Tuntematon mies kehui 14 v. tytön pyllyä
Tytärpuoli 14 v. on ollut aamun vähän ”poissa tolaltaan”. Sain hänet viimein kertomaan mikä mieltä painaa.
Tyttö oli eilen illalla tullut kaverinsa luota kotiin kävellen hiljaista pyörätietä pitkin. Hänen takanaan muutaman metrin päässä oli kävellyt mies. Muita ei ollut ollut näkyvissä. Tyttö oli huomannut jonkun kävelevän takanaan, mutta ei ollut kiinnittänyt häneen sen enempää huomiota. Sen perusteella, mistä minne tyttö kertoi heidän näin kävelleen, arvioin heidän kävelleen peräkkäin puolisen kilometriä. Tyttö oli sitten kääntynyt pois tuolta tieltä, ja mies oli jatkanut matkaansa eteenpäin. Ollessaan siinä risteyskohdassa mies oli yhtäkkiä huikannut tytölle ”olipa mukavaa kävellä noin sievän pyllyn takana”. Tyttö oli vilkaissut taakseen, ja mies oli kuulemma katsonut tuolloin häneen hymyillen, mutta jatkanut kuitenkin matkaansa edelleen eri suuntaan kuin tyttö. Mitään muuta mies ei ollut sanonut siis koko aikana sanonut eikä esim. yrittänyt koskea tyttöön mitenkään. Tytön arvion mukaan mies oli suunnilleen minun ikäiseni. Olen 48.
Tyttö on jotenkin ihan järkyttynyt ja on koko aamun tonkinut vaatevarastoaan löytääkseen sellaiset housut, joissa takapuolen muoto ei tulisi esille. Minusta hän jopa ylireagoi, mutta minä olenkin mies, ja myönnän ihan suoraan, että en välttämättä ymmärrä miltä tuollainen tytöstä tuntuu.
Tytön äiti on matkoilla ja palaa parin päivän päästä. Ja minä olen nyt ihan pallo hukassa, että mitä tässä pitäisi tehdä. Tyttö sanoo, että äidille ainakaan ei saa soittaa. Olen ollut hänen kanssaan samaa perhettä siitä asti, kun tyttö oli 5-vuotias. Omia lapsia minulla ei ole, joten hän ja jo kotoa pois muuttanut isoveljensä ovat minulle ”kuin omia”. Biologinen isänsä asuu eri paikkakunnalla.
Kommentit (42)
Mistä mies olisi voinut tietää tytön iän? Varsinkin jos näki tytön takaapäin. Moni teini menee nykyisin täysi-ikäisestä, koska pukeutuminen ja meikkaaminen menee överiksi. Tietysti on kyseenalaista yleensäkään kommentoida ulkonäköä, mutta käsittääkseni tässä suurin kauhistus oli tytön ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen kannattaisi miettiä miten pukeutuu julkisilla paikoilla, älä leiki tulitikuilla jos et halua polttaa näppejäsi. Olen itse mies joka ei huutelisi naisille missään nimessä mutta aina on ollut ja tulee olemaan miehiä joilla ei ole käytöstapoja. Ihmettelen kyllä niukkoihin vaatteisiin pukeutuvien nuorten naisten kotioloja, ei ole vanhemmat ihan ajan tasalla kun tytärten vaatetukseen ei puututa millään lailla.
Kuule kun se ei edes ole pukeutumisesta kiinni. Minun takapuoltani on kourittu julkisella paikalla, vaikka minulla oli pitkähkö talvitakki päälläni. Oli ihan tavallinen arki-ilta, enkä ollut humalassa. En ole edes hyvännäköinen (pikemminkin melko ruma), joten sillä kourijalla taisi olla puutteellinen impulssikontrolli ja pyrki lähinnä nöyryyttämään.
Ilmeisesti osa miehistä on sitä mieltä, että naispuoliset eivät saisi liikkua julkisilla paikoilla.
Ei olekaan mutta kyllä asiallinen pukeutuminen vähentää riskiä huomattavasti. Etenkin Lähi-Idän maista tulleet saattavat ihan oikeasti pitää puolialastomia naisia hutsuina ja kohtelu on myös sen mukaista.
