Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsen flunssan takia lähteä lääkäriin jos lapsi heräilee yöllä?

Vierailija
29.05.2016 |

Otsikko.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muita oireita?

Vierailija
2/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, ettei saa kipeänä nukuttua. Eli ei tarvi lääkäriä heräilyyn. (40 asteen kuume, tajuttomuus yms on eri asia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Flunssa on virustauti, lääkäri ei voi sitä parantaa. Jos lapsella on infektioastma, se saattaa joskus mennä flunssassa niin hankalaksi, että päivytsyskäyntiä tarvitaan hengityksen avaamiseksi, mutta ei muuten. Kurkunkannentulehdus on toinen joka tulee mieleen, mutta itse flunssa ei kyllä vaadi lääkärikäyntiä.

Höyryhengitystä suihkussa tai kylpyammeessa, Panadolia ja juotavaa.

Vierailija
4/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä lämpöä (alle 38), flunssan perusoireet, tukkoinen nenä, pieni lämpöily ja runsas limaneritys. Yleisvointi on omiin silmiini hyvä, jaksaa leikkiä ja syö ja juo. 

On tosiaan ensimmäinen lapseni ja ensimmäistä kertaa kipeänä, kaverini vain väitti että pitää lähteä päivystykseen jos lapsi heräilee flunssan aikana. Oma järki kyllä käyttää yleisvointia mittarina :D -ap

Vierailija
5/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan tarvitse :) Jos lapsi herää kipuitkuun JA kipulääke ei auta niin sitten on syytä käydä lääkärissä.

Vierailija
6/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Flunssa on virustauti, lääkäri ei voi sitä parantaa. Jos lapsella on infektioastma, se saattaa joskus mennä flunssassa niin hankalaksi, että päivytsyskäyntiä tarvitaan hengityksen avaamiseksi, mutta ei muuten. Kurkunkannentulehdus on toinen joka tulee mieleen, mutta itse flunssa ei kyllä vaadi lääkärikäyntiä.

Kurkunkannen tulehdus on nykypäivänä äärimmäisen harvinainen ja silloin pitää soittaa hätänumeroon, jos sellaista epäilee. Olen ollut 20 v terveyskeskuslääkärinä, eikä ainoatakaan kurkunkannen tulehdusta ole tullut vastaan.

Vierailija
7/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurkunkannen tulehdus on nykypäivänä äärimmäisen harvinainen ja silloin pitää soittaa hätänumeroon, jos sellaista epäilee. Olen ollut 20 v terveyskeskuslääkärinä, eikä ainoatakaan kurkunkannen tulehdusta ole tullut vastaan.

Tässä tarkoitettiin varmaan laryngiittia eikä epiglottiittia.

Kollegiaalisin terveisin

Vierailija
8/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis todistanut harvinaista tapahtumaa vaikka alalla vasta pari vuotta. Epiglottiitti kertaalleen nähty. Potilas tuli ihan omin jaloin päivystykseen ja siitä suoraan teholle.

Vierailija
9/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei tarvi tosiaan lähteä. Tuolla aiemmin oli jo hyvät ohjeet koska pitää tai kannattaa lähteä: jos lapsi on selvästi kipeä ja kotihoito ei auta. Aina voi myös soittaa ja kysyä jos on epävarma.

On se vähän tuskastuttavaa joskus, kun valmiiksi jo on parin kolmen tunnin jono päivystyksessä ja sitten sinne tulee vanhempi lapsen kanssa että "tällä alkoi eilen kuumeilu ja tultiin nyt tarkistuttamaan korvat". Siis ilman mitään sen kummempia oireita.

Tutkimusten mukaan muuten lapsen korvan haromisesta ei voi päätellä että olisi korvatulehdus, se on ihan fifty fifty tilanne kuitenkin. Korvatulehdukseen viittaa kipuitku, erityisesti makuulla ja edeltänyt räkätauti joka kestänyt jo useamman päivän.

Vierailija
10/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta sitä sängynpäätyä hieman, että lapsella helpompi hengittää. En kyllä minäkään flunssaista lasta lääkäriin veisi pelkän heräilyn takia

Vierailija
11/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kollegiaalisin terveisin

Tarkoitin kyllä epiglottiittia ja nimenomaan siksi, että yritin tähdentää miten vähän niitä syitä on miksi flunssassa mennä keskellä yötä päivystykseen. Voi sinne tietysti lanryngiitinkin takia joutua lähtemään, itse olen joutunut oman lapsen kanssa kolme kertaa.

http://www.terve.fi/73180-mika-kurkunkannen-tulehdus-on

Vierailija
12/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä yöllä ole koskaan lähtenyt päivystykseen, mutta lapsella on ollut usein korvatulehduksia ja ne aina ilmenevät yövaikerointina, lapsi heräilee (tai näyttää olevan kyllä nukuksissa, mutta sellainen puoliheräily) ja vaikeroi, itkeskelee muttei huuda suoraa huutoa. Aamulla sitten sanoo, että korvaan sattuu.

Näitä tullut jo niin monesti, että jos yö on levoton ja se sisältää tuota vaikerointia läpi yön (ei siis mikään painajainen tms.) niin teen jo päätöksen, että lääkäriin mennään aamulla. Ja aina on korvatulehdus löytynyt...

Vierailija
13/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kollegiaalisin terveisin

Tarkoitin kyllä epiglottiittia ja nimenomaan siksi, että yritin tähdentää miten vähän niitä syitä on miksi flunssassa mennä keskellä yötä päivystykseen. Voi sinne tietysti lanryngiitinkin takia joutua lähtemään, itse olen joutunut oman lapsen kanssa kolme kertaa.

http://www.terve.fi/73180-mika-kurkunkannen-tulehdus-on

..

Ja kuvassa katsotaan lapsen kurkkuun, vaikka niin juuri ei epiglottiitissa tulisi tehdä.

Vierailija
14/14 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasolin tai otrivin apuun niin ei nenä ole tukossa ja häiritse nukkumista. Tai kotikonstina sipulikin auttaa (esim tyynyn viereen halkaistu sipuli tai jos lapsi suostuu niin syö vähän sipulia ennen nukkumaan menoa, meillä auttanut joka kerta jos flunssa iskenyt viikonloppuna eikä apteekista ole voinut hakea esim otrivinia).