Millä koulutuksella ja missä ammateissa saa oman työhuoneen?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
It-alalla isossa ohjelmistofirmassa suunnittelijana. Jokaisella oma huone.
Harvinaista. Moni IT-alan asiantuntija ottaisi mieluummin oman huoneen kuin paremman palkan. Tajuaisivatpa yritykset käyttää omaa työhuonetta keinona houkutella parhaita tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin it-alalla voi tehdä etätöitä joten ihan yksikseni olen huoneessa. :) Tälläkin viikolla 4 työpäivää etänä. Ensi viikolla 3.
Tosin nkyajan vaativa IT-työ korostaa tiimityötä, jonka ehdottomasti suurin haaste on kommunikaatio. Ja jotta kommunikaatio voisi edes teoriassa onnistua, siihen vaaditaan hyvin usein läsnäoloa. Itselläni on vain huonoa sanottavaa niistä työntekijöistä, jotka työskentelevät kotoa: eivät ole olleet kovin tuottavia ja täysin kuutamolla kaikesta, mitä ympärillä tapahtuu.
Joten ei kannata lähteä IT-alalle mukavien kotityöpäivien perässä.
Hmm.. Kollegat ympäri maailmaa ja lync pauhaa. Ole siinä sitten läsnä.
Jäätelönmyyjä.
Raitiovaununkuljettaja.
Nosturinkujettaja.
Torninosturin kuljettaja ehdottomasti, jos haluaa omaa reviirin ja olla rauhassa. Työkavereista ei kuule kuin radiopuhelimella, eikä sinne nosturiin paukkaa koskaan kukaan yllättäen. Ja tosi harvoin edes ilmoittaen: ei sinne yleensä kukaan jaksa lämpimikseen kiivetä.
Metsäkoneen kuljettaja on myös. Eipä ole ihmisiä lähelläkään kuin harvakseltaan.
Mutta se ei roiku ammatista, vaan lähinnä työpaikasta. Nykyään tunnutaan, huonoista tutkimustuloksista huolimatta, olevan menossa yhä enemmän avokonttorien suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yliopisto työpaikkana ja koulutus väh. ylempi korkeakoulututkinto.
Eikö niissä ole yleensä määräaikaiset työsuhteet?
Ei työsuhteen määräaikaisuus vaikuta siihen onko omaa huonetta. Meillä on kaikilla määräaikaiset työsuhteet professoreita lukuunottamatta. Sopimukset ovat kaikkea väliltä 1-5 vuotta. Ja noi pitkät sopimukset uusitaan aina jos ei ole jotain todella kummallista käynyt. Itse sain oman huoneen yliopistolta kun olin tehnyt väitöskirjaani kaksi vuotta.
Itse AMK pohjalta yliopistolla sihteerinä ollessani sain heti oman huoneen. Meillä professoreilla oli viiden vuoden määräaikaisuudet. Me hallinnolliset oltiin vakkareita.
Vakkarina olikin sitten aina yt-neuvotteluissa siellä huonolla paikalla, määräaikaisuus kun sitoo molempia osapuolia. No hallinnosta leikattiin vähän vaikka syytä olisi ehkä toisinaan ollut.
Tavaratalossa toimiston ainoa henkilö. Ei ole kummoinen koulutus, kauppakoulu siihen aikaan kun oli vielä merkanttejakin.
Olen sairaanhoitaja ja mulla on oma huone
Avokonttorit on todettu useissa tutkimuksissa epäonnistuneeksi ideaksi. Ne vähentävät tuottavuutta roimasti. Työpaikalla voi kommunikoida muutenkin kuin hälisemällä 8 tuntia putkeen ilman omaa ajatusrauhaa. Edes tiimityö EI vaadi todellakaan avokonttorissa touhuamista.
Riippuu täysin yrityksestä. Joissakin on koko johto avokonttorissa, toisaalla kaikilla omat huoneet. Paikkoja myös vaihdetaan ja veivataan jatkuvasti, jos kerran olet saanut huoneen, ei ole mitään takeita, että sen saisit ikuisesti pitää.
Täysin kiinni firman toimitilojen pohjasta.
Vierailija kirjoitti:
Päivän typerin kysymys.
Ei mielestäni jos haluaa välttää avokonttoria
Minulla on ollut parissakin, eikä mitään koulutusta. Molemmat pk-yrityksiä, toisessa ihan laskutusta ja asiakaspalvelua, nykyisessä vaativammat hommat. En ole edes ajatellut, että se olisi jotenkin erikoista!