Miksi jankutat? Tässä ei ollut kyse niukasta pukeutumisesta vaan siitä, että aikuinen mies huuteli neljätoistavuotiaalle. Eikä kyse ollut maahanmuuttajastakaan.
Jankutat itse, kerroin vain totuuden. En hyväksy seksuaalista ahdistelua mutta minkäs minä sille voin jos jotkut ei ajattele samalla tavalla? Niukka pukeutuminen antaa halvan vaikutelman, mikä tietää korkeampaa riskiä tulla ahdistelluksi. Normaalistikin pukeutuva nainen saattaa joutua kuuntelemaan huutelua, huono juttu mutta no can do. Kyllä miehetkin saa kuulla ulkonäköön liittyviä kommentteja naisilta, ahdistelluksi tuleminen ei ole naisten yksinoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Kerro hänelle, että hänellä on oikeus puolustaa itseään mm. verbaalisesti. Harjoitelkaa mitä voi edellä mainitussa tilanteessa "lohkaista" takaisin.
Tarvittaessa myös fyysisesti jos vaan pystyy. Miehenä varmaan osaa kertoa minne voi esim. potkaista jos tilanne on vakava... Ja lukkoja olisi hyvä harjoitella avaamaan (siis jos joku ottaa otteen).
Tästä vielä jatkaakseni (olen siis ylläkirjoitetun kirjoittaja) minusta verbaalinen puolustautuminen on tärkeää. En oikeastaan saanut siihen oppia kotoa enkä koulustakaan vaan nuoruuden aikainen miesystävä kerran otti sen puheeksi, että hei sun täytyy osata sanoa vastaan jos miehet tulee iholle ja puhuu sulle likaisia. Hän käytti esimerkkejä mitä voin sanoa ja siten osasin niitä käyttää. Tämä oli hieno oppi (jota oppii itse soveltamaan) ja arvostan häntä edelleen tästä vaikka erosimme sovussa jo aikoja sitten.
Aina tietysti ei sanat riitä, mutta niillä pääsee pitkälle. Juokseminen on hyvä myös, mutta ennemmin opettaisin puolustamaan itseään.
Kuulostaa karulta, mutta onhan se nyt selvää, että esim. työelämässäkin on vaan pärjättävä monien tilanteiden edessä joissa on oltava tiukka. Tämä oppi on minusta vanhempien tai kasvattajien velvollisuus opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä mies olisi voinut tietää tytön iän? Varsinkin jos näki tytön takaapäin. Moni teini menee nykyisin täysi-ikäisestä, koska pukeutuminen ja meikkaaminen menee överiksi. Tietysti on kyseenalaista yleensäkään kommentoida ulkonäköä, mutta käsittääkseni tässä suurin kauhistus oli tytön ikä.
Aloituksen motiivi oli vain se, että isäpuoli ei tiennyt mitä tekisi. Iän kertominen oli vain taustatietoa, jotta mahdollisten neuvojen tarjoajat osaisivat ottaa sen huomioon. ap
Halusin palata kertomaan uudesta tilanteesta.
Edellisen viestini kirjoittamisen aikoihin tyttö ja kaveri lähtivät koulun päättäjäisiin. Alkoivat jonkin ihmeen porrastuksen vuoksi vasta klo 13. Tyttö oli jopa ihan nätisti pukeutunut, vaikka aamupäivällä näytti, että aikoo laittaa päällensä suunnilleen roskasäkin. Olivat sitten koulusta päästyään jääneet useammankin tytön kesken vähäksi aikaa jonnekin notkumaan.
Sitten tyttö tuli kotiin syömään, ja otin varovasti asian puheeksi. Hän olikin kertonut asiasta koko tyttöporukalle. Taisin olla oikeassa, kun aiemmin toivoin ystävien tuen auttavan. Nyt hän nimittäin jo naureskeli koko jutulle ja sanoi, että "se äijä nyt vaan oli joku vitun ääliö". Olen kyllä aina opettanut, ettei ihmisiä saa nimitellä, mutta nyt en voinut vastaankaan väittää...
Kyllä tyttö vaikutti jo ymmärtäneen, ehkäpä juuri kavereiden vaikutuksesta, ettei hän ollut millään tavalla "syyllinen" eikä hänen tarvitse tuollaisten takia esimerkiksi pukeutumistaan muuttaa. Juteltiin sitten lyhyesti myös niistä pakenemis- ja puolustautumisvaihtoehdoista pahempien tilanteiden varalta. Selvästi hän oli kyllä miettinyt niitä itsekin, sillä hänellä oli jo mielessään hyvinkin järkeviä ajatuksia aiheesta.
Pääasia juuri nyt kuitenkin on se, ettei tuosta sitten ihan hirveitä traumoja tainnutkaan jäädä. Tyttö lähti jo taas ulos ja tuntui olevan ihan hyvillä mielin.
ap
Itse olin jo täysi-ikäinen kun äitini kertoi, hieman naureskellen, kuinka hänen miespuolinen tuttunsa oli kaupungilla tullut sanomaan että hänen tyttärensä on aika herkku. Siis mitä v*ttua?! Jos mies olisi ollut paikalla tai sanonut päin naamaa olisin sanonut erittäin kärkkäästi takaisin. Mikä helkkari oli pointtina sanoa tämä äidilleni... äidille sanoin itse vaan että eipä tuossa kyllä ollut mitään hauskaa, ymmärrän että olet joutunut tottumaan setämiehiin mutta älä ala uskomaan että ne on okei.
Sano tytöllesi että tuollaisia idiootteja valitettavasti mahtuu maailmaan vaikka kuinka, onneksi suurin osa on kuitenkin patriarkaattisia rakenteita ylläpitäviä (kuten nämä kommentoijat täällä jotka syyttävät pukeutumisesta tai heistä ainoa huono juttu tässä oli tytön ikä, eikä yksiselitteisesti toisten ruumiinosien tuijottelu ja seksuaalissävytteinen huutelu) mutta eivät sentään itse vaarallisia.
0/5. Näissä provoissa toistuu tunnistettavan usein tuo selitys "en ole vielä puhunut miehen/naisen kanssa, hän tulee vasta illalla kotiin" tms.
Vierailija kirjoitti:
Naisen kannattaisi miettiä miten pukeutuu julkisilla paikoilla, älä leiki tulitikuilla jos et halua polttaa näppejäsi. Olen itse mies joka ei huutelisi naisille missään nimessä mutta aina on ollut ja tulee olemaan miehiä joilla ei ole käytöstapoja. Ihmettelen kyllä niukkoihin vaatteisiin pukeutuvien nuorten naisten kotioloja, ei ole vanhemmat ihan ajan tasalla kun tytärten vaatetukseen ei puututa millään lailla.
Farkut on ihan tavallinen vaaate. Vain löysässä hameessa muodot eivät näy, eikä sellaisia kukaan enää käytä. Pitkä hame on todella epäkäytännöllinen vaate nyky-yhteiskunnassa.
Ottakaapa muutkin tuo viesti nro 36 talteen ja laittakaa tiedoksi yllpdolle
https://www.vauva.fi/anna-palautetta
ja kaikille mainostajille, joille kehtaatte. En usko, että ihan tykkäävät palstan julkaisupolitiikasta.
Tuskin edes tajusi tytön olevan alaikäinen. Tyhmä letkautus siitä huolimatta. Pitäisi opetella pitämään kieli kurissa ja nauttia silmäkarkista omassa mielessään. Minusta tyttö ottaa sen kuitenkin liian vakavasti. Kehuhan se oli vaikka tulikin törpöltä törpösti.
Mä muistan, kun olin yhdessä konsertissa nuorena. Mulla oli siis ihan normaalit vaatteet (farkut, pitkähihainen paita) ja silti yksi mies kouraisi minua. Olin 13v silloin. Olin niin järkyttynyt siitä, etten koskaan osannut kenellekkään kertoa.
Ja en todellakaan näyttänyt aikuiselta tai 18v. Ongelma vaan on, että noita pedofiileja on aina liikenteessä, kun eihän ne niitä mihinkään mielisairaalaan tai vankilaankaan laita.
Vierailija kirjoitti:
ja kaikille mainostajille, joille kehtaatte. En usko, että ihan tykkäävät palstan julkaisupolitiikasta.
esim.
Jotexin asiakaspalvelu => lähetä sähköpostia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esim.
Jotexin asiakaspalvelu => lähetä sähköpostia
Jos ette kehtaa laittaa omalla nimellä niin sitten laittakaa anonyymilla osoitteella. Onhan tämä ihan vtn sairasta eikä yllpto tee yhtään mitään. Suomen Lähetysseura veti oman mainoksensa pois, kun sille selvisi millaista materiaalia se kustantaa, ehkä nuokin mainostajat alkavat harkita haluavatko näkyvyyttä tällaisessa yhteydessä.
Aloitushan on jo 4 vuotta vanha, joten neuvot ovat myöhässä. Minusta näiden alaikäisten tyttöjen pitäsi tilanteessa huutaa ikänsä tyyliin 'Minä olen vasta 14 v. Älä ahdistele lapsia.' Saisivat nuo miehet, jotka väittävät nyky 14 vuotiaiden menevän täysi-ikäisestä, oppia, että todellisuudessa ne tytöt, jotka he ajattelevat olevan 18 v, ovat 14v ja ne mitä he luulevat 14 v ovatkin todellisuudessa 12 v.
Vierailija kirjoitti:
Aloitushan on jo 4 vuotta vanha, joten neuvot ovat myöhässä. Minusta näiden alaikäisten tyttöjen pitäsi tilanteessa huutaa ikänsä tyyliin 'Minä olen vasta 14 v. Älä ahdistele lapsia.' Saisivat nuo miehet, jotka väittävät nyky 14 vuotiaiden menevän täysi-ikäisestä, oppia, että todellisuudessa ne tytöt, jotka he ajattelevat olevan 18 v, ovat 14v ja ne mitä he luulevat 14 v ovatkin todellisuudessa 12 v.
Vaadit lapsilta jotain mitä ei välttämättä aikuisetkaan uskalla tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadit lapsilta jotain mitä ei välttämättä aikuisetkaan uskalla tehdä.
En vaadi, mutta sanon että jos lapsi uskaltaa sanoa edes sen että 14 vuotias, niin se jo voi säikyttää osan ahdistelijoista pois. Kyllähän, jotkut täällä neuvoivat näyttämään keskaria ja vastaamaan vittuillen. Minusta ne neuvot ovat huonoja, koska ne voivat provosoida ahdistelijaa pahempaan toimintaan. Miksi et tarttunut niihin neuvoihin vaan tähän, jossa neuvotaan lasta sanomaan ikänsä?
Täällä on jo hyviä neuvoja tullutkin. Tee tytölle selväksi että kyseessä oli seksuaalinen ahdistelu joka on väärin ja rangaistavaa. Ja että ällön sedän käytös ei mitenkään johdu hänestä, vaan sedästä itsestään.
Omalla kohdallani olen todennut toimivaksi sen, että tekee ahdistelun näkyväksi. Jos joku käy perseelle, käännyn, katson silmiin ja kysyn liioitellun kovalla äänellä että hetkinen, puristitkohan sä just mun takapuolta? Jos joku sanoo jotain asiatonta, tekeydyn tyhmäksi ja kyselen kovaan ääneen moneen otteeseen että anteeksi en kuullut, sanoitko (-tähän se mitä urpo sanoi-)? Nämä vinkit toki toimivat vain jos kuuloetäisyydellä on muitakin. Olen huomannut että jopa ahdistelijahörhöt kykenevät kokemaan sosiaalista häpeää.
Ei nyt liity suoranaisesti tähän mutta kun olin kerran eräässä pyöräilytapahtumassa niin sain ajaa tai jouduin ajamaan parin naisen perässä muutaman kilometrin. Ja minkälainen takamus tällä toisella oli! Se oli jotain aivan käsittämätöntä, kyllä siitä oli erittäin vaikea saada silmiään irti. Naisella oli äärettömän kapea vyötärö ja tietenkin tyköistuvat pyöräilyhousut toivat kaiken esiin. Muodot eivät olleet liioitellut vaan ainoastaan uskomattoman kauniit, ja kaunis hän oli kasvoistaankin mitä nyt ehdin näkemään. Missään aikuisviihdesivustoilla tms. en ole tavannut mitään vastaavaa, voin vannoa että hän olisi voinut samantien alkaa joksikin huippumalliksi tai näyttelijäksi.
Mitään en tietenkään sanonut tms. mutta en häpeä yhtään sitä kuinka häntä katsoin
Pahoin pelkään, että tässä on totuuden siemen. :(