Valvira: Lähihoitajana saa toimia kuka vain
Eräs henkilö ilmoittaa olevansa lähihoitaja. Häntä ei löydy Julki-Terhikistä. Valvira kuittasi asian näin: "Nimikesuojatun terveydenhuollon tehtävissä (mm. lähihoitaja) saa toimia muukin kuin henkilö joka on saanut oikeuden käyttää nimikettä. "
Kommentit (24)
Osaa lähihoitajan tehtävistä voi tehdä myös ns. hoitoapulaiset. On kuitenkin työtehtäviä, kuten injektiot, lääkkeiden jako jne, joita ei saa tehdä kuin koulutettu lähihoitaja. Siksi ei ole mitenkään mahdollista palkata vaikkapa pelkästään ei-lähihoitajia (toimintaterapeutti tai kouluttamaton) lähihoitajan tehtäviin. Lähihoitajan vastuulla on kuitenkin aina lääkkeet sun muut, niihin ei saa hoitoapulaiset koskea.
Onpa sekava systeemi! Monenlaista hierarkiaa ja nimikesotkua riittää näköjään terveydenhoidossa.
olen tehnyt töitä nimikkeellä "lähihoitajan sijainen", mutta en toki silloin silti antanut injektioita. Tein siis vanhusten kotiavussa töitä ja olin milloin kenenkin poissaolevan sijainen, useimmiten nimikkeellä "kotiavustaja". En missään tapauksessa olisi kuitenkaan itse itseäni kutsunut lähihoitajaksi, koska en sitä ollut enkä ole.
Täytyyhän minun jossain päteä. Töissä en nimitä itseäni lähihoitajaksi, koska en ole. Mutta jos joku potilas kysyy titteliäni, sanon silmää vinkaten, että tsekkaa mun some. Siellä sitten lukee, että lähihoitaja.