä katsoneet päinkään, vaikka selkeästi näytin merkkiä, että olis vähän asiaa. Lähin sit ajamaan ni tää auto lähti perään. Ajoin hetken kuluttua tien sivuun ja nää jatko matkaa ohi. Soitin häken kautta poliisille ja kerroin tapahtuneesta. Poliisi kyseli tarkkaan kaikki tiedot ja sanoi lähettävänsä partion tarkastamaan tilannetta heidän kotiosoitteeseensa. Ja myös tekevänsä ilmoituksen sosiaalipuolelle. Eli varmaan lasun, kuvittelisin.
Kaikenlisäks vielä tää perhe asuu Naantalissa, ihan parin kilsan päässä meiltä. Sekin näky niissä rekkarin tiedoissa.
Ai jumalauta, oon niin raivoa täynnä. Vieläkin ihan shokissa tapahtuneesta. Mikä tuuri, et satuin ajamaan just siihen viereen. "
Ehkä ne unohti että niillä on vauva. Ikeassa joku unohti vauvansa yli 30 minuutiksi juoma-automaateille. Meni itse syömään.
Täytyyhän sen olla totta, kun ihan Facebookissa niin lukee.
14, ihan mahdollista sinänsä, onhan näitäkin jotka ovat ajaessaan unohtaneet että takapenkillä on vauva/lapsi/lapsia... Eräskin äiti kertoi havahtuneensa lapsen ääneen, kun oli ajanut ajatuksissaan päiväkodin risteyksen ohi. Ei ollut muistanut, työjutut liikaa mielessä. Onneksi lapsi oli hoksannut ja ihmetellyt ääneen, että eikö päiväkoti ollut tuolla.
Uskon kyllä, mutta tilanteen loppuosa kuulostaa sekavalta. Ja itse en olisi antanut vauvaa takaisin, vaan soittanut heti viranomaiset paikalle selvittämään asiaa. Saattaahan sitä tietysti olla itsekin tilanteessa sen verran säikähtänyt ettei tajua ajatella niin pitkälle, mutta jos tämä on totta niin pääasia on, että huomasi.
En usko todenperäisyyteen. Uskon, että turhamaisuuteen taipuvainen facepersoona on ehkä nähnyt vauvan autossa (vanhemman kanssa, ilmastoinnit päälle) ja hänelle on tullut mieleen, että kun koirat kuumissa autoissa saavat aikaan paljon jakoja ja somepöhinää, niin mitäpä jos tekisi tarinan, jossa jätetty onkin vauva ja hän itse sankari. Kyllä tulee enemmän tykkäyksiä kuin ikinä! Eikä oikeastaan mitään pahaakaan tapahdu, aiheesta on kuitenkin tärkeä puhua. Oli valetta tai ei. Tämä on oma synkkä veikkaukseni.
Jos poliisilta ei löydy merkintää, ei voi olla totta.
Sama juttu monenkin kanssa. Se turvaliivijuttu kanssa ihmetytti, kun useimmilla hoidossa olevilla lapsilla on nykyään turvaliivit aina kun lähtevät johonkin ja varmasti lapsi on nähnyt niitä ennenkin, vaikka ei olekaan hoidossa.
Samoin näitä hengenpelastusjuttuja, joita kukaan ei ole nähnyt, tuntuu välillä olevan. Noissa tapauksissa kun pitäisi joka tapauksessa kutsua ambulanssi tarkistamaan pelastetun vointi. Ei ole toimittu oikein, jos ei ole kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Jos poliisilta ei löydy merkintää, ei voi olla totta.
Sama juttu monenkin kanssa. ;
Totta tämä. Ihan ihmetyttää miten pihalla ihmiset ovat. Uskovat ihan mitä vain. Jokaiseen facehuijajkseenkin lipeää kymmeniä tuhansia. "Tykkää ja jaa ja kommentoi T&J niin osallistut ilmaisen iPhonen/ Muumimukin/ Jopon/ Kahvinkeittimen/ Muoviämpärin arvontaan. Ja eikös ala sadella T&J:tä vaikka julkaisijan nimi olisi "Nettiurkinta" ja edellinen ja ainoa sivulle tehty postaus koskisi sitä miten paljon ihmisten henkilötiedoista firmat maksavatkaan. Lopulta arvontaa ei tule, vaan postausta muokataan ja tilalle tulee "arvontalipuke" jonka täyttämällä saat ainoastaan nimesi nettiroskapostiöistoille. Uskaltaako joku näin anonyymisti tunnustaa: miksi osallistut näihin??
No ihan hyvin olisi kyllä mahdollista.
Tyhmiä ihmisiä riittää
Varmaan totta mutta saattaa olla liioteltu. Esim. jos isä oli kaupan ovensuussa ja auto lukitsematta niin vauva tuskin oli valvomatta.