Kannattaako hankkia e-pillerit?
Oon kuullut, että niistä voi tulla ärtyiseksi ja jopa aggressiiviseksi. Useamman syyn takia pillerit olis kuitenkin nyt tarpeen. Jos joku viitsii niin saa kertoa kokemuksia, varmaan aika monella täällä käytössä.
Kommentit (7)
No voihan niistä tulla vaikka mitä, mutta eipä kaikille sentään. Ja eri pillerimerkkejäki on lukuisia kokeiltavaksi. Itselläni nyt käytössä Yaz ja tiputteluvuotojen lisäksi ei ole mitään muita sivuoireita. Tätä ennen olen syönyt Cypretyliä (päänsärkyä taukoviikolla, joskus harvoin tissit turposi ja erittivät maitomaista nestettä ja muuta kivaa) ja Microgynonia (eritevuotoa rinnoista ja lopulta vaihdoin ylimääräisten vuotojen takia, akne palasi).
Itse en kyllä pillereistä iha hevillä kyllä luovu. Niukentaneet menkkoja merkittävästi, tietää milloin menkat ylipäätään tulee, akne parani, ei tarvitse käyttää kondomia (joka hiertää)....
Mahdolliset haittavaikutukset on täysin henkilökohtaisia. Ja jos eka pillerimerkki ei sovi, niin ei kun soittamaan uutta reseptiä kokeiluun. Mulla itellä on gestinylit, taitaa olla markkinoiden halvimpia. Muita en ole koskaan kokeillutkaan, koska noi sopii mulle loistavasti. Menkat tulee taukoviikoilla eikä ole ohivuotoja, jos syön useamman laatan putkeen. Tällä hetkellä just taukoviikko (jee helteet) ja nyt aion syödä kolme laattaa putkeen ja ei menkkoja koko kesänä :) Mitään haittavaikutuksia en oo huomannut. En oo lihonut, turvonnut, masistellut tai raivonnut. Toki kaikille sovi mikään merkki, mutta kokeilematta et tiedä. Aina ne saa lopetettua.
Kun aloitin e-pillerit, olin kahtena ensimmäisenä kuukautena välillä vihaisella tuulella. Sitten muutuin taas "omaksi normaaliksi itsekseni" =ei yllättäviä itku/raivokohtauksia. Mutta varmaan tosi yksilökohtaista. Kannattanee kysyä lääkäriltä.
Pillereitä on erilaisia ja kokeilemalla tietää mikä niistä sopii parhaiten. Se mikä ei sovi toiselle sopii taas jollekin toiselle hyvin. Lähinnä jos suvussa on veritulppataipumusta kannattaa pillerit jättää hankkimatta, tai korkea verenpaine ja ylipainoa, silloin niistä voi olla terveydellistä riskiä. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa siitä pilleriasiasta, hän osaa varmasti suositella sinulle parasta vaihtoehtoa.
Masennustaipumusta, itkuherkkyyttä, mielialojen vaihtelua, haluttomuutta, päänsärkyä... Tällaista mulla oli, vaikka en ollut ainuttakaan pilleriä syönyt. Aloitin ns. myöhemmällä iällä, ja nyt olen syönyt kuukauden Yaz:eja. Olen havainnut ihon kuivumista etenkin kasvoissa ja pientä rintojen turvotusta. Ei mitään muuta. Ehkä nämä sopii minulle tai ehkä ne kuuluisat monsterioireet pamahtavat päälle myöhemmin.
mercilon teki musta sairaan, olin jo aikaisemmin kärsinyt itsetuhoisuudesta mutta se sai omat mittasuhteet.käytin noin puoli vuotta niitä vaikeisiin kuukautiskipuihin ja halusin muutenkin kokeilla miten ne sopii mulle jne.huomasin heti muutoksen itsessäni, olin masentunut ja oikein hukuin suruun, aina en päässyt sängystä ylös ja ihmissuhteet kärsivät.itkin melkein joka päivä ja päätä särki,tosin muutenkin oli vaikeaa mutta pilsut ei ainakaan auttanut asiaa.finnit tosin lähtivät ja karvoitus pysyi kurissa :) ehkä joku toinen merkki olisi minulle sopinut, pidin kuitenkin kuukautisten helppoudesta, ne kesti muutaman päivän ja kipuja ei pahemmin ollut.pms-oireet taisi pahentua, kun ne minulla muutenkin on ongelma.en voi pillereitä suositella.
Puolisollani seksihalut vähenivät ja oli itkuisempi. Pillereiden lopettamisen myötä tunsin itseni seksiobjektiksi.
t. mies