Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko itselleen antaa rokotuksen?

Vierailija
05.06.2016 |

Mun täytyy kuitenkin ostaa jäykkis apteekista,tuntuu todella typerältä lähtee jonottamaan terkkariin,jotta se voidaan tuikata.Voisikohan sen laittaa itse?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis.

Vierailija
2/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, jos osaa.[/quote

osaa?No en usko että siihen koulutusta tarvitaan et tuikkaa neulan olkavarteen?Neula pulloon ja kuplat pois.Mistäköhän neuloja saa?

Vierailija
4/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla myös ensiapuvalmius ja adrenaliinit sitä varten, jos satut saamaan vakavan allergisen reaktion? Sen vuoksi rokotteen jälkeen pitäisi aina jäädä noin vartiksi terveysasemalle tms. missä nyt onkaan, jotta on ensiapu saatavilla välittömästi. Anafylaktinen shokki kun voi viedä hengen jopa minuuteissa.

Vierailija
5/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla myös ensiapuvalmius ja adrenaliinit sitä varten, jos satut saamaan vakavan allergisen reaktion? Sen vuoksi rokotteen jälkeen pitäisi aina jäädä noin vartiksi terveysasemalle tms. missä nyt onkaan, jotta on ensiapu saatavilla välittömästi. Anafylaktinen shokki kun voi viedä hengen jopa minuuteissa.

Joo,kaikkihan jää 15 min sinne sen jälkeen kun on saanut rokotteen.Höpö höpö.Soittakoon mies lanssin jos saan slaakin.

Vierailija
6/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtökohtaisesti suosittele, jos ei ole edes terveydenhuollon tutkintoa alla. Periaatteessa voisi, jos osaa isoon lihakseen tähdätä varmasti, eikä pistä vahingossakaan verisuoneen. Rokotteen kanssa toimiminen aseptisesti pitää olla hallussa ennen pistoon ryhtymistä, samoin kuin varautuminen voimakkaaseen allergiseen reaktioon adrenaliinilla (hyvin pieni tod. näköisyys, mutta aina mahdollinen!). 

Sen sijaan olisi hyvä saada tieto rokotteen otosta sähköiseen potilastietokantaan, jotta tulevaisuudessa voidaan katsoa milloin rokote on otettu. Jos on paperinen rokotemuistio, niin siihen vähintään kannattaa laittaa ylös.

Vierailija
7/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varmasti osaa tuikata oikeaan kohtaan (eikä tyyliin mene pahasti sivuun ja neula osu vaikka johonkin hermoon), niin ei kai siinä suurempaa ongelmaa sinänsä ole. Rokotus ei vaan silloin päädy mihinkään rekisteriin.

Vierailija
8/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaa apteekista jäykkäkouristusrokote kun sen saa ilmaiseksi terkkarista? Toisekseen rokotteesta pitää laittaa merkintä potilastietoihin ja se ei onnistu kotoa käsin. Itse rokotteen ottaminen/antaminen ei juurikaan ole tähtitiedettä mutta pitää tietää tuleeko ihon alle vai lihakseen. Joskus rokote voi antaa yliherkkyysreaktion ja silloin ei ehkä ole järkevä olla kotona vaan valmiiksi paikassa missä on hoitohenkilökuntaa ja lääkkeitä

Vierailija
9/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hankalalta jo asennonkin puolesta. Minne ajattelit pistää itseäsi? En lähtisi kokeilemaan, ja vielä vähemmän ilman opetusta.

Vierailija
10/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan voi itse rokottaa. Hulluko olet? Huomaa kyllä, ettet ole terveydenhuoltoalalla.

Vierailija
11/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo,kaikkihan jää 15 min sinne sen jälkeen kun on saanut rokotteen.Höpö höpö.Soittakoon mies lanssin jos saan slaakin.

Vierailija
12/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista tietenkin voi ostaa myös neulat, itseäni en pysty, mies tuikkaa mutta lapsille olen laittanut rokotteita, ihan normaalia toimintaa. ei se mitään raketti tiedettä ole.

Vierailija
13/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuo oikeasti kovin hankalalta vaikuta.Vauvoillekin se tuikataan reiteen ja aikuiselle olkavarteen.Laitan sen itse reiteen tai mies saa laittaa oljavarteen.Paskan siinä mitään hermoja katsota kun se lapsillekin laitetaan.Putsaa desillä ja tuikkaa niin ei se kovin kummoista voi olla.Kuinkahan nuo nistit osaa piikittää verisuoneen ilman TOSI tärkeää koulutusta?Kunnallisessa sanotaan että mene työterveyteen ja työterveys on 50 km päässä joten en siksi viitsi ajella.

Kaipa apteekista saisi neuloja?Hassua kun hoitsut tekee itsestään tärkeitä,olen sairaalasta tippa kädessä vahingossa kotiutetulta vanhukselta ottanut tipankin pois,ei voi rokotus olla sen kummempi.

Vierailija
14/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla ainakin rokotuskortti hukassa.Itte se on tarvinnut tähänkin asti muistaa.

Suomessa terveydenhuollosta on tehty jotain pyhää

Ihan paskaa tää on.En muista koska olisin käynyt kunnallisessa tai työterveydessä ja yhtä vitun rokotusta ne ei voi antaa lasten neuvola reissulla!!

Vierailija
15/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Jos kuitenkun rokotat, muista ensin aspiroimalla tarkastaa ettei neula ole verisuonessa. Sen jälkeen hitaasti painat ruiskun männästä rokotteen lihakseen. Vedä neula pois erittäin hitaasti, ettei sen mukana pääse poistumaan rokotetta.

Vierailija
16/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Jos kuitenkun rokotat, muista ensin aspiroimalla tarkastaa ettei neula ole verisuonessa. Sen jälkeen hitaasti painat ruiskun männästä rokotteen lihakseen. Vedä neula pois erittäin hitaasti, ettei sen mukana pääse poistumaan rokotetta.

Siis oikeasti??Onko sulla lapsia?Oletko ikinä katsonut millä vauhdilla ne tuikataan tuohon lapsen reiteen kun niitä 3 kpl laitetaan kerralla???Ei tarvi koulutusta.

Vierailija
17/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotan töissä kyllä työkavereita, kotona ei tulisi pieneen mieleenikään.

Olen nähnyt rokotteesta aiheutuneen anafylaktisen reaktion, ja ambulanssiei olisi ehtinyt millään tapaa ajoissa, rokotuksesta 12 min ja kurkku oli ummessa. Oltiin sairaalassa, ja lapsi teholla puolessa tunnissa, kun oli ensin intuboitu ja elvytetty

Vierailija
18/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotan töissä kyllä työkavereita, kotona ei tulisi pieneen mieleenikään.

Olen nähnyt rokotteesta aiheutuneen anafylaktisen reaktion, ja ambulanssiei olisi ehtinyt millään tapaa ajoissa, rokotuksesta 12 min ja kurkku oli ummessa. Oltiin sairaalassa, ja lapsi teholla puolessa tunnissa, kun oli ensin intuboitu ja elvytetty

No se onkin parempi toki kuolla työmaalle kuin kotiin?En saa nyt pointtia.Meidän terveyskeskus on 50 km päässä sairaalasta joten kuolisin muutenkin..eikä ne sielä suostu laittamaan kun on työterkka joka on huitsin kuusessa.