pitääkö jotkut pitkänä parisuhteena jo 4-6 vuotta?
Huvittavaa että jos puhutaan pitkästä parisuhteesta ja seksistä niin 4-6 vuotta parisuhteessa olleet vastailevat kuinka saada seksiä. Me ollaan oltu nyt 7 vuotta yhdessä ja ei todellakaan tunnu että oltais jo pitkässä parisuhteessa, vielä on kovasti alkuhuumaa. Mielestäni 20 vuotta on pitkä aika.
Kommentit (18)
Tuossa ajassa jotkut ovat seurustelleet, muuttaneet yhteen ja ottaneet yhteisen asuntolainan, saaneet lapsen ja eronneetkin. Jonkun vanhan City - lehden mukaan Helsingissä olisi avioliiton keskimääräinen kesto ollut seitsemän vuotta eli siltä kannalta katsottuna on pitkä aika. Koko maan tilastoihin ja meidän vanhempiemme avioliittojen kestoon verrattuna ei tietenkään niin kovin pitkä.
Sinänsä sillä ei ole juurikaan pitäisi teille olla väliä, minkäpituista suhdetta jotkut muut kuin te itse nimittävät pitkäksi.
Me ollaan menty kimppaan 19-vuotiaana. Nyt 8 vuotta ja 2 lasta myöhemmin ei todellakaan tunnu miltään vastarakastuneelta, vaan siltä että ollaan oltu "ikuisuus" yhdessä. Kotoota suoraan yhteisen katon alle muutettu, en edes tiedä millaista on elää yksin ja sinkkuna. Paljon on kasvettu. Eikä tämä ole vain negatiivista.
En varsinaisesti ajattele koko asiaa, eikä ole tarvetta kenellekkään todistella onko oltu yhdessä pitkään vai vähän aikaa. Mutta viitisen vuotta yhdessä, naimisissa ja kaksi lasta jnpp, jos pitäisi valita vaihtoehdoista pitkä tai lyhyt parisuhde, niin ennemmin se tuonne pitkän suuntaan menee. Eihän se aika yksinään paljonkaan kerro.
Meillä takana 11vuotta. Ja ollaan alle 40v. Mielestäni ollaan ms keskivaiheil. Alkuhuumaa oli ekat 5vuotta. Sit saatiin lapsi ja rakkaus tasaantunut. Nyt lapsi alkaa olla ns iso joten meidän rakkaudelle löytyy taas enemmän aikaa. Joten odottelen hiukka uutta huuma vaihetta. Vaikka parisuhde ollut välillä aika hyllyllä niin rakkaus ei katoa.
Mut en ajattele et ollaan oltu kauan yhdes. Ei ainakaan tunnu silt. Ja lähes kaikki kaverit ovat yhtä pitkissä liitoissa. Joten tää on aika normaali olotila
Kokemuksilla on väliä. Jos on ollut kuusi vuotta lapsettomassa liitossa, jossa kaikki ikään kuin vain soljuu tasaisesti eteenpäin, ei se liitto ehkä kovin pitkä vielä ole. Meillä oli tuossa vaiheessa jo kaksi lasta ja odotin kolmatta. Silloin kuusi vuotta tuntui pitkälle ajalle. Nyt ollaan oltu 15 vuotta ja alkaa taas tuntumaan lyhyeltä ajalta kun vielä olisi noin 45 vuotta yhteistä aikaa edessä jos eletään 80-vuotiaiksi.
No siis jos parisuhde jatkuu ja ollaan oltu 4-6 vuotta yhdessä, niin eihän se kenestäkään tunnu pitkältä suhteelta. Mutta toki, jos katsoo elämäänsä taaksepäin ja on ollut joskus esim. yli neljän vuoden suhde, se on toki "pitkä" parisuhde. Se ei lyhyt tai varsinkaan irtosuhde 😉
Me ollaan oltu yhdessä pian 5 vuotta ja kyllä se tuntuu mun mielestä pitkälle. Ikää meillä on 23 & 28.
Kyllä minä ainakin sanoisin, että minulla on takanani pitkä parisuhde, kun 12 vuotta olimme yhdessä ja siihen kuitenkin sisältyi lapset ja asuntolainat. Tuntuisi kyllä oudolta sanoa, etten ole koskaan ollut pitkässä parisuhteessa.
No onhan se 4-6 vuotta pitkä parisuhde. Jos menisit ensitreffeille ja tosiaan kysyttäisiin että onko sulla aiempia pitkiä suhteita, heittäsit vaan että ei koskaan, niin kylläpä saattaisi tulla sulholta kommenttia kun sitten jossain vaiheessa esiin putkahtaisi tuollainen viiden vuoden suhde, osan aikaa avoliitossa kenties, mut ei sun mielestä ollut tarpeen mainita... Sanon vielä että omaa takana 13 vuotta.
Riippuu varmaan asiayhteydestä. Voi sanoa, että "takana oli pitkä parisuhde, enkä aktiivisesti etsinyt uutta suhdetta, kun tapasin tulevan puolisoni" ja tarkoittaa muutaman vuoden suhdetta. Mutta jos puhutaan pitkästä avioliitosta, niin 10 vuotta on lyhyt aika, koska avioliitto solmitaan periaatteessa eliniäksi. Täti puolisoineen juhlisti juuri 50-vuotishääpäiväänsä, ja he näyttävät olevan umpirakastuneita edelleen. Siinä riittää tavoitetta, jos edes eletään sinne saakka...
Kohta tulee 10 vuotta. Mies puhuu pitkästä suhteesta, mun mielestäni tämä ei vielä sitä ole.
Ja mitä lapsiin tulee, eivät ne suhteesta pitempää tee. Päinvastoin jos lapsia alkaa tulla aikaisin, jää aikaa suhteelle vähemmän, ja toista ei välttämättä opi tuntemaan hyvin niin nopeasti.
Nykyään se on jo pitkä aika, porukka tuntuu eroavan jo kuukauden parin päästä ja seksikumppaneita ehtii kerääntyä toistakymmentä, eikä siinä nähdä mitään outoa.
Niin se riippuu iästä. Itse olen sitä mieltä että minulla on ollut vain pitkiä parisuhteita. Ensimmäinen alkoi kun olin 12v ja kesti 3,5 vuotta. Pidän sitä sitten ikään nähden pitkänä. Toinen alkoi kun olin 17 ja kesti 6 vuotta. Pidän sitä taas siihen ikään näiden pitkänä. Olen nyt kolmannessa ja se ei ole vielä kovin pitkään kestänyt, kolmisen vuotta, olen 27v, mutta toivon tämän olevan se lopullinen.
Onhan se suhteellista. Silloin kun oltiin miehen kanssa oltu yhdessä 6v, tuntui että ollaan oltu iät ja ajat. Nyt takana on 27 yhtestä vuotta, nyt me vasta ikuisuus ollaankin oltu! :D
Minä ajattelin avioituessani, että jos avioliittomme kestää 10 vuotta, niin se on pitkä aika. Nyt on oltu naimisissa 15 vuotta ja aika on mennyt nopeasti kun on kivaa yhdessä.
Riippuu tosiaankin, puhutaanko jo päättyneestä, vai jatkuvasta parisuhteesta. Päättyneistäkin suhteista erottelisin seurustelun/avoliiton ja avioliiton. Sanoisin neljän vuoden seurustelusta/avoliitosta, että on ollut pidempi parisuhde, mutta neljän vuoden avioliittoa kuvailisin lyhyeksi liitoksi.
Pitkän ja lyhyen parisuhteen ero on siis häilyvä , mutta mielessäni hymähdän kuitenkin aina, kun joku kertoo parisuhteensa kestäneen JO kaksi vuotta.
Riippuu ihan iästä. Esim. 20 vuotiaalle 4 vuoden suhde on pitkä jos vertaa vaikka 50 vuotiaaseen joka on ollut saman mittaisessa suhteessa.