Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos opiskelen oppisopimuksella tarjoilijaksi, paljon saan palkkaa?

Vierailija
28.05.2016 |

Sossussa mulle sanottiin, että kuukaudessa jäis vaan 1000e käteen ja siitä kun maksan vuokran niin jää enää 400e käteen ja siihen pitäisi hakea vielä asumistukea päälle.

Ajattelin esittää haastattelussa palkkatoiveen, eli että mun nettopalkka ois minimissään 1300-1400e/kk josta vuokran jälkeen mulle jäisi 700-800e käyttörahaa kuussa. Nyt saan perus toimeentulotuen verran omaa käyttörahaa kuukaudessa joka on 485e.

En mielestäni liikoja vaadi! haluaisin että mun palkka ois semmonen että sillä tulee toimeen ja pääsee tuista eroon.

Sossun mielestä mulla on paska asenne, vaikka pyydän noin pientä palkkaa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
2/7 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä alallasi ole työehtosopimusta, jossa palkka oppisopimusajalta on määritelty ja jota työnantajan on noudatettava? Etsi ammattiliiton nettisivut, myös oppisopimustoimisto auttaa, jos työvoimahallinto on noin tietämätön.

Työpäiviltä saat siis jonkinlaista palkkaa, koulutusajalta korvausta, joten on hyvin mahdollista, että ansiotasosi jää alhaiseksi ennen kuin valmistut, toisaalta et varmaankaan joudu ottamaan (opinto)lainaa ja ehkä saat valmistuttuasi jäädä sinne töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenteesi ei ole todellakaan huono, sillä työstä pitäisi maksaa korvaus ja tarjoilijoista on pulaa. Tästä kertoo se, että esim. kokkeihin nähden tarjoilijan paikkoja on ympäri vuoden auki. Ilmaiseksiko sitä pitäisi opiskella ja töitä tehdä? Kysypä siltä sossulta mikä hänen palkkansa on.

Sitten sanotaan, että naiset eivät osaa vaatia tarpeeksi (oletan, että olet nainen) ja siksi naisvaltaisilla aloilla on pienet palkat. Toki oppisopimuskoulutus ei kauaa kestä ja sen jälkeen voi jo vaatiakin, mutta mun mielestä sulla on silti hyvä asenne, sillä et halua tulla poljetuksi ja hyväksikäytetyksi palkka-asioissa.

Mäkin asetan työtä hakiessa palkkatoiveeksi 12-13 euroa/ tunti työstä riippuen, en vähempää. Tuokin on aika alakanttiin joissain hommissa, mutta en tee mitään kympin per tunti-hommia, todellakaan.

Vierailija
4/7 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä alallasi ole työehtosopimusta, jossa palkka oppisopimusajalta on määritelty ja jota työnantajan on noudatettava? Etsi ammattiliiton nettisivut, myös oppisopimustoimisto auttaa, jos työvoimahallinto on noin tietämätön.

Työpäiviltä saat siis jonkinlaista palkkaa, koulutusajalta korvausta, joten on hyvin mahdollista, että ansiotasosi jää alhaiseksi ennen kuin valmistut, toisaalta et varmaankaan joudu ottamaan (opinto)lainaa ja ehkä saat valmistuttuasi jäädä sinne töihin.

En tiedä haluanko jäädä valmistuttuani sinne töihin, vai etsinkö sitten sen jälkeen jonkun muun työpaikan, saa nyt nähdä miten siellä menee.

Mutta minun ansiotaso on jo alhainen, vaikka saisin vaan 1300-1400e/kk nettona! :D

Vierailija
5/7 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se haittaa saada tukia opiskeluaikana. Kaikki muutkin saavat. Toki hyvä jos saat jostain paremmin palkatun paikan, mutta ei siihen kannata jäädä kiinni. Kyllä itse huomaat millä palkalla pääset oppisopimus koulutukseen.

Vierailija
6/7 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asenteesi ei ole todellakaan huono, sillä työstä pitäisi maksaa korvaus ja tarjoilijoista on pulaa. Tästä kertoo se, että esim. kokkeihin nähden tarjoilijan paikkoja on ympäri vuoden auki. Ilmaiseksiko sitä pitäisi opiskella ja töitä tehdä? Kysypä siltä sossulta mikä hänen palkkansa on.

Sitten sanotaan, että naiset eivät osaa vaatia tarpeeksi (oletan, että olet nainen) ja siksi naisvaltaisilla aloilla on pienet palkat. Toki oppisopimuskoulutus ei kauaa kestä ja sen jälkeen voi jo vaatiakin, mutta mun mielestä sulla on silti hyvä asenne, sillä et halua tulla poljetuksi ja hyväksikäytetyksi palkka-asioissa.

Mäkin asetan työtä hakiessa palkkatoiveeksi 12-13 euroa/ tunti työstä riippuen, en vähempää. Tuokin on aika alakanttiin joissain hommissa, mutta en tee mitään kympin per tunti-hommia, todellakaan.

Tätä minäkin tarkoitan!!

Ei kellään ihmisellä voida teettää alipalkattua työtä, se ei ole oikein.

Vierailija
7/7 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se haittaa saada tukia opiskeluaikana. Kaikki muutkin saavat. Toki hyvä jos saat jostain paremmin palkatun paikan, mutta ei siihen kannata jäädä kiinni. Kyllä itse huomaat millä palkalla pääset oppisopimus koulutukseen.

Joo, mutta kun en halua enää niitä tukia. Mä oon tähän asti jo useamman vuoden eläny toimeentulotuella ja asumistuella, tai asumistukea minä en saa ollenkaan, vaan se menee suoraan vuokranantajalle kattamaan osan vuokrasta... Niin oppisopimus kun on kuitenkin tavallaan työsopimus, et mä oon eniten siellä työpaikalla töissä kuin istumassa koulunpenkillä, niin minä haluan siitä työnteosta sellaisen palkan että sillä tulee toimeen jo ilman tukia!

Onko se väärin haluta näin?