Voinko saada opintotukea vielä maisteriopintoihin?
Hei,
olen viime syyskuussa Skotlannissa opinnot aloittanut yliopisto-opiskelija. Olen viime kevään ylioppilas, hain ja pääsin suoraan yliopistoon, eli en ole käyttänyt tukikuukausia aiemmin. Olen tällä hetkellä suorittamassa pelkkää undergraduate/kandin tutkintoa, kuten Briteissä on tapana (maisteriopintoihin haetaan erikseen myöhemmässä vaiheessa, jos ne haluaa suorittaa). Mulle on myönnetty opintotuki+lainantakaus nykyisten opintojen ajaksi (2015-2019).
Äsken kirjauduin Kelan asiointipalveluun ja huomasin, että siellä lukee että mulla on 9 tukikuukautta käytetty (totta) ja vain 32 jäljellä. Olen todennäköisesti lähdössä ensi vuoden jälkeen vaihto-oppilaaksi maahan, jossa lukukausi jatkuu myös kesäaikaan, eli tulen sinä vuonna hakemaan myös kesäopintotukea 2 'ylimääräiseksi' kuukaudeksi. Näin ollen valmistuessani kandiksi vuonna 2019 mulla olisi vain 3 opintotukikuukautta jäljellä, mikä alkoi vähän huolestuttaa mua.
Onko niin, että mun ois mahdollista vielä erikseen hakea uutta opintotukea maisteriopintoihin, jos päätän että haluan suorittaa ne? Vai onko tuo 32 kuukautta kaikki, mitä mulla on? Jos haluaisin lukea itseni maisteriksi, se tarkoittaisi vielä 9-18 kuukauden kokoaikaisia opintoja kandiksi valmistuttuani. Tuntuisi kurjalta, jos en pystyisi tekemään näin tukikuukausien loppumisen takia, kun kuitenkin opiskelen täysin aikataulun mukaan.
Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, ehkä kyseessä on vain se, että mulle on myönnetty pelkästään kandivaiheen tuet, koska opiskelen vastaavaa tutkintoa ulkomailla, ja maisterivaiheen tuet on vapaasti haettavissa myöhemmin. Mutta halusin kuitenkin kysyä, koska nää asiat on niin sekavia ettei mikään oo varsinaisesti itsestäänselvää. Onko tietoa että kuinka monta tukikuukautta vuonna 2015 aloittanut opiskelija voi kaikkiaan saada?
Kommentit (5)
Samalla vaivalla oisit kysyny suoraan kelalta. Myös niiden sivuilla on hyvin selkeet tiedot ja vielä esimerkkitapauksiakin. Mutta lyhyesti sanottuna kandituet ja maisterituet on erilliset.
Kyllä on joillakin vahva luotto tähän sivustoon, kun täältä kysellään sellaisia asioita, joista on saatavilla asiallista tietoa muista lähteistä. Kysyjäkin on käynyt sivustolla, josta löytyy tieto. Mutta ei kun vaan Vauvalta kysymään. Täältähän sitä tietoa saa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on joillakin vahva luotto tähän sivustoon, kun täältä kysellään sellaisia asioita, joista on saatavilla asiallista tietoa muista lähteistä. Kysyjäkin on käynyt sivustolla, josta löytyy tieto. Mutta ei kun vaan Vauvalta kysymään. Täältähän sitä tietoa saa!
Niinpä, hämmentävää. Yliopisto-opiskelija kuitenkin kyseessä ja lähdekritiikki tätä tasoa.
Yritin katsoa niitä esimerkkitapauksia mutta ne eivät selkeästi vastanneet mun kysymykseen. Enkä tietenkään ota kaikkea kuulemaani totuutena, mutta kai sitä aina saa kysyä kokemuksia. Toki oisin voinut myös soittaa suoraan Kelaan. Varmaan kärsin jonkinasteisesta kelakammosta kun en tykkää ottaa sinne yhteyttä jos ei ole aivan pakko. Oon kyllä joskus soittanut johonkin opintotukineuvontanumeroon kun piti kysyä akuuttia käytännön asiaa.
Mitä jos menet sinne asiointipalveluun ja luet sieltä samaasi päätökset. Opintojen alkuvuotesi perusteella sanoisin että sinullr on myönnetty ensin opintotuki alemman korkeakoulututkinnon suorittamiseen, ja voot hakea tukea erikseen vielä maisterin tutkintoon.