Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainan ottaminen asuntoa varten?

Vierailija
28.05.2016 |

Kertokaapa olenko ihan hölmö. Olen siis aika nuori opiskelija, koulua vielä pari vuotta jäljellä. En ole ottanut opintolainaa, koska olen elänyt tosi säästeliäästi ja tukien lisäksi tienannut töissä palkkaa. Opintolainaan ei nytkään seuraavana parina vuotena varmaan olisi tarvetta, mutta olen ajatellut pitäisikö sitä kuitenkin nostaa esim kymppitonni (jos sen verran saa) ja laittaa säästöön. Kun valmistun haluaisin ostaa oman asunnon mutta en usko saavani pankilta kuin pienen lainan,koska en valmistu hyväpalkkaiseen työhön ja eikö nykyään vaadita 5% omaa rahaa asunnon hinnasta? Tällöin voisin käyttää sitten sen kymppitonnin. Opintolainassahan on tosi pieni korko ja 30v maksuaikaa suunnilleen. Eikä opintolaina vaikuta pankin lainan antamiseen koska opintolaina on valtion takaama

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei se mitään ilmaista rahaa ole vaan lainaa. Sitten kun pankkilainaa haet, siellä katsotaan, että jahas, sillä on jo 10tonni lainaa ennestään. Eli se on rasite.

Valoja päälle taas!

Saattaa se pieni rasite olla, mutta ei samalla tavalla kuin normi laina. Aikas monella ensiasunnon ostajalla on opintolainaa. Kaikki kaverini keillä on ollut opintolainaa ovat saaneet asuntolainan.

Vierailija
22/25 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa saa nostaa elokuussa ja tammikuussa ja määrä on 400€ per kuukausi mutta saa könttänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi saada kerralla kymppitonnia, vaan maksavat kerrallaan vain olikohan puolen vuoden tai vuoden edestä lainaa. Sitä myönnetään tietyn verran vuodessa, jäi alle kahden tonnin ainakin omana opiskeluaikana.

Opintolainaa saa nostaa takautuvasti, silloin ei tule tiettyä summaa vaan sen verran mitä on saatavilla/paljonko haluaa nostaa. Mulla lainamäärä noin 5000 vuodessa, mutta en muista, saako nostaa kahden vuoden lainoja vai jäikö summa plakkariin vain lukuvuoden ajaksi.

Vierailija
24/25 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä miksikään pesämunaksi katsota pankissa. Kyllä se on ihan aitoa velkaa eikä omaisuutta. Jos siis meinasit, että saat lainan asuntoosi sillä verukkeella että sulla on "pesämunaa" se kymppitonnin opintolaina. Lainaa se on. Velkaa. Miksi velkaiselle myönnettäisiin lainaa?

Asuntolainaa, autolainaa, kulutusluottoa, opintolainaa.... Miksei jo velkaantunut saisi toistakin lainaa jos maksukyky riittää pankin laskelmissa?

Vierailija
25/25 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon opintolainan korko on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan