Paljonko voi/pitää juoda vettä päivässä?
Otsikosta kysymys löytyy. Eli paljonko vettä tulisi juoda ns. tavallisena päivänä? Entä sitten helteellä?
Mä olen juonut normaalisti noin 3litraa, mutta joidenkin mielestä tuo on liikaa. Hellepäivänä saattaa mennä nelisen litraa.
Kommentit (10)
Minulle pt sanoi että 1,5l riittää, 2max. Jos juo liikaa niin menee suolatasapaino sekaisin ja saattaa tulla huono olo.
Mä juon 2-3 litraa, suositus muistaakseni pari litraa. Mä saan herkästi virtsatieinfektion ja oon huomannut, että hiukan runsaampi juominen mm. ehkäisee sitä
Tavallisissa olosuhteissa vähintään 30ml/painokilo. Eli 50kg painavan tulisi juoda vettä 1,5l. Mutta jos treenaa tai on kuuma, niin enemmän.
Jos virtsa on tummaa, niin juot liian vähän. Muutenkin varsinkin liikkuessa pitäisi juoda sen verran, ettei janontunnetta pääsisi syntymään.
Suositus on 1-1,5 litraa päivässä tavallisena päivänä.
Mikäli virtsa on oljenkeltaista, juominen on optimi. Kirkasta -> juot liikaa ja menetät mineraaleja, tummaa -> juot liian vähän tai sinulla on maksasairaus.
Mä juon vain janoon ja ruuan kanssa. Vettä n 2-6 dl päivässä. Muuten saan nesteitä smoothiessa (3dl) ja esim keitoista.
Yhtään enempää en kaipaa enkä tarvitse edes treenatessa. Mittausten mukaa täydellinen nestetasapaino. Ja pissa väritöntä
Vierailija kirjoitti:
Mä juon 2-3 litraa, suositus muistaakseni pari litraa. Mä saan herkästi virtsatieinfektion ja oon huomannut, että hiukan runsaampi juominen mm. ehkäisee sitä
Niin varmaan
Juon lasillisen silloin kun janottaa. Ehkä litran päivässä, helteellä vähän enemmän. En tajua miksi pitäisi juoda enemmän.