Onko suurin kasvimaa?
Myönnän itsekin, lähti lapasesta tämänvuotinen kasvimaan teko.
Kasvamassa on 50 kg siemenperunaa (Timo, Siikli, Annabella, Challenger, Matilda)
24 metriä sipuleita
24 metriä papuja
8 metriä tilliä
4 metriä salaattia
12 metriä pinaattia
16 metriä punajuuria
12 metriä porkkanaa
8 metriä lanttua
4 metriä kaskinauriita
ja
184 metriä silpoydinhernettä!!!!!
Minkäs kokoisia kasvimaita te olette laittaneet??
Kommentit (29)
Salaattia aivan liian vähän.
Juurekset voisi vaihtaa kesällä syötäviin tuotteisiin. Juurekset on muutenkin kaikein työläämpiä ja jos virtaa ei löydy läpi kesän niin tuhoon tuomittu projekti :(
Omaa avomaan salaattia alan syömään vielä tässä kuussa ja syön sitä läpi kesän tuonne syys lokakuulle eikä 4 metriä riittäisi alkuunkaan.
Kannattaa kasvattaa esim. jäävuorisalaattia jos tulee liikaa niin voi kevyesti lämmittää ja syödä varsianaisena ruokana, esim. wokaten.
Salaattiahan kylvetään pitkin kesää lisää, niin saa aina tuoretta.
Ennemmin kummastelen ap:n isoa pinaattimäärää. Niitäkin olisi kannattanut kylvää lisää sitten kesän mittaan.
Hattua nostan, jos tuollaisen kasvimaan saa pidettyä kuosissa!
Mulla 1m salaattia, 1m porkkanaa, 1m mansikkaa, 2m hernettä, 1kesäkurpitsa, 1tomaatti, 5 perunaa. Kahdessa viljelylaatikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin kummastelen ap:n isoa pinaattimäärää. Niitäkin olisi kannattanut kylvää lisää sitten kesän mittaan.
En tiedä ketään joka kasvattaisi salaattia lisää pitkin kesää kahden viikon välein :) Tunnetko sinä ?
Sen sijaan sellaisia tunnen lukuisia jotka eivät syö kasvattamaansa salaattia vaan toteavat syksyllä että hyvin on salaatti kasvanut.
Salaatti tekee uutta kasvustoa koko ajan ja kasvupaikasta ja kastelusta ja käytöstä riippuu se kuinka pitkään yhtä kasvustoa voi käyttää. Itse menen samalla kasvustolla läpi kesän. Jos aikoo tehdä uusintakylvön niin kesäkuun puolella se pitää tehdä tai sitten viedä kasvihuoneeseen.
onhan näitä ohjeita ..kylvä kahden viikon välein ..:) on enemmän niitä joiden viljely perustuu teoriaan ja luettuun tekstiin kuin käytäntöön.
Terveisin, viherpeukalo
Vierailija kirjoitti:
Pinaattia ei kannata kylvää ollenkaan. Viherpaukalon tarkoitus on saada vihreää syötävää. Miksi vaivotella pinaatin kanssa kun nokkosta saa ilmaiseksi ilman kasvattamisen vaivaa. Pinaatin tilalle sinappikaalia ja muita hyviä salaatteja, korianteria jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 1m salaattia, 1m porkkanaa, 1m mansikkaa, 2m hernettä, 1kesäkurpitsa, 1tomaatti, 5 perunaa. Kahdessa viljelylaatikossa.
Eka järkevä kasvimaa tässä ketjussa!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka järkevä kasvimaa tässä ketjussa!!!!
Järkevä on sellainen mistä omistaja ei itse sano että ei ollut järkevän kokoinen. Kasvimaan hoito ei ole läheskään niitä kaikkein järjettömämpiä asioita. Mitä kannattavuuteen tulee niin kyselijöille olen sanonut että ei todellakaan kannata että älä vaan rupea tähän hommaan. Pitää olla kukkaro kunnossa kun kasvimaata alkaa pitämään ja että kyselijän on viisainta pakata hiace täyteen työkaluja ja lähteä ansioon kukonlaulun aikaan että saa velat ja elämisen maksettua.
Mitä isoja kuluja kasvimaasta on? Ei siemenet paljon maksa. Eikä niitä tarvi ostaa niin holtittomasti kuin tuo ap on tehnyt.
Minkä kokoinen tontti pitää olla, että tuollainen viljely edes on mahdollista??
Meillä on 2,4 neliön kokoinen kasvihuone ja siellä ruukuissa yrttejä + kolmessä ämpärissä jokaisessa yksi peruna.