Kevätjuhliin ei paljain varpain, juhlaetiketti edellyttää sukkien käyttöä!
Kommentit (55)
Oletteko tosissanne, että pakotan 13-vuotiaan tyttäreni pukemaan sukkahousut jalkaan, kun asuna on polvipituinen mekko ja sellaiset (juhlavat) nyörinahkasandaalit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitkään linnan juhlat ole. Ja vaikka olisi, maailma ei siitä luhistu, jos keinotekoisista ja turhista etiketeistä luovutaa.
Harvinaisen stereotyyppinen perusjunttivastaus. Ei jakseta panostaa mihinkään absoluuttista minimiä enempää.
Ja sitten tietenkin, kun on tälläisiä ihmisiä, jotka arvottavat muita ihmisiä heidän ulkoisen habituksensa ja sovinnaisuutensa mukaan, rikon etikettejä ihan vain heitä ärsyttääkseni. Pitäkää junttina, ei se minua hetkauta.
vastaaja 1.
Kai sentään peseydyt ja vedät vessan? Vai jääkö nekin tekemättä että muita vituttaisi?
Peseytyminen ja vessan veto ovat hieman eri asiat, kuin keinotekoiset pukukoodit.
Mutta vaikka näitä voitaisiin verrata, peseytyisin ja vetäisin vessan oman mukavuuteni vuoksi, en sinun sinun takiasi.
Miksi muuten minun pukeutumisratkaisuni vituttavat sinua?
Vierailija kirjoitti:
Täällä Espoossa ja Kauniaisissa ei puhettakaan että kevät- ja kesäjuhliin mentäisi ilman ohuita ihonvärisiä sukkahousuja. Se kertoo tietynlaisesta sivistystasosta, ja sukkahousuttomuutta pidetään moukkamaisuuden huipentumana ja kertoo alemmasta koulutustasosta.
Siksi Stockmannin myy varmaan Espooseen päin valtaosan ihonvärisistä kalliimmista sukkahousuista.
En tiennyt tuosta sukkahousut vs. sukkahousuttomuus-etiketistä ennenkuin minut naitiin näihin ns. parempiin piireihin.
Osa käyttää kärjettömiä sukkahousuja peep-toe-kengissään, se on nykyään sallittua elitisti- ja porvaripiireissä.
Perheen keskeisellä purjehdusreissulla voi olla shortseissa tai hameessa ja ilman sukkahousuja eli kun harva ulkopuolinen näkee.
Itse olen kasvanut täysin työläisperheessä ja meille on kyllä aina opetettu, että juhliin laitetaan jalkaan sukkahousut. Ei siis ole ainoastaan "parempien" piirien tapoja. Luulin, että on ihan yleisesti tunnettu etiketti.
Naurettavaa tuollaiset 80-lukuiset "snobbailevat kultaiset säännöt"... Juurikin nuorien kuaniiden tyttöjen kesämekkojen kanssa sukat korkkareissa... sellaiset kaameat mummomaiset läpinäkyvät sukat - koska etiketti. HAHA!
Siistit kauniit ja puhtaat jalat kauniissa kengissä = HOT!
Vierailija kirjoitti:
Täällä Espoossa ja Kauniaisissa ei puhettakaan että kevät- ja kesäjuhliin mentäisi ilman ohuita ihonvärisiä sukkahousuja. Se kertoo tietynlaisesta sivistystasosta, ja sukkahousuttomuutta pidetään moukkamaisuuden huipentumana ja kertoo alemmasta koulutustasosta.
Siksi Stockmannin myy varmaan Espooseen päin valtaosan ihonvärisistä kalliimmista sukkahousuista.
En tiennyt tuosta sukkahousut vs. sukkahousuttomuus-etiketistä ennenkuin minut naitiin näihin ns. parempiin piireihin.
Osa käyttää kärjettömiä sukkahousuja peep-toe-kengissään, se on nykyään sallittua elitisti- ja porvaripiireissä.
Perheen keskeisellä purjehdusreissulla voi olla shortseissa tai hameessa ja ilman sukkahousuja eli kun harva ulkopuolinen näkee.
Näin sitä pitää!
Porvariston hillitty charmi olkoon esimerkkinä muuallakin Suomessa kuin vain Espoossa ja Kauniaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitkään linnan juhlat ole. Ja vaikka olisi, maailma ei siitä luhistu, jos keinotekoisista ja turhista etiketeistä luovutaa.
Harvinaisen stereotyyppinen perusjunttivastaus. Ei jakseta panostaa mihinkään absoluuttista minimiä enempää.
Ja sitten tietenkin, kun on tälläisiä ihmisiä, jotka arvottavat muita ihmisiä heidän ulkoisen habituksensa ja sovinnaisuutensa mukaan, rikon etikettejä ihan vain heitä ärsyttääkseni. Pitäkää junttina, ei se minua hetkauta.
vastaaja 1.
Juhlat ja pukeutuminen on sitä varten, että tilaisuus eroaa arjesta.
Etiketti on ensisijassa sitä varten, että ihmiset osaavat toimia luontevasti, kun tietävät ettei yli- tai alipukeudu. Ne on myös sosiaaliset normit, jotka helpottavat erilaisissa tilanteissa erilaisia ihmisiä toimimaan yhteneväisesti, vähän kuin liikennesäännöt.
Juhlien pitäjä yleensä päättää juhlien tyylin, etiketti helpottaa sitä, ettei tarvitse erikseen jokaista sukkaa tai väriä määritellä. Akateemiset juhlat joita valmistujaiset ja koulujen päättäjäisetkin lähentelevät on juhlia joissa noudatetaan etikettiä, jotta se koetaan arjesta eroavana.
Missään ei ole lakia etiketistä, vaan se on sosiaalisia ohjeita, joiden tarkoitus on lisätä viihtyvyyttä. Ihan kuin se, että kaupassa ei aleta paitaa tai housuja riisumaan vaatehyllyillä, vaan oman ja etenkin muiden asiakkaiden viihtyvyydeksi mennään sovituskoppiin. Jos haluat riisuutua alusvaatteillesi kaikkien nähden ei mikään laki sitä kieltäne, mutta saatat silti saada ohjeen poistua myymälästä ja parhaimmillaan ihan valkotakkiset miehet noutamaan sinut.
Yli- ja alipukeutumisongelmasta päästään, kun luovutaan pukukoodeista, jotka mahdollistavat yli- tai alipukeutumisen. Pukeudu sinä Versacen iltapukuun, minä laitan shortsit ja sandaalit ja kohdatkaamme toisemme ihmisinä, eikä vaatteina.
Ja laki, joka on mielestäni väärässä, teknisesti ottaen kieltää riisuutumisen julkisella paikalla. Minusta ihmisten pitäisi saada kulkea kadullakin vaikka alasti, jos haluaa. Ei se minun nutturaa kiristä.
Mäkin olen pari kertaa joutunut miettimään kesähelteellä laitanko sukkahousut vai en? Onko tapojen vastaista mennä ilman? Luojan kiitos, en sitten laittanut eikä ollut muillakaan. Kyllä minua olisi taatusti katsottu nenänvartta pitkin, miks sul on sukat jalas?
Minusta nuoret ei tarvi sukkahousuja. Jotenkin mummomaista. Jos haluaa laittaa sukkikset niin sitten ehdottomasti hyvin huomaamattomat, ei saumoja näkyvillä ja värin on sovittava muuhun ihoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon kiinnosta mitä ihmiset maalla (Espoossa) tekee.
Vierailija kirjoitti:
Tää espoolainen menee juhlasandaaleissa ilman sukkiksia tai sukkia juhliin kuin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää espoolainen menee juhlasandaaleissa ilman sukkiksia tai sukkia juhliin kuin juhliin.
Juu sama täällä. Espoolainen kohta 30v. Lasten kevätjuhlaan aattelin laittaa korkkarit/baltsut ilman sukkia tai sukkahousuja... Samoin teen muissakin juhlissa, jos säät sallii.
Aina löytyy kapinallisia etiketinrikkojia, jotka katsovat oikeudekseen paahtaa omia polkujaan!
Me muut arvostamme kanssajuhlijoita etiketin verran.
Juhla-asuun kuuluu sukat, mutta omalla pihalla voi tepastella paljain varpain.
Jos miljonääritkin menevät punaisille matoille paljain säärin ja varpain, sukkahousuitta, niin jo on kumma jos Pirjo Möttönen ei saa mennä kevätjuhliin tai valmistujaisiin ilman sukkahousuja.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tosissanne, että pakotan 13-vuotiaan tyttäreni pukemaan sukkahousut jalkaan, kun asuna on polvipituinen mekko ja sellaiset (juhlavat) nyörinahkasandaalit?
Et tietenkään. Tyttö vielä! Ja nöyrisandaalit asun pointti:)!
Ehkä kuitenkin varmempaa, ettei Möttösen Pirjo lähde kokeilemaan etikettirajoja miljonäärit mielessä.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan kyllä sukat eli kalliit ohuet sukkahousut. Mutta ne joilla on täydelliset sääret, rusketukset, perikydit jne voi ihan hyvin mennä juhliin ilman sukkia.
Niin, jälkimmäiset löytyvät Kate Middletoniltakin, mutta silti hän osaa pukea sukkahousut jalkaansa ennen juhlia tai edustamista. Etiketti ei todellakaan ole selektiivinen jonkun vartalonmuodon, -tyypin tai -värin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko viesti vitsi mutta nyt tuli kyllä sellasta löpinää että :D! Olen kasvanut ja syntynyt westendissä, ja tälläkin hetkellä lompsin menemään lähikauppaan shortseissa, solmuvärjätyssä paidassa ja ILMAN KENKIÄ 😱 vanhemmat lääkäreitä, itse lääkiksessä ja ei edes ole sukkiksia! Voi mikä moukka olen :D
Olen ollut Ruotsissa todella hienoissa häissä eikä siellä ollut sukkahousuja kellään muulla kuin suomalaisilla naisilla. Eivät vissiin olleet moisesta etiketistä kuulleetkaan?
Kiskoin sitten omanikin pois ja niin teki kälynikin.
XDDD ei vittu mikä idiootti olet??? Minä olen asunut koko elämäni 23v kauniaisissa ja olen kyllä kevätjuhliani juhlinut ilman sukkiksia tai sukkia! Ja niin on perheeni ja ystävänikin :D toivottavasti ei törmätä, saatat järkyttyä paljaista sääristäni, kun siskollani on kutosen päätösjuhla ja aion sinne osallistua mekko päällä, ilman sukkahousuja!