Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita nämä lasten "tiedekysymykset" Hesarissa?

Vierailija
28.05.2016 |

Nytkin joku vanhempien vaalima silmäterä varhaiskypsänä nerona kysyy, mikä on maailman suosituin ruoka. Usein kysymykset vaikuttavat vanhempien suuhun asettamilta. Tämä ei välttämättä pahimmasta päästä.

Mutta ainahan ne sivut voi skipata, ei siinä mitään. Eli klassinen "vaihda kanavaa" pätee television lisäksi myös paperisen aviisin kohdalla.

Onko minulla jotenkin vähälahjaiset lapset, kun eivät tee näitä superälykkäitä kysymyksiä koskaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pidät noita palstan kysymyksiä erityisen älykkäinä niin onnea vaan...

Vierailija
2/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet psykopaatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedemiesraati ne kysymykset keksii.

Vierailija
4/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ärsytä, päin vastoin! Lapset uskaltavat usein tehdä "tyhmiä kysymyksiä", joita aikuinen ei kehtaisi esittää. Palstaa lukemalla sivistyy siksi aikuinenkin monesta tiedejutusta.

Vierailija
5/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos pidät noita palstan kysymyksiä erityisen älykkäinä niin onnea vaan...

Sarkasmia aloituksessa, pöljä!

Vierailija
6/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ärsytä, päin vastoin! Lapset uskaltavat usein tehdä "tyhmiä kysymyksiä", joita aikuinen ei kehtaisi esittää. Palstaa lukemalla sivistyy siksi aikuinenkin monesta tiedejutusta.

Vastaukset ne juuri tyhmiä ovatkin. 

Kysymykset eivät välttämättä ollenkaan. 

Vierailija
7/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on todellinen First world problem. 

Ei, minua ei ärsytä. Vilkaisen ne läpi. Jos siellä on joku kysymys, jolla olen vaivannut päätäni, luen vastauksen. Muussa tapauksessa käännän sivua.

Ap:n avaus kertoo hänen omasta sivistymättömyydestään. Sen sijaan, että hän ottaisi maailmasta selvää, hän siirtää sivistymättömyytensä ja siitä seuraavan kateuden ja katkeruuden eteenpäin omille lapsilleen. 

Vierailija
8/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoani pyydettiin kerran vastaamaan palstan kysymykseen asiantuntijana.

Vierailija
9/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän niistä ja varsinkin niistä fiksusti ja ymmärrettävästi esitetyistä vastauksista, joita palstalla näkee.  Niistä aikuinenkin huomaa helposti, miten esimerkiksi yksinkertaisella matematiikalla ratkaisee monta maailmojasyleilevää kysymystä.  

Vierailija
10/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolisoa pyydettiin keksimään kysymys.

Vierailija
11/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kysymyksistä on fiksuja eli sellaisia, joihin asiantuntijat voisivat vastata mutta eivät yleensä vastaa, kun eivät tule ajatelleeksi. Osa on täysin älyttömiä, huonosti muotoiltuja ja mahdottomia vastata. Niihin koettaa asiantuntija sitten sopertaa jotakin. Kyllä lapsetkin kysyvät tyhmiä, ja silloin oikea vastaus on selittää, miksi kysymys on mieletön.

Vierailija
12/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolisoa pyydettiin keksimään kysymys.

Moi, Muhammed.

Vierailija
13/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on toimittajien lasten "kysymyksiä". Tai tuttavapiiristä poimittuja keskustelun pätkiä muotoiltuna kiinnostavammiksi. 

Mutta näkeehän sen nyt jokainen, että lapsi ei tuollaisia kysymyksiä suoraan tee. Voi toki omalla tavallaan pohtia maailmaa yllättävistäkin näkökulmista, mutta kysymykset itsessään ovat aikuisten laatimia. 

Vierailija
14/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tällaisista kysymyksistä on toimittajien itse keksimiä. Näin myös populistisissa tiedelehdissä olevat "yleisön kysymykset". Onhan sitä jotain palstantäytettä keksittävä, yleisohjeena toimittajalle on keksiä mahdollisimman raflaava ja uteliaisuutta herättävä otsikko.

Vierailija
15/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä on todellinen First world problem. 

Ei, minua ei ärsytä. Vilkaisen ne läpi. Jos siellä on joku kysymys, jolla olen vaivannut päätäni, luen vastauksen. Muussa tapauksessa käännän sivua.

Ap:n avaus kertoo hänen omasta sivistymättömyydestään. Sen sijaan, että hän ottaisi maailmasta selvää, hän siirtää sivistymättömyytensä ja siitä seuraavan kateuden ja katkeruuden eteenpäin omille lapsilleen. 

Sivistymättömiä toki ovatkin sanomalehtiä kriittisesti lukevat henkilöt. 

Vierailija
16/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään noista kysymyksistä. Olen oppinut monta juttua niiden avulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän