Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolassa painostetaan laittamaan 5v päiväkotiin

Vierailija
01.06.2016 |

Kävimme 5 v neuvolassa, ja neuvolan th sanoi että olisi hyvä hakea lapselle paikkaa päiväkodista syksylle. Itse en kyllä haluaisi laittaa, sille lapsi on kehityksestään aivan ikätasoaan ja olen itse vielä kotona. Lapsi käy myös kaupungin kerhossa pari kertaa viikossa missä viihtyy, ja siellä tehdään vasut ja kuulemma myös viskarin tehtäviä tehdään. Yritin kysellä mikä siinä päiväkodissa olisi erilaista, niin kuulemma eskariin siirtyminen olisi helpompaa. Mutta eikös se eskari ole nimenomaan sitä varten että kouluun siirtymistä harjoitellaan? Onko täällä jollakin kokemuksia, onko ollut hankalaa siirtyä päiväkotiin vasta eskariin?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö meni kerhosta suoraan eskariin. Aivan ongelmitta sujui siirtyminen. Oli tosi motivoitunu ja nnoissaan vaan kun pääsi oppimaan uutta. aiemmin 3-4 vuotiaana oli päivähoidossakin ja toki siellä enempi askarteltiin kuin kerhossa, mutta koitin sit vastaavasti enempi askarrella ja tehä puuhakirjoja lasten kanssa kotona.

Anna lapsen nauttia vapaudestaan ja perhearjesta kun siihen kerta on nyt mahdollisuus.

Vierailija
22/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin kotihoidosta tai mummon hoivista suoraan ekalle luokalle ( en käynyt eskaria ) , kaksi kertaa ehdin käydä srk:n kerhossa mutta siellä panikoin, huusin ja itkin. Olin arka ja ujo lapsi ja yleensä aina aikuisten kanssa kun asuttiin maalla ja naapurissa ei lapsia ollut. Äiti laittoi pieneen kyläkouluun kun piti minua niin sisäänpäinkääntyneenä. koulussa reipastuin huomattavasti ja nykyisin olen varsin sosiaalinen tapaus... 😊 En ymmärrä mitä hyötyä lapsesi kohdalla päiväkodista on, kyllä sitä ehtii myöhemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan tapa.

Vierailija
24/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan eskari tuli, että olisi helpompaa aloittaa koulu ja nyt on tultu siihen, että pitäisi mennä päiväkotiin, jotta on helpompi aloittaa eskari. Mielenkiinnolla odotan, mihin tämä kehitys johtaa minun elinaikanani. Annetaankohan jälkikasvulleni päiväkotihakemus jo ensimmäisellä äitiysneuvolakäynnillä?

Vierailija
25/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotias hyötyy jo ikäisistään kavereista ja ohjatusta toiminnasta. Taisi olla jo 3 vuotiaasta lähtien. Itse tietenkin päätät.

Vierailija
26/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikaudet eskarissa työskennelleenä huomaan kyllä, onko lapsi ollut kotihoidossa koko ikänsä vai ei, eivätkä läheskään kaikki pysty sitä eroa kirimään ennen ekaluokan alkua. Onhan sitä tutkittukin, että samojen sosiaaliluokkien lapsista päiväkodissa olleet ovat yleensä useammallakin tavalla pelkästään kotihoidettuja edellä. Osa eroista häviää aikuisikään mennessä, osa ei. 

Vierailija
27/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu lapsi oli kotihoidossa eskarin alkuun asti ja sen kyllä huomasi. On sosiaalisesti kömpelö, eikä ole saanut helpolla kavereita.

Eskariin mennessä lähialueen lapset ovat jo tutustuneet toisiinsa päiväkodissa. Uudella lapsella on sitten vaikeampi päästä mukaan jo ryhmäytyneeseen porukkaan.

Vierailija
28/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti on kotona siihen saakka, että lapsi on 5-vuotias? Poissa työelämästä tuon ajan? Halleluja, voit sanoa hyvästit työmarkkinoille.

Vierailija
29/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taas vain ap:n näkemys omasta lapsestaan ja ap:n sana. Tuskin neuvolassa on edes painostettu, korkeintaan suositeltu. Av-mamma ei ymmärrä eroa vaan keuhkoaa. 

Vierailija
30/36 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti äiti eli ap hoitaa lasta kotona ja asuu kunnassa, jossa vielä on jäljellä ns. subjektiivinen päivähoito-oikeus eli lapsi pääsee päiväkotiin, vaikka vanhempi olisikin kotona. Useissa paikoissahan nyt on niin, että kotona olevan vanhemman lapsella on oikeus saada 20 h varhaiskasvatusta viikossa, mutta ei oikeutta kokopäiväiseen päivähoitoon, poikkeus kuntoutuksellinen tai lastensuojelullinen/ennaltaehkäisevän lastensuojelun päivähoito. Tänä vuonna on tullut voimaan myös se, että eskari on velvoittava eli sieltä ollaan pois kuten koulusta, jolloin se on luvanvaraista. Toki kuulemma useimmissa paikoissa niin, että sen luvan aika helposti saa!  Miten lapsi on menossa eskariin? Onko äiti vielä tuolloinkin kotona? Meneekö lapsi päiväkodin eskariin vai koulun eskariin? Kuulemani mukaan koulun  eskari on koulumaisempi kuin päiväkodin eskari, jossa lapset voivat olla ryhmässä, jossa myös muunkin ikäisiä lapsia.

Vierailija
31/36 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyn paikkojen hakuaika päättyi yli kuukausi sitten.

Vierailija
32/36 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin muutama päivä sitten eskariin tutustumassa. Siellä lasten joukosta erottui selkeästi se kotihoidossa ollut. Ei suostunut puhumaan eikä tervehtimään tulevaa tätiä, oli tarrautuneena äidin paidanhelmaan koko ajan. Vähän säälitti, mutta kyllä varmasti tämäkin lapsi ajan myötä sopeutuu. Ja todellakin joku toinen saattaa kotihoidosta tullaa reippaanakin.

Itse olin kotona koulun alkamiseen saakka, tuolloin ei mitään eskaria ollut edes, ainakaan tässä mittakaavassa. Reippaasti aloitin koulun mutta äkkiä huomasin olevani ulkopuolinen kun useimmat lapset tunsi toisensa jos vuosien ajalta.

Vierailija
33/36 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toinen lapseni meni suoraan eskariin, toinen päiväkotiin nelivuotiaana. Ei niissä mitään eroa ole koulunkäynnissä. Koulu sujuu ja kavereita riittää.

Ap kysyi mitä eroa kerholla ja päiväkodilla. Suurin ero on se että kerhossa ei ole vapaan leikin osuutta juurikin, mitä se neuvolakin ilmeisesti arvostaa.

Vierailija
34/36 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni on jo aikuinen mutta aikoinaan oli päivähoidossa mummillaan jolla ei muita hoitolapsia ollut.Oli myös ainokainen joten lapsikontaktit jäivät vähiin. Eskariin meni sitten päiväkotiin ja hänellä meni koko vuosi ihmetellessä muita lapsia eikä varsinaiset eskariharjoitukset sujuneet tarkoituksen mukaan. Itse ihmettelin palautetta päiväkodista kun se ei pitänyt paikkaansa siihen millainen kotona oli, keväällä kylläkin reipastui. Koulu sinänsä kyllä meni aivan hyvin mutta nyt jälkeen päin ajateltuna olisi ollut parempi että olisi mennyt jo 5-vuotiaana päiväkotiin

Vierailija
35/36 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ainakin 5-v saa käydä ilmaisissa kerhoissa. Olen hoitovapaalla ja meillä ei ole kauheesti ylimääräistä rahaa käyttää päivähoitomaksuihin. Miehen tulot hyvät, joten olemme korkeimmassa maksuluokassa. Meillä on kuitenkin 4 lasta. 1v, 5v, 8v ja 9v. Isolla perheellä on ison perheen kulut ja lapsilla on harrastuksiakin. Asuntolainaa lyhennämme myös koko ajan. Järjetöntä olisi tässä tilanteessa maksaa päivähoitomaksuja yhdelle, kun minä olen kerran kotona hoitamassa lapsia. Seurakunnan kerhossa käy 2xvk ja kerran käydään avoimessa perhekerhossa yhdessä. Tuo on juuri sopivasti. Puistossa leikkii päiväkotilasten kanssa yhdessä.

Vierailija
36/36 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin menin vasta eskariin. Ja ihan hyvä minusta on kasvanut, tai vaikka muuten olenkin vähän päästäni vialla niin ei se nyt sen vika ole, että päiväkoti jäi käymättä. :D Jos lasta sosiaalistaa muulla tavoin, niin ei ole mitään tarvetta pistää lasta päiväkotiin.