kaikki julkisenliikenteen projektit menee persiilleen.. Raidejokerin hinta räjähti käsiin!
Vihreällä ideologialla rahastetaan huoletta ja veronmaksajat hoitaa viulut.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/399202-raidejokeri-maksaakin-4…
Kommentit (16)
Eli taas on huijattu ihmisiä. Kyllä kustannukset pitää kertoa heti kokonaisuudessaan, eikä vähitellen hinata hintaa ylös. Liian kallis! Hommat täytyy laittaa jäihin.
Vierailija kirjoitti:
Eli taas on huijattu ihmisiä. Kyllä kustannukset pitää kertoa heti kokonaisuudessaan, eikä vähitellen hinata hintaa ylös. Liian kallis! Hommat täytyy laittaa jäihin.
Tuo on siis yleinen tapa laskea kustannuksia eli ei ole huijattu ketään. Asioista päättäneet ihmiset on olleet alusta alkaen selvillä kokonaiskustannuksista.
Raidejokeria ei todellakaan pidä laittaa jäihin vaan päinvastoin pitäisi yrittää saada myös "0-jokeri" eli 58/59 bussi raiteille. Ei tämä pk-seudun liikenne kohta muuten liiku ollenkaan, kun tänne muuttaa parissa vuodessa aina pienen kaupungin verran lisää ihmisiä ja tiepinta-alaa on rajallinen määrä. (eli se tiepinta-ala, mikä on pitäisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti eli vilkkaimmilla väylillä siirtyä raiteille)
No mutta älytön hinta joku 280miljoonaa tuollaisesta on.
Jokeri 2 tunneli Paloheinän metsän ali maksoi kai reilu 30miljoonaa kun sille linjalle olisi ollut olemassa _valmis_ tie keskuspuiston halki Pakilasta Maununnevalle!
Pitäisi panostaa autoiluun ja jättää nämä kalliit julkisenliikenteen hankkeet pois. Toivottavasti keskustunneli rakennetaan.
Tulevaisuudessa itsestään liikkuvat sähkö- tai kaasuautot korvaavat taksit ja julkisen liikenteen. Turha laittaa miljardeja asiaan joka jää vanhaksi.
Siis tuo raidejokerihan on ihan superhalpa. Maksaa saman verran kuin kaksi eritasoliittymää.
Autopuolueen jäsenien on kai vaikea vaan hyväksyä se, että ei autoilun määrä ei vaan ole mahdollista kasvattaa loputtomiin. Ja sen autoilun määrän kasvattaminen tekee muutenkin huonoa asuinympäristöä: lapset ja vanhukset ovat kuin vankeina omilla asuinalueillaan, autot meluavat ja saastuttavat ja tuottavat vaaraa ihmisille ja kaikki kauppa siirtyy persoonallisista kivijalkaliikkeistä automarketteihin, joista löytyy vain ruotsalaisia ketjuliitteitä ja burger kingejä.
Julkinen liikenne muuttuu robottiautojen myötä n. 20 v päästä. Ei kannata panostaa julkiseen liikenteeseen nyt, vaan pitää väylät kunnossa.
Päkaupunkiseudun julkisesta liikenteestä tehdään niin kallista ettei sitä ole varaa käyttää kuin poliitikoilla :(
Oikein pelottaa jos kunnallisvaaleissa Vihreät saa voiton. Vetävät pääkaupunkiseudun konkurssiin hetkessä.
Tämä metro nostaa jo julkisen liikenteen mun ulottumattomamiin. Tuon jälkeen ei kenelläkään ole varaa käyttää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä metro nostaa jo julkisen liikenteen mun ulottumattomamiin. Tuon jälkeen ei kenelläkään ole varaa käyttää sitä.
Ei ole varaa matkakorttiin, mutta auton pitoon olisi? Nyt ei taida joku täsmätä...
Koulut jäävät rakentamatta jos tämä toteutuu: http://www.lansivayla.fi/artikkeli/399166-espoon-raidejokeripaatos-tana…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä metro nostaa jo julkisen liikenteen mun ulottumattomamiin. Tuon jälkeen ei kenelläkään ole varaa käyttää sitä.
Ei ole varaa matkakorttiin, mutta auton pitoon olisi? Nyt ei taida joku täsmätä...
Ihmiset jäävät kotiin, kun ei ole varaa liikkua. Toivottavasti autoilua aletaan tukemaan esim. verojen laskemisen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Koulut jäävät rakentamatta jos tämä toteutuu: http://www.lansivayla.fi/artikkeli/399166-espoon-raidejokeripaatos-tana…
Mutta onneksi rahaa kuitenkin liittää mm. Tapiolan autotieliittymiin (jotka maksaa enemmän kuin tämä jokeri maksaisi)
Vierailija kirjoitti:
Julkinen liikenne muuttuu robottiautojen myötä n. 20 v päästä. Ei kannata panostaa julkiseen liikenteeseen nyt, vaan pitää väylät kunnossa.
Joo. Saisivat ensin 20 vuoden kuluessa edes sen automaattimetron toimimaan. Kun ei sen tarvitse kuin ajaa niitä yksiä kiskoja pitkin suorassa tunnelissa.
Raidejokerin kalustoksi eivät tietenkään kelpaa ne nykyiset uudet ratikat jotka on toimiviksi todettu ja joille löytyy valmiit huoltosysteemit. Nehän kulkeekin yhtä kovaa kuin nykyinen metro joten ei sen vauhdista pitäisi olla kiinni. Uutta pitää olla että poliikot pääsee shoppailemaan ja törsäämään kaupunkilaisten rahat.
Ei räjähtänyt, vaan tuo on väärinuutisointia. On ollut alusta asti selvillä että itse infrakulujen lisäksi varikot ja kalusto maksaa.
Lisää kaupunkia Helsinkiin ryhmästä löytyi asiantunteva kommentti tuohon:
"Otsikon uutisessa on nyt käynyt paha väärinkäsitys. Raide-Jokerin hinta-arvio ei ole noussut penniäkään mainitusta 280 miljoonasta, vaan kuten esityslistassa lukee, se on jopa sen alle 5,5 miljoonaa (eli 274,5 miljoonaa).
Sen lisäksi on koko ajan tiedetty, että hankkeeseen liittyy sekä kaluston että varikon investointi, mutta niitä ei kuulu laskea itse väylähankkeen kustannuksiin. Tämä johtuu siitä, että muuten hankkeen kustannus ei ole vertailukelpoinen esimerkiksi busseihin. Bussien kaluston ja varikkojen investointi kun on leivottu sisään bussien liikennöintikustannukseen, jota liikennöintiyhtiöt laskuttavat HSL:ltä, joten samaa laskentatapaa täytyy käyttää ratikallekin.
Sen lisäksi hankkeen oheen on liitetty noin 25 miljoonaa euroa kustannuksia, joita ratikka ei tarvitse, mutta jotka kannattaa ilmeisesti tehdä samalla. Näitä ei luonnollisestikaan tule laskea ratikan investoinnin hintaan mukaan, vaikka niistä päätös tehdäänkin samalla.
Ja nämä kustannukset on jo melko tarkkaan arvioitu jo vuonna 2009 valmistuneessa alustavassa yleissuunnitelmassa. Siinä radan hinta oli 210 miljoonaa euroa, varikon 33 miljoonaa ja kaluston 86 miljoonaa. Suuri osa kustannusnoususta sen jälkeen selittynee jo hintaindeksillä. Kaikki asioista päättävät ovat siis kyllä tienneet koko ajan, että ratainvestoinnin lisäksi päälle tulevat varikko ja kalusto, jotka kuoletetaan liikennöintikustannusten laskutuksen kautta, ja suuruusluokka on ollut hyvin jo tiedossa.
Kaiken kaikkiaan siis hinta ei ole noussut, vaan on edelleen juuri sen verran kuin on aiemminkin arvioitu. Ja kyseessä ei ole mikään kustannusten piilotus, vaan normaali käytäntö, jota käyttäen esimerkiksi Kehärata ja Länsimetrokin on hyväksytty."