Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolassa painostetaan laittamaan 5v päiväkotiin

Vierailija
01.06.2016 |

Kävimme 5 v neuvolassa, ja neuvolan th sanoi että olisi hyvä hakea lapselle paikkaa päiväkodista syksylle. Itse en kyllä haluaisi laittaa, sille lapsi on kehityksestään aivan ikätasoaan ja olen itse vielä kotona. Lapsi käy myös kaupungin kerhossa pari kertaa viikossa missä viihtyy, ja siellä tehdään vasut ja kuulemma myös viskarin tehtäviä tehdään. Yritin kysellä mikä siinä päiväkodissa olisi erilaista, niin kuulemma eskariin siirtyminen olisi helpompaa. Mutta eikös se eskari ole nimenomaan sitä varten että kouluun siirtymistä harjoitellaan? Onko täällä jollakin kokemuksia, onko ollut hankalaa siirtyä päiväkotiin vasta eskariin?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista painostusta neuvolalta, jos lapsella ei mitään puheen tai ymmärryksen viivettä ole.

Vierailija
2/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa vain oman kokemukseni. Minut äiti laittoi vasta eskariin, päiväkodissa en ollut ollut koskaan. Ei minulla mitään vaikeuksia koskaan ollut :D

N22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö osaa itse päättää lapsesi olinpaikkaa?

Vierailija
4/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteluni että olisi tuttuja kavereita

Vierailija
5/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi meni 5-vuotiaana päiväkotiin ja se tuntui olevan meille molemmille juuri sopiva aika. Minä olin valmis laittamaan lapsen hoitoon ja myös lapsi oli valmis uusiin seikkailuihin. Oli onni, että saatiin paikka hyvästä ja pienestä päiväkodista. Jälkeenpäin on selvinnyt, että tämä ei ole ollenkaan itsestäänselvyys. 

Meidän lapsi oli englanninkielisessä päiväkodissa, joten ei se aika hukkaankaan mennyt. Jossain välissä oli vähän sellaista kielipuolisuutta, että sekoitti suomea ja englantia ja ehdin olla jo huolissanikin. Mutta kun meni sitten tavalliseen suomenkieliseen kouluun, niin suomi vahvistui kummasti. Tuolta päiväkodiajalta jäi kuitenkin niin hyvä pohja englanninkieleen, että lapsi oppi sitä myöhemmin lisää ja alkoi 10-vuotiaana lukea kirjoja englanniksi - ennen kuin sitä alettiin koulussa opettaa.

Vierailija
6/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita se lapsi vaan sinne päiväkotiin, tekee sen sosiaalisille taidoille hyvää mitkä ovat tässä elämässä nykyään valttikortti.

Vierailija
7/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin tuo hyvä kokemus englantilaisesta leikkikoulusta on? 

Vierailija
8/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsestasi kasvaa kotona sosiaalisesti kömpelö

Vierailija
9/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toki lapsi päiväkotiin jos vanhempien työssäolo sitä edellyttää. Muuten en kyllä ymmärrä?

Kuopus kävi eskarissakin vähän hatvakseltaan, nyt menee 3. Luokalle, lähes kaikki ollut todistuksessa A, 1-2 B :tä. Kavereita pojalla on koulussa nyt paljon, suosittu on

Vierailija
10/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä päin tuo hyvä kokemus englantilaisesta leikkikoulusta on? 

Helsingistä (Bumblebees Kindergarten), mutta vuosilta 2005-2007. Lukemani perusteella se ei ole enää aivan samanlainen onnela. Meillä oli todella hyvä tuuri, ihanat ja pätevät opettajat ja sopivan vähän lapsia.

Vierailija
11/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemmat saa päättää haluavatko laittaa lapsensa päiväkotiin. Ei siinä neuvolantädin mielipidettä tarvitse noudattaa. Jos on jotain erityisiä perusteluita ne olisi varmasti kannttanut ja pitänyt teille kertoa. Ihanaa, että edes jotkut lapset saavat olla kotona siihen asti kun eskari alkaa.

En muutenkaan ymmärrä miksi päiväkodin merkitystä,korostetaan tai pidetään parempana kuin kotia. Varsinkin jos kotona olevan lapsen arkeen panostetaan. Että on säännöllinen päivärytmi, ulkoilua, ravitsevaa ruokaa, mahdollisuus tavata toisia lapsia jne. Henkilökohtaisesti pidän sitä lapselle paljon parempana vaihtoehtona. Niin ja olen työskennellyt päiväkodissa useampia vuosia.

Vierailija
12/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsestasi kasvaa kotona sosiaalisesti kömpelö

No hohhoijaa, luitkohan edes aloitusviestiä? Tuossa pohdiskelin mitä eroa kerholla ja päiväkodilla. Lapsella on myös lisäksi urheiluharrastus, joten ei nyt ihan pelkästään kotona ole! -ap

Vierailija
13/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei niin kyllähän tiedän ettei tuo päiväkoti mikään pakollinen ole, mutta terveydenhoitaja siitä alkoi niin jankuttamaan ja tulosti valmiiksi hakemuksenkin. Eikä muita perusteita antanut kuin tuo eskarin aloittaminen olisi helpompaa -ap

Vierailija
14/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suosittelee sitä lapsen kehityksen tai varhaisen tuen kannalta, niin ammattitaitoinen th varmasti kertoisi syyn. Tässä tapauksessa ei ole ilmennyt syytä, joten äitinä tekisin itse päätöksen. Toki kerhon mielipidettä kuunnellen.

Vierailija
15/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun on mahdollista hoitaa lasta kotona niin voitko viedä hänet puolipäivätarhaan.  Onko kaikissa kunnissa edes oikeutta kokopäiväpaikkaan jos on kotihoito mahdollista.

Mutta tuskin mitään haittaa on vaikka viet vasta seuraavana vuonna kun eskari alkaa.  Tietysti siellä tulee niitä leikkikavereita jo tuon ikäiselle lapselle.

Vierailija
16/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita se lapsi vaan sinne päiväkotiin, tekee sen sosiaalisille taidoille hyvää mitkä ovat tässä elämässä nykyään valttikortti.

Höpö höpö. Päiväkodin ylisuuret ryhmät, jatkuva melu, leluista taistelu, tädit ringissä pihalla, pakkonukuttaminen ja vaikka mitä voi olla.

Älä laita päiväkotiin. Aina jos painostetaan johonkin se kuulostaa epäilyttävältä. Joku hyötyy siitä rahallisesti, tuli ekana mieleen.

Vierailija
17/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkkaripuoli mainostaa tietysti kunnallista hoitoa, vaikkei siihen syytä olisikaan. Eihän korppi korpin silmää noki. He haluavat säilyttää kaikki julkissektorin "palvelut" ja työpaikat.  Me kaikki kuitenkin maksetaan veroissamme ja velkarahassa turhakin hoito. 

Vierailija
18/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin pienenä päiväkerhossa ja puistossa (siis sellaisessa että puistossa oli tädit valvomassa ja sinne mentiin pariksi tunniksi), en ollenkaan päiväkodissa. Eskarien siirtyessä ei ollut minkäänlaisia ongelmia, eikä ole ollut koulussa tähänkään asti.

Vierailija
19/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheestä on kolme lasta mennyt eskariin suoraan kotoa. Ei ole ollut mitään ongelmaa yhdelläkään lapsella. Kerhossa kävivät 2 krt vk.

Vierailija
20/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä painostettiin myös neuvolan toimesta laittamaan lapsi päiväkotiin että olisi helpompi siirtyä esikouluun! En laittanut. Ei lapsen elämän pidä kulua eri laitoksissa valmentautumassa aina seuraavaa laitosta varten.