Olenko kamala äiti kun en anna lasteni poimia voikukkia?
Jääköhän niille traumoja?
Voikukat on helvettiä ja pilannut monenmoista hyvät vaatteet. Kauheeta rahan ja luonnon tuhlausta joten olen totaalikieltänyt voikukkia poiminnan.
Kalliolta pyllymäenkin olen kieltänyt.
Eikä lapset omista rymyvaatteita ollenkaan, joten edes satunnaisesti ei Voikukat käsissä kalliolta lasketa. Niin ja sitten vielä viimeisin kieltoni, kuravellin teko. Sitä on nyt hämmennetty jo monta viikkoa.
Kuitenkin on huono omatunto. Lapset saa kyllä muuten kiipeillä puissa, juosta, riehua, leikkiä vesileikkejä...
Mitä kieltoja teillä on?
Kommentit (51)
Ihan en sun logiikkaa ymmärrä, ihan samalla tavalla ne puun oksat ne vaatteet repii kuin kallion laskeminen. Kannattaa ostaa sellaisia vaatteita lapsille joita on sit varaa ostaa uusia kun rikkoontuvat ja sotkeentuvat.
Meillä 3-vuotias tuo tohkeissaan "kauniita kukkia" eli voikukkia äidille ja isille. En henno kieltää. Muita kukkia en anna poimia, jos en tiedä, ovatko ne rauhoitettuja.
Meidän tyttö kulkee aina keväisin keltaisella naamalla kun haistelee voikukkia. Ei kuulemma voi vastustaa niiden ihanaa kesän tuoksua.
Tyttö teki näin kaksivuotiaana ja tekee näin edelleen nyt 12- vuotiaana. Minusta kamalan söpöä =)
Ihan sama, miten vaatteet menevät. Ne on vain kerran lapsia ja tämä kaikki kokeminen kantaa koko loppuelämän.
No mikä tässä nyt on niin kamalaa. Olen kieltänyt 3 leikkiä, en muuta.
Meillä saa kuitenkin kiivetä, rymytä, pelata pihapelejä, hyppiä hyppistä, kastella kukkia, leikkiä vesipyssyillä, pestä pyöriä, poimia kaikkia muita kukkia, hämmentää ruohoa ja vettä, kieriä nurmirinnettä alas, tasapainoilla, taluttaa koiria, uida uima-altaassa, tehdä kuperkeikkoja..siis ihan mitä vaan mut ei noita kolmea asiaa.
Ostankin kirppariltakin vaatteita, mutta en voi sietää että vaatteita tuhotaan. En vaan pysty siihen että lapsillani olisi tahraiset vaatteet ja jos tahra tulee niin roskiin lentää. Ei vaatteet kuitenkaan voi olla mitään kertakäyttökamaa vaikka halpoja olisikin. Toiseksi en ikinä pukisi lastani mihinkään rytkyihin mistään syystä, en ulos, en sisälle.
Mutta ehkä mun täytyy vaan hyväksyä se että olen paska ja outo kun pidän siisteistä lapsista. Kai sekin on outoa että meillä käydään suihkussa joka ilta, hampaat pestään aamuinilloin ja tukat kammataan joka aamu..
Voi ei, tein omalle tytölle voikukkaseppeleen ja naapurin tytölle myös. Toivottavasti ei haitannut sen äitiä, ainakin tyttö oli onnellinen.
Meillä on kylä kielletty voikukkien kerääminen, muita kukkia saa kerätä luonnosta ja kuravelliäkin tehdä. Mutta kun musta on kiva, että ne pihavaatteetkin lähtee edes suht puhtaiksi pesussa kun me ulkoillaan usein leikkipuitossa niillä rymyvaatteilla, joten joudutaan kulkee ihmisten ilmoilla niissä. Voikukka kun ei lähde pois vaatteesta millään, joten voikukkainen vaate on käytännössä roska ja musta se ON tosi epäekologista pilalta vaate pysyvästi tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa kuitenkin kiivetä, rymytä, pelata pihapelejä, hyppiä hyppistä, kastella kukkia, leikkiä vesipyssyillä, pestä pyöriä, poimia kaikkia muita kukkia, hämmentää ruohoa ja vettä, kieriä nurmirinnettä alas, tasapainoilla, taluttaa koiria, uida uima-altaassa, tehdä kuperkeikkoja..siis ihan mitä vaan mut ei noita kolmea asiaa.
Ostankin kirppariltakin vaatteita, mutta en voi sietää että vaatteita tuhotaan. En vaan pysty siihen että lapsillani olisi tahraiset vaatteet ja jos tahra tulee niin roskiin lentää. Ei vaatteet kuitenkaan voi olla mitään kertakäyttökamaa vaikka halpoja olisikin. Toiseksi en ikinä pukisi lastani mihinkään rytkyihin mistään syystä, en ulos, en sisälle.
Mutta ehkä mun täytyy vaan hyväksyä se että olen paska ja outo kun pidän siisteistä lapsista. Kai sekin on outoa että meillä käydään suihkussa joka ilta, hampaat pestään aamuinilloin ja tukat kammataan joka aamu..
Jokaisen on omalla kohdallaan mietittävä mikä on tärkeämpää, lapsen vapaus tehdä vai vanhmman pakkomielle?
Vierailija kirjoitti:
Silloin olet vain tyhmä jos heität yhden tahran takia vaatteen roskiin.
Ei sillä, ilmiselvä provo, liian läpinäkyvää tuo pesuihin vertaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei niille lapsille siitä mitään traumoja jää ja ainahan voi vaikka sanoa nätisti, että ne kukat on niin kauniita siellä luonnossa kaikkia ilahduttamassa, että jätetään sinne.
No höh. Miksi kaikki alapeukut. Pitääkö siis mielestänne neuvoa lapsia riipimään pihalta kaikki kukat kotiin?
Vilpittömälle kysymyksellekin alapeukkuja :(
Mutta uskotaan sitten suosiolla, että ihmiset oikeasti uskovat lasten saavan traumoja, jos ei voikukkia saa kantaa kotiin. Nauttikaa voikukistanne ja niistä pienistä mustista ötöistä joita ne on täynnä :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerätään voikukkia ja syödään ne lehdet.
Meillä kanssa. Ja kukat, nuput ja juuret.
Sinuna ap hankkisin suosiolla kirpparilta ym. (puoli-)ilmaiseksi ne rönttövaatteet, joissa leikkiä sotkevia leikkejä. Niitä parempia vaatteita pidetään sitten muualla. Ainakin jos useampi alle kouluikäinen ulkoleikeissä yhtäaikaa, niin todella vaikeahan sitä on valvoa joka sekunti ettei kukaan vaan pilaa vaatteitaan? Et ole kamala äiti, mutta aika hölmö, kun näet noin paljon vaivaa sellaisen asian takia, jonka kieltämisestä ei ole mitään hyötyä. Sen ikäinen joka haluaa laskea pyllymäkeä kalliolta, poimia voikukkia ja tehdä kuravelliä vaikka joku tuijottaisi, ei luultavasti välitä onko vaatteet vuosimallia -16 vai -96. Kuten vaikkapa allekirjoittanut, muuten muotia rakastava 30+v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei niille lapsille siitä mitään traumoja jää ja ainahan voi vaikka sanoa nätisti, että ne kukat on niin kauniita siellä luonnossa kaikkia ilahduttamassa, että jätetään sinne.
No höh. Miksi kaikki alapeukut. Pitääkö siis mielestänne neuvoa lapsia riipimään pihalta kaikki kukat kotiin?
Vilpittömälle kysymyksellekin alapeukkuja :(
Mutta uskotaan sitten suosiolla, että ihmiset oikeasti uskovat lasten saavan traumoja, jos ei voikukkia saa kantaa kotiin. Nauttikaa voikukistanne ja niistä pienistä mustista ötöistä joita ne on täynnä :)
Niin mä nautinkin! On kivaa, kun lapset tulevat sisälle kimput käsissä.
Olet kyllä tuossa asiassa aika hysteerisen ja neuroottisen rajoittava äidiksi.
Lapsesi saivat kai istua vain sohvan kulmalla kuin koristenuket, jos siitä sinun mielipidettäsi kysyttäisiin. On kesä, anna lastesi nauttia siitä ja elää. Voikukkaseppeleet ja voikukkakoristeet ovat ihan perinteisiä lastenleikkejä.Niitä tehtiin varmaan jo sata vuotta sitten.
Ai niin ,mutta sinähän kai haluatkin että lapsesi kasvavat steriilissä, huippunykyaikaisessa ympäristössä ja että luonto tulisi tutuksi heille vain tietokoneen ruudun välityksellä ?
Pesukone on muuten sitä varten,että siellä tahrat lähtevät (voikukkatahrat aika helpostikin) ja tuskin kai lastesi ihan leikeissäänkin täytