Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilusta tietävät! Kertokaas mielipiteenne tilanteesta!

Vierailija
02.06.2016 |

Olen siis ollut nyt 3kk työkokeilussa yksityisessä päiväkodissa. Sopimus jatkuu mulla tämän kuun loppuun ja olen nyt hakenut kouluun syksyksi. Päiväkodissa ei ole siivoajia/laitosapulaisia/keittiöhenkilökuntaa tms vaan ainoastaan lastenhoitajia. Ymmärrettävästi siis työhöni tuolla kuuluu myös siivoamista/tiskaamista/ruuan esille panoa jne. Ymmärrän sen ja ilomielin teen. Ei haittaa, kun saan kuitenkin muutoin olla lasten kanssa.
Nyt kuitenkin yhdeltä tytöltä loppui sopimus siellä ja hän on nyt parin kuukauden ajan hoitanut suurimman osan siivous-hommista (hänellä ei siis ole koulutusta alalle vaan on palkattu lähinnä tekemään niitä "ylimääräisiä" juttuja). Nyt näyttää pahasti siltä että kaikki hänen hommansa ovat kaatumassa minulle ja minulla ei enää koko kesäkuussa olisi juuri ollenkaan lastenhoitohommia joitakin hetkittäisiä pukemis/riisumis ja ruokailuhetkiä lukuun ottamatta.
Meidän johtaja on lomalla ja pääsen hänen kanssaan juttelemaan vasta ensi viikolla mutta alustavasti puhuin jo te-työntekijälleni. Hän oli sitä mieltä että missään nimessä ei pidä mennä näin sillä en ole tullut hakemaan kokemusta vessan pesemisestä vaan lasten hoidosta. Lisäksi minua kun ei voi laskea edes työvoimaksi, niin jos pilkkua viilataan niin minulla ei pitäisi edes olla omia työtehtäviä vaan tehtävät pitäisi jakaa muun henkilökunnan kesken ja minä olen paikalla vaan auttelemassa. Hän siis oli sitä mieltä että koska työkokeilu ei enää täytä alkuperäisiä tavoitteita, niin minun olisi kannattavinta lopettaa kokeilu ja keksiä muuta. Mutta tietysti siis puhun ensin johtajalle ja kysyn häneltä tarkemmin tulevista tehtävistäni, voihan se olla ettei hän ole lainkaan samaa mieltä muiden työntekijöiden kanssa siitä että kaikki siivoustehtävät kuuluvat minulle.

En saa kokeilusta pennin hyrrää itselleni (tai no, saan sen 9e/arkipäivä mutta sekin sitten vähennetään muista tuistani joten käytännössä pankkitilini ei siitä kasva) joten en näe kauhean hyödylliseksi viedä lastani hoitoon vain jotta pääsisin pesemään lattioita ilmaiseksi. Jos siis tilanne on se että johtajankin mielestä tämän kuuluu mennä niin että koska en ole kasvatusvastuullinen, niin minä siivoan, niin minä lopetan. Tässä kohtaa kiinnostaa siis että onko tuo hyväksyttävä syy lopettaa työkokeilu vai napsahtaako karenssi?
Te-työntekijä oli sitä mieltä että pitäisi olla hyväksyttävä syy koska "työntekijä saa lopettaa työkokeilun koska tahansa jos se ei täytä tavoitteita" tms miten se nyt virallisesti menikään. Hän ei kuitenkaan tee päätöstä jatkon suhteen joten hän oli sitä mieltä että on olemassa pieni mahdollisuus ettei sitä hyväksytäkkään, vaan katsotaan vaan että olen omasta tahdostani lopettanut kokeilun kesken ilman pätevää syytä.

Onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa? Onko hyväksytty vai tullut karenssi? Uskallanko lopettaa? Tietenkin lähtökohtana ja toiveenani on että johtaja antaa periksi työtehtävissäni ja pystyn jatkamaan kuun loppuun asti :)

Anteeksi pitkä teksti :D

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin lopetat vaadi kirjallinen vakuutus, että EI tule karenssia

Vierailija
2/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai saako sellaisia? En ole kuullutkaan.. Hölmö tilanne kun edes te-työntekijä ei osaa sanoa varmasti :/

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt päiväkodin kanssa työkokeilusopimuksen, johon on kirjattu kokeilun tavoitteet. Mitä ne ovat? Jos ne ovat lastenhoitoa jne. eikä siivousta tms., niin sinulla on perusteet lopettaa työkokeilu. Toki se pomo tulee olemaan sitä mieltä, että siivous jne. kuuluu olennaisena osana päiväkodin töihin, mutta silloin sinun on pakko sanoa, että jos näin on, niin silloinhan jokainen lastenhoitaja vuorollaan siivoaa eikä vain työkokeilija. Muistutat, että olet työkokeilija, joka kulkee koko ajan työntekijän mukana, ei siis toimi yksin. Sinulle on nimetty ohjaaja, sinun työsi ovat samat kuin ohjaajan työt eikä suinkaan siistiminen.

Pyydät päiväkodista kirjallisena sen, että heidän mielestään he hoitavat lapset ja sinä siivouksen, sen jälkeen laitat sen te-toimistoon ja ilmoitat, että koska kokeiltavat työt eivät vastaa tehtyä sopimusta, katsot parhaaksi keskeyttää kokeilun, koska se ei enää vastaa asetettuja tavoitteita.

Sinun turvasi on se tehty työkokeilusopimus. Voit myös vedota siihen, että joudut työskentelemään yksin vailla työparia. Ja muista, että et saa työvuorolistalla korvata ketään, olet ylimääräinen!

Vierailija
4/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai saako sellaisia? En ole kuullutkaan.. Hölmö tilanne kun edes te-työntekijä ei osaa sanoa varmasti :/

-ap

ei sellaista voi saada. Kaikkein parasta on ottaa uudestaan yhteyttä te-toimistoon ja kertoa tilanne ja saada te-toimisto päättämään työkokeilu, koska sopimusta ei noudateta. Sinulla on oikeus saada se te-toimiston virkailija päiväkotiin käymään säännöt läpi.

Vierailija
5/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun valitettavasti johtaja silloin sopimusta tehdessä jätti sopimukseen sellaisen porsaan reijän että työtehtävikseni kirjattiin vain "lasten hoidon avustavat työt". Tuohan voi siis käytännössä tarkoittaa siivousta. Ja mulla ei siis tosiaankaan ole ollut mitään työparia vaan olen itsekseni tehnyt. Ilmoitustaululla on lappu jossa lukee minun työtehtäväni. Kun aloitin siinä oli vain ruokatiski jokatoinen päivä (toinen työkokeilija, joka oli vain kuukauden teki sitten niinä muina päivinä) ja välipalatiski jokapäivä. Lisäksi jokatoinen päivä vessojen siivous ja joka toinen päivä lattioiden pesu ruokailutilasta. Muut hommat hoiti joku muu (siis siihen palkattu työntekijä). Pikkuhiljaa hommat on lisääntynyt/muuttunut mutta pysyneet mielestäni kohtuullisina mutta nyt kun se yksi lopetti ja hänen hommat siirtyi mulle niin tämä ei ole mielestäni ok.

-ap

Vierailija
6/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa kokeilusta pennin hyrrää itselleni (tai no, saan sen 9e/arkipäivä mutta sekin sitten vähennetään muista tuistani joten käytännössä pankkitilini ei siitä kasva) joten en näe kauhean hyödylliseksi viedä lastani hoitoon vain jotta pääsisin pesemään lattioita ilmaiseksi.

Tätä yllämainittua jäin ihmettelemään, sillä sitä 9e/pv korvausta ei edes sosiaalitoimisto saa ottaa huomioon toimeentulotukea haettaessa, niin miten se muka vähennetään sun muista tuista?

Vierailija
7/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä 9e/pvä ei tosiaan saa vähentää edes toimeentulotuesta, muista tuista puhumattakaan.

Vierailija
8/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä muka vähennetä toimeentulotuesta tai asumistuesta? Näin olen luullut... no sitten myönnän olleeni väärässä tässä asiassa. Siiryin nimittäin hoitovapaalta suoraan työkokeiluun enkä ehtinyt olla perus työttömyyspäivärahalla päivääkään. Kaikki tuet piti vaan silloin tarkistuttaa ja ne hieman muuttuivat joten luulin että myös toi koritus otetaan huomioon.

-ap

Vierailija
9/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niin, että parasta olisi vaan jatkaa. Aina kun voivat laittavat karenssin. Mutta pakko ei ole siivota pelkästään

Vierailija
10/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valehtele, 9€ / pvä on VEROTONTA tuloa.

Vierailija
11/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voit yksinkertaisesti kieltäytyä siivoamasta muistuttaen siitä, että olet tosiaan virallisesti paikassa vain apurina. Joten jos ohjaajasi siivoaa, sinäkin siivoat - jos ohjaaja hoitaa lapsia, sinäkin hoidat lapsia. Hommatkoon jonkun muun niihin siivoushommiin. Tällä ei tietystikään anna itsestään kovin hyvää kuvaa, joten parasta lienee nyt selvitellä asiaa lisää työkkärin kanssa ja koittaa saada päiväkodin johdolta kirjallisena kuvaus työtehtävistäsi päiväkodissa ja siitä, millainen määrä siivousta niihin kuuluu.

Vierailija
12/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kenenkään ei kannata suostua kuukautta pitempiin työkokeiluihin. Johanbsiinänajassa selviää, soveltuuko alalle.

Vierailija
13/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kenenkään ei kannata suostua kuukautta pitempiin työkokeiluihin. Johanbsiinänajassa selviää, soveltuuko alalle.

Siis mä kyllä tiesin jo soveltuvani alalle ja itse halusin jatkaa kokeilua sen kuukauden jälkeen. Lähinnä toivoin työkokemusta joka helpottaisi mahdollisesti kouluun pääsyä ja ainakin sitten työllistymistä valmistumisen jälkeen :) Siksi olen ollut näinkin kauan.

Ja niin, kun en haluaisi ruveta hankalaksi. Tässä nyt on tosiaan enää vain kuukausi jäljellä enkä haluaisi sen takia alkaa vääntä mistään. Sen tiesän etten tuohon firmaan koskaan hae töihin joten sitä en pelkää että mut mustamaalataan mutta haluan kuitenkin antaa itsestäni positiivisen kuvan enkä yleensäkkään tykkää riitelystä. Mielummin siis annan itse periksi.

-ap

Vierailija
14/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan voit yksinkertaisesti kieltäytyä siivoamasta muistuttaen siitä, että olet tosiaan virallisesti paikassa vain apurina. Joten jos ohjaajasi siivoaa, sinäkin siivoat - jos ohjaaja hoitaa lapsia, sinäkin hoidat lapsia. Hommatkoon jonkun muun niihin siivoushommiin. Tällä ei tietystikään anna itsestään kovin hyvää kuvaa, joten parasta lienee nyt selvitellä asiaa lisää työkkärin kanssa ja koittaa saada päiväkodin johdolta kirjallisena kuvaus työtehtävistäsi päiväkodissa ja siitä, millainen määrä siivousta niihin kuuluu.

Tää on hämärää.. Olen lukenut sopimuksen itse läpi ja allekirjoittanut jne mutta en muista niissä olleen mitään puhetta ohjaajasta. En kyllä tosiaan tiedä kuka se on jos minulla sellaista yleensäkkään on. Sopimukset oli tietysti ne ihan työkkärin paperit mitkä vaaditaan enkä muista että niissä olisi ohjaajaa kysytty.

-ap

Vierailija
15/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kun valitettavasti johtaja silloin sopimusta tehdessä jätti sopimukseen sellaisen porsaan reijän että työtehtävikseni kirjattiin vain "lasten hoidon avustavat työt". Tuohan voi siis käytännössä tarkoittaa siivousta. Ja mulla ei siis tosiaankaan ole ollut mitään työparia vaan olen itsekseni tehnyt. Ilmoitustaululla on lappu jossa lukee minun työtehtäväni. Kun aloitin siinä oli vain ruokatiski jokatoinen päivä (toinen työkokeilija, joka oli vain kuukauden teki sitten niinä muina päivinä) ja välipalatiski jokapäivä. Lisäksi jokatoinen päivä vessojen siivous ja joka toinen päivä lattioiden pesu ruokailutilasta. Muut hommat hoiti joku muu (siis siihen palkattu työntekijä). Pikkuhiljaa hommat on lisääntynyt/muuttunut mutta pysyneet mielestäni kohtuullisina mutta nyt kun se yksi lopetti ja hänen hommat siirtyi mulle niin tämä ei ole mielestäni ok.

-ap

Lastenhoidon avustavat tehtävät ei ole synonyymi siivoukselle! On erikseen lastenhoidon avustavat tehtävät ja sitten päiväkodin siivous- ja järjestelytehtävät. Avustavia tehtäviä on lasten pukeminen ulos, käsienpesun ohjaaminen, ruokailussa avustaminen, potatukset jne.

Työkokeilija ei saa tehdä mitään sellaista, mitä joku muu sillä hetkellä vuorossa oleva ei tekisi, jos työkokeilija olisi poissa. Et siis voi tehdä koko päivää siivousta, jos siellä ei ole erikseen nimettynä jotakuta toista, jolle siivous kuuluu. Tähän asti se on ollut tuo poislähtenyt henkilö, mutta niitä töitä ei voi siirtää sinulle, jos myös palkanmaksu ei seuraa mukana.

Kerro työkkäriin, että siellä oli töissä tämä X, jolle kuului siivous. Nyt hän on lähtenyt, ja sinä sait ne työt, mutta et palkkaa. Se riittää työsopimuksen purkamiseen.

Vierailija
16/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä kyllä tiesin jo soveltuvani alalle ja itse halusin jatkaa kokeilua sen kuukauden jälkeen. Lähinnä toivoin työkokemusta joka helpottaisi mahdollisesti kouluun pääsyä ja ainakin sitten työllistymistä valmistumisen jälkeen :) Siksi olen ollut näinkin kauan.

Ja niin, kun en haluaisi ruveta hankalaksi. Tässä nyt on tosiaan enää vain kuukausi jäljellä enkä haluaisi sen takia alkaa vääntä mistään. Sen tiesän etten tuohon firmaan koskaan hae töihin joten sitä en pelkää että mut mustamaalataan mutta haluan kuitenkin antaa itsestäni positiivisen kuvan enkä yleensäkkään tykkää riitelystä. Mielummin siis annan itse periksi.

-ap

Eli mieluummin annat sille firmalle 3000 euroa  rahaa kuin muistutat, että työkokeilija ei saa tehdä kenenkään toisen töitä ilmaiseksi?

Vierailija
17/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Eli mieluummin annat sille firmalle 3000 euroa  rahaa kuin muistutat, että työkokeilija ei saa tehdä kenenkään toisen töitä ilmaiseksi?

Ei ei. Tottakai muistutan ja aijon vaatia niitä minulle kuuluvia töitä. Mutta jos ilmenee etten voi lopettaa ilman siitä seuraavaa karenssia, eikä johtaja halua muuttaa työnkuvaani niin en ala järjestää te-työntekijää työpaikalleni selittämään työtehtäviäni tai mitä kaikkea tossa aiemmin mainittinkaan.. Kyse on kuitenkin enää kuukaudesta. Jos olisi vielä 3kk edessä niin tilanne olisi toinen. 1kk nyt menee vaikka päällä seisten jos se takaa minulle hyvät suositukset vietäväksi mahdolliseen tulevaan työpaikkaan :)

-ap

Vierailija
18/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä paperissa on sun vastuuhenkilön nimi.

Lisäksi sun oma allekirjoitus ja työkkärin tädin. Kuka allekirjoitti sen sopparin päiväkodin puolesta? Se ohjaaja on sitten se, ellei ole määrätty"lisätietoja"-osastossa muuta.

Vierailija
19/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei ei. Tottakai muistutan ja aijon vaatia niitä minulle kuuluvia töitä. Mutta jos ilmenee etten voi lopettaa ilman siitä seuraavaa karenssia, eikä johtaja halua muuttaa työnkuvaani niin en ala järjestää te-työntekijää työpaikalleni selittämään työtehtäviäni tai mitä kaikkea tossa aiemmin mainittinkaan.. Kyse on kuitenkin enää kuukaudesta. Jos olisi vielä 3kk edessä niin tilanne olisi toinen. 1kk nyt menee vaikka päällä seisten jos se takaa minulle hyvät suositukset vietäväksi mahdolliseen tulevaan työpaikkaan :)

-ap

Juuri kaltaistesi takia työnantajat voi vaatia työkokeilijoilta ilmaista työtä ja kääriä itse rahat taskuunsa. Jos jokainen väärin kohdeltu työkokeilija ottaisi yhteyttä työkkäriin ja vaatisi oikeuksiaan, niin työkokeilut olisi oikeasti työkokeiluja eikä orjatyötä. Totta kai se pomo sanoo, että et tee kenenkään toisen töitä, kun siivoat, mutta kyllä ne todellisuudessa säästää 3000 e eli palkkasi+sivukulujen verran. Minusta olisi parempi saada työtodistus ja palkka tehdystä työstä eikä nöyristellä, että toki teen, kunhan saan suositukset.

Vierailija
20/23 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaava tilanne kokkikoulun työharjoittelussa. Olin lopulta tiskari lounaaravintolassa, josta käveli viiden harjoitteluviikon aikana yhteensä kahdeksan työntekijää ulos, ihan uudesta paikasta. Osa näistä oli harjoittelijoita ja osa vakkareita.

Paikan pomo lupaili useaan otteeseen, että pääsen tekemään harjoitteluun kuuluvia asioita, jotta saan näytön suoritettua.

Mikään siinä organisaatiossa ei toiminut. Ei osattu johtaa ja delegoida töitä. Harjoittelijat joutuivat tekemään aina tiskihommat, jotkut voileivät ja siinä se. Lopulta paikan pomo vielä vältteli ohjaajani tapaamista.

Siinä vaiheessa kun porukkaa alkoi lähteä itselläni oli sellainen tilanne, että en enää päässyt muihin paikkoihin. Ottaa päähän, että idiootti narsisti ja hyväksikäyttäjä tuhlasi harjoittelupanokseni tiskipisteellä hommiin, joita tein ihan ensimmäisessä harjoittelupaikassa.

Näemmä sekä päiväkodeissa että ravintola-alalla hybäksikäyttö on tavallista kun on tätä ennenkin nähty. Tästä lähtien sopimuksiini kirjataan tasan tarkkaan mitä lähden tekemään eikä sinne päin. Ja jos joltain pomolta tulee soittoja tai tekstareita viikonloppuina ja arki-iltoina pidän työnantajaa vähintään epäilyksenalaisena tapauksena.

Ap voisi kysyä te-toimiston yhteyshenkilöä tulemaan paikalle ja istumaan sen työpaikkaohjaajan kanssa tapaamiseen. Uskon, että ratkaisu tässä löytyy vain keskustelemalla. Missään nimessä ei kannata lopettaa tai suostua hyväksikäyttöön. Itse olen nimittäin ylpeä siitä, että en tuossa kurjassa paikassa alistunut vaan pomo oli tietoinen siitä mitä mieltä olen asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä