Kuuluuko siivooja keskiluokkaan?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001191536.html
Onko meillä enää kovin paljon keskiluokkaan kuuluvia. Lähinnä rikkaat ja köyhät :(.
Kommentit (44)
Perinteinen, 1800-luvulta alkunsa saanut luokkajako ei päde enää. Perinteisten luokkien sisällä on nykyään erillisiä lokeroita pääasiassa eri koulutuksen ( ja maailmankuvan, arvojen ym. ) omaaville ihmisille. Rautalangasta vääntäen: nykyään kahden yliopistotutkijan jälkikasvu on tod.näk. yhtä köyhä tai köyhempi materiaalisesti mitattuna kuin kahden amiksen jälkikasvu. Kulttuurista pääomaa ja ns. sivistystä ensin mainituilla on kuitenkin jälkimmäistä enemmän, sillä akateemisessa kodissa ylimääräinen raha käytetään herkemmin ns. kehittäviin asioihin, esim. kirjoihin, kursseihin tms. kun taas amis- tai jopa amk-kodissa raha käytetään helpommin ns. kulutussymboleihin (meillä on varaa tähän ja tähän, nyt näytetään muille jne.). Suomesta puuttuu varsinainen yläluokka, jota muut luokat pyrkisivät jäljittelemään, ja ehkä siksi myös naurettavia esimerkkejä löytyy lähinnä rahaeliitiltä, esim. Jorma Ollila ja Antti Herlin imitoivat paremman puutteessa englantilaisten lordien perinteitä varallisuutensa turvin ja esiintyvät ns. statusta kohottavissa ( naurettavissa) kuvissa kuin ko. maan aatelisto, jos eliitti muualla harrastaa tätä, niin suomalaiset uusrikkaat seuraavat heti perässä, tapakulttuuri kun yleensä tihkuu ylhäältä alas:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja tienaa ihan hyvin jos saa itse laskuttaa eli omistaa firmansa. Isossa siivousliikkeessä ei pääse minkäänlaisille palkoille kuin johtajat.
Siivooja heilahtaa keskiluokkaan itsenäisenä liikkeenharjoittajana. Muutos tapahtuu niin salamannopeasti, että hyvä että ehtii lainapapereihin nimensä laittaa, kun tulee ylä- tai keskiluokkainen pankinjohtaja jo sanomaan käsipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Siivoojat ovat köyhiä luusereita/idiootteja jotka eivät käyneet kouluja tai menneet oikeisiin töihin kuten normaalit ihmiset tekevät.
Ei kun mä olen koulutettu puhdistuspalvelualan ammattilainen. Ei siivoamaankaan meinaa enää päästä ilman koulutusta :)
Kyllä vaan pääsee, varsinkin jos olet ulkomaalainen ja valmis työskentelemään halvalla. Toki asiakas joutuu maksamaan täyden hinnan, vaikka ei saa rahoilleen ammattitaitoista vastinetta. Sama koskee rakennusalaa ja molemmilla aloilla työn jälki sitten sen mukaista.
Siivooja tienaa ihan hyvin jos saa itse laskuttaa eli omistaa firmansa. Isossa siivousliikkeessä ei pääse minkäänlaisille palkoille kuin johtajat.