Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valvira: Lähihoitajana saa toimia kuka vain

Vierailija
02.06.2016 |

Eräs henkilö ilmoittaa olevansa lähihoitaja. Häntä ei löydy Julki-Terhikistä. Valvira kuittasi asian näin: "Nimikesuojatun terveydenhuollon tehtävissä (mm. lähihoitaja) saa toimia muukin kuin henkilö joka on saanut oikeuden käyttää nimikettä. "

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se kielletty nimikkeen käyttö on? Onko kiellettyä nimikkeen käyttämistä, jos käytän itsestäni nimitystä lähihoitaja omissa some-päivityksissäni? Valviran mukaan näköjään ei.

Mikä syy sinulla on käyttää somessa lähihoitaja -nimitystä, jos et lähihoitaja ole. Tietty vitsillä voi tituleerata itsensä vaikka lääkäriksi. Työssä nimitystä on käytettävä oikein. Lähihoitaja -nimineulaa ei saa käyttää kuin lähihoitaja.

Täytyyhän minun jossain päteä. Töissä en nimitä itseäni lähihoitajaksi, koska en ole. Mutta jos joku potilas kysyy titteliäni, sanon silmää vinkaten, että tsekkaa mun some. Siellä sitten lukee, että lähihoitaja.

Vierailija
22/24 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa lähihoitajan tehtävistä voi tehdä myös ns. hoitoapulaiset. On kuitenkin työtehtäviä, kuten injektiot, lääkkeiden jako jne, joita ei saa tehdä kuin koulutettu lähihoitaja. Siksi ei ole mitenkään mahdollista palkata vaikkapa pelkästään ei-lähihoitajia (toimintaterapeutti tai kouluttamaton) lähihoitajan tehtäviin. Lähihoitajan vastuulla on kuitenkin aina lääkkeet sun muut, niihin ei saa hoitoapulaiset koskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sekava systeemi! Monenlaista hierarkiaa ja nimikesotkua riittää näköjään terveydenhoidossa.

Vierailija
24/24 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnyt töitä nimikkeellä "lähihoitajan sijainen", mutta en toki silloin silti antanut injektioita. Tein siis vanhusten kotiavussa töitä ja olin milloin kenenkin poissaolevan sijainen, useimmiten nimikkeellä "kotiavustaja". En missään tapauksessa olisi kuitenkaan itse itseäni kutsunut lähihoitajaksi, koska en sitä ollut enkä ole.