Mitä nykypäivänä lainataan naapurilta? Ja mitä lainattiin ennen?
Muistan lapsena äitini lähettäneen minut lainaamaan naapurilta sokeria tai kananmunia. Ja joskus hänen lainanneen jauhoja. Lainataanko nykypäivänä mitään naapureilta? Ja mitä muistatte lainanneenne?
Kommentit (17)
Lainattiin jyrsintä viimeksi.
Kallis ostaa, vähän mutta käyttöä mutta pakko.
Luulin, että kaikkien munien ja sokerin lainaaminen on vain legendaa. Kaikenlaista.
Eipä juuri tule lainattua mitään. Kauppa on auki joka päivä klo 7-23, joten jos jokin elintarvike on lopussa, niin hakee kaupasta eikä naapurilta. Muutenkin kaikki tarvittava löytyy.
Muistan kun lapsena kävin lainaamassa naapurista mm sokeria, kahvia, munia ym.
Muutama vuosi sitten naapuri tuli lainaamaan suodatinpaperia kun oli keittämässä kahvia ja huomasi niiden loppuneen. Mutta muuten en ole itse eikä muut naapurit lainannut.
En ole koskaan lainannut naapureilta mitään, ei ole ollut niin läheisiä naapureita.
Lapsuudenperheessä ok-talossa asussa oli läheisiä naapureita ja heiltä lainattiin joskus (tosi harvoin) esim. jotain leivontatarveikkeita puolin ja toisin. Perheen isä tuli myös aina tuomaan kravattinsa meidän isälle kun oli kravattisolmua vailla.
Vierailija kirjoitti:
Lainattiin jyrsintä viimeksi.
Kallis ostaa, vähän mutta käyttöä mutta pakko.
Ove Sundberg.
En oo aapee mutta haluan tehdä välikysymyksen.
Miten nykyään reagoisitte jos naapuri tulisi lainaamaan jotain?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, että mitä haluaa lainata ja asiansa esittää. Jotain ruokatarvikkeita tai pesuainetta voin ihan antaakin kohtuullisessa määrin jos niitä kaapissa on, ei tarvitse tuoda takaisin. Muuta en lainaa enkä anna, en edes tunne naapureita joten suhtaudun ihan kuin kehen tahansa vieraaseen ihmiseen.
Kun olin pieni, niin me lainailtiin naapureiden kesken juurikin munia, sokeria ja jauhoja ym., kun kesken leipomisen joku huomasi, että hups, ei olekaan. Ensin kysyttiin toiselta naapurilta ja jos ei ollut, niin sitten kipitettiin toiseen. :)
Lisäksi lainailtiin kakkuvuokia, sahoja, porakoneita jne., pari kertaa jopa ruohonleikkuria. Oikeastaan lainailtiin ihan mitä vaan, mitä sattui tarvitsemaan, mutta ei vaan itsellä ollut. Edelleenkin vanhempieni naapurissa asuu pariskunta, jotka saattavat vieläkin jotain lainailla, vaikka kaupat on auki aamusta iltaan. Ei tarvi lähteä sinne asti.
Itse en ole omilta naapureiltani lainannut ikinä mitään. Ei tunneta niin hyvin eikä ole ollut tarvettakaan.
Lapsuudessa 70-80-luvuilla muistan myös nämä sokerin, jauhojen ja munien lainaamiset. Ajatus tuntuu nykyään oudolta, mutta ehkä se oli jotenkin perusteltua, koska kaupat menivät tuolloin niin älyttömän aikaisin kiinni (esim. meidän lähikauppamme klo 17), eivätkä sunnuntaisin olleet lainkaan auki.
Nykyään tulee naapurin kanssa lainattua puolin ja toisin harvemmin tarvittavia tavaroita, kuten painepesuria tai trimmeriä. Näitäkin ehkä kerran pari kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ihan huoletta voisin laitana mitä vaan. Mieheni ei tykkäisi ollenkaan.
On lainattu puolin ja toisin monenlaista (kananmunia, leivinpaperia yms). Naapurille on matkaa puoli kilometriä ja kauppaan 30km. Jos lainaan vaikka leivinpaperia pullan leivontaa varten niin vien sitten lämpimäisiä pussillisen kiitokseksi.
Nykyään puskee sosiaalisen median kautta kysymyksiä ja vaatimuksia ympäri vuorokauden.
Tosi rasittavaa olla tavoitettavissa koko ajan.
Ei kai tässä edes ehdi lainaamaan. :(
Ennen kaikkea, nykyään ei mitään.
*lääh* Multa saa munaa lainaan. *lääh* *vink*
Mä en ole itse ikinä lainannut mutta naapurin mummo on lainannut multa olutta, verenpainelääkettä ja rahaa. Maksanut kyllä takaisin.