Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainan ottaminen asuntoa varten?

Vierailija
28.05.2016 |

Kertokaapa olenko ihan hölmö. Olen siis aika nuori opiskelija, koulua vielä pari vuotta jäljellä. En ole ottanut opintolainaa, koska olen elänyt tosi säästeliäästi ja tukien lisäksi tienannut töissä palkkaa. Opintolainaan ei nytkään seuraavana parina vuotena varmaan olisi tarvetta, mutta olen ajatellut pitäisikö sitä kuitenkin nostaa esim kymppitonni (jos sen verran saa) ja laittaa säästöön. Kun valmistun haluaisin ostaa oman asunnon mutta en usko saavani pankilta kuin pienen lainan,koska en valmistu hyväpalkkaiseen työhön ja eikö nykyään vaadita 5% omaa rahaa asunnon hinnasta? Tällöin voisin käyttää sitten sen kymppitonnin. Opintolainassahan on tosi pieni korko ja 30v maksuaikaa suunnilleen. Eikä opintolaina vaikuta pankin lainan antamiseen koska opintolaina on valtion takaama

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/25 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti. Niin tein minäkin aikanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi saada kerralla kymppitonnia, vaan maksavat kerrallaan vain olikohan puolen vuoden tai vuoden edestä lainaa. Sitä myönnetään tietyn verran vuodessa, jäi alle kahden tonnin ainakin omana opiskeluaikana.

Vierailija
4/25 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko näin, että ääliö on se, joka ei opintolainaa nosta - meni sitten tarpeeseen tai sijoittamiseen. Etenkin, jos on jotain asuntohaaveita.

Vierailija
5/25 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan, kerralla et saa mitään kymppitonnia, se on about 3000 euroa vuodessa muistaakseni. 

Vierailija
6/25 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea. Itse join opintolainan. Tosin valmistuin ja olen hyvässä työssä, mutta asuntoa en koskaan ostanut.

Vierailija
7/25 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainaki danske bankista voi nostaa sen verran kun tarttee. Ja kannattaa, se on pieni korkoista lainaa, menee ainaki fiksuun käyttöön kun valmistut :)

Vierailija
8/25 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ajatus, ehdottomasti! Lainaa taisi saada 400 e/kk, joten hyvän potin ehdit kerätä. Lainaerät taidettiin maksaa puolivuosittain tms. Itse matkustelin tuolla rahalla, mutta sinun suunnitelmasi on monin verroin järkevämpi 😁

Vierailija
9/25 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa hakiessa sinun tulee joka tapauksessa kerrtoa pankille onko sinulla muita lainoja. Jolloin opintolainan katsotaan olevan sinulle ns. rasite...Kuten onkin, koska sekin täytyy maksaa pois.

Lain tarkoituksena on suojella sinua ettet ylivelkaantuisi ja ettei asuntosi menisi pakkohuutokauppaan. Eli joo voit nostaa opintolainan ei sitä mikään estä. Korko on pieni ja takaaja varma.

Mutta 5% säästämisellä voit testata pystytkö maksamaan lainanlyhennykset myös kun asuntolainan korot alkavat nousta. Se on kyseisen lain henki ja tarkoitus. Ns. Velallisen eli heikomman suojelu omalta tyhmyydeltään.

Vierailija
10/25 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä miksikään pesämunaksi katsota pankissa. Kyllä se on ihan aitoa velkaa eikä omaisuutta. Jos siis meinasit, että saat lainan asuntoosi sillä verukkeella että sulla on "pesämunaa" se kymppitonnin opintolaina. Lainaa se on. Velkaa. Miksi velkaiselle myönnettäisiin lainaa?

Vierailija
11/25 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä miksikään pesämunaksi katsota pankissa. Kyllä se on ihan aitoa velkaa eikä omaisuutta. Jos siis meinasit, että saat lainan asuntoosi sillä verukkeella että sulla on "pesämunaa" se kymppitonnin opintolaina. Lainaa se on. Velkaa. Miksi velkaiselle myönnettäisiin lainaa?

Tätä olen juuri miettinytkin että katsotaanko se pesämunaksi vai lainaksi. Olen kuitenkin käsittänyt, että pankki ei sitä periaatteessa lainaksi katso koska se on valtion takaama laina. Ja jos tosiaan minulla pitää olla 5% asunnon hinnasta, niin pakko minulla sitä rahaa on tilillä olla, oli se sitten sitä lainaa tai ei. AP

Vierailija
12/25 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin kaikille ystävilleni on myönnetty asuntolaina vaikka on ollut ties kuinka paljon opintolainaa

Vierailija
13/25 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
14/25 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Nosta opintolainat ja talleta asp-tilille! Saat hyvän koron asp-tililtä. Todennäköisesti saat enemmän korkoa kuin mitä lainasta joudut maksamaan!

Vierailija
15/25 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainassa maksuaikaa 30 v?? Ei ihan. Pari vuotta valmistumisen jälkeen alkaa takaisinmaksu. Itse otin lainaa 13 tuhatta ja pankin laskemalla kuukausierällä maksuaika on kahdeksan vuotta.

Vierailija
16/25 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainassa maksuaikaa 30 v?? Ei ihan. Pari vuotta valmistumisen jälkeen alkaa takaisinmaksu. Itse otin lainaa 13 tuhatta ja pankin laskemalla kuukausierällä maksuaika on kahdeksan vuotta.

Eikös se ala vuosi valmistumisen jälkeen. Ystäväni maksaa 12 tuhatta euroa opintolainaa ja kk erä 30e, joten kyllä hän sitä useamman kymmenen vuoden maksaa. Pankissa sovittu

Vierailija
17/25 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta opintolainat mitenkään asuntolainan saamiseen.

Vierailija
18/25 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa lainaa ja laittaa asp tilille, saat siihen 5 % koron. Ota huomioon että korosta ei makseta lähdeveroa, tämä on iso etu myös.

Vierailija
19/25 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin viimeisen vuoden opintolainaerän ensiasunnon omavastuuosuudeksi. :)

Tytär on kauppakorkeassa ja professori oli puoliksi leikkimielisesti sanonut, että hän reputtaa jokaisen, joka ei ota opintolainaa ja sijoita sitä.

Vierailija
20/25 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei se mitään ilmaista rahaa ole vaan lainaa. Sitten kun pankkilainaa haet, siellä katsotaan, että jahas, sillä on jo 10tonni lainaa ennestään. Eli se on rasite.

Valoja päälle taas!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän