Saako asunnon vuokrata ilman takuuvuokraa?
Olisimme mieheni kanssa vuokraamassa omistamamme kerrostaloasunnon pojallemme ja hänen perheelleen (avovaimo ja 6kk lapsi) koska heidän nykyisessä asunnossaan paljastui paha kosteusvaurio vajaan kahden kuukauden jälkeen muutosta.
Ovat nyt vähän tiukilla tämän takia.
Onko laillista vuokrata asunto niin, ettei pyydä takuuvuokraa? Kyselen vain, ettei poikani perheineen joudu vaikeuksiin tämän takia.
Kommentit (13)
No tietenkin on laillista. Vuokranantajan suojaksihan se on tarkoitettu. Jos et sitä halua, niin sitten et.
Saa tietenkin, mutta itseäsihän tuossa vain kuset jalkaan kun lapsi pistää kämpän remontyiin.
Teidän omistamassa asunnossa voi asua se kenet te sinne päästätte. Ilmaiseksi, eurolla tai markkinahintaan.
Itse en vuokraisi kenelekään ilman takuuvuokraa. Eikö poikasi voisi hoitaa vakuuden vaikka erissä?
Liekkö heillä edes maksukykyä/halua vuokraankaan, jos ei edes takuuvuokra luonnistu.
Missä nykyisen kämpän takuuvuokra?
Huoh. Taas joku herranterttu jolle rikkaat mami ja papi hoitaa asunnonkin puoli-ilmaiseksi.
Varmaan joku vähävarainen perhe tai yh muuttaisi tuohon mielellään. Ja maksaisi ihan täydet vuokrat ja takuutkin.
Ja vuokrakin saa olla pieni. Me maksamme vuokraa vain vastikkeen verran ja senkin suoraan taloyhtiölle. Vanhempani eivät tarvitse nyt rahaa asunnosta ja säästyvät tällä menettelyllä myös työstä verottajan kanssa. Koska maksamme vain asunnon kulut,ei heille tule voittoa asunnosta eikä tarvitse maksaa veroa.
Hyväntekeväisyys voi tulla teille kalliiksi, jos ette ole tarkkana. Jos oma lapsi maksaa vuokraa yhtään yhtiövastiketta enemmän, iskee verottaja aika rajulla kädellä ja jäätte luultavasti tappiolle.
Vierailija kirjoitti:
Hyväntekeväisyys voi tulla teille kalliiksi, jos ette ole tarkkana. Jos oma lapsi maksaa vuokraa yhtään yhtiövastiketta enemmän, iskee verottaja aika rajulla kädellä ja jäätte luultavasti tappiolle.
Ei kukaan kiellä määräämästä itse hintaa.
Kyllä sinä voit vuokrata sen asunnon heille ilman takuuvuokraa. Jos heillä nyt on tiukkaa rahasta kun on se vauvakin, voisittehan sopia että maksavat vain yhtiövastikkeen aluksi kunnes talous kohenee.Ei kai teillä ole siitä muita kuluja, jos teillä on siitä asunnosta velkaa, voisivat silloin maksaa vähän enemmän. Meilläkin pojan perhe , avovaimo ja kaksi lasta asuvat meidän. ..omistamassa kolmiossa. Kun toinen on hoitovapaalla ja toinen opiskeluissa loppusuoralla ei sitä nuorilla liikaa rahaa ole. En nyt oikein ymmärrä miten sinä kehtaisit omalta lapseltasi ottaa sitä takuuvuokraa, usein olen huomannut vuokratessa asuntoja, että nuoren asukkaan takuuvuokran on maksanut isä ja äiti, kerran ainakin sen maksoi kunnan sosiaalilautakunta.
Käypä vuokra helppo laskea:
https://vero24.vero.fi/vastauspankki/?lang=fi#!singlePublishedAnswer?id…
Olen koko aikuisikäni asunut vuokralla (enkä kehtaa nyt sanoa kuinka vanha olen) useammassa eri asunnossa enkä yhdestäkään ole maksanut takuuvuokraa.
Tottakai voitte vuokrata ilman takuuvuokraa. Ja yli kulujen (esim. juuri hoitovastike) menevistä vuokratuloista maksatte veroa pääomatulona eli 30% (alle 30000€ tuloista)
Herrajestas. Tottakai saa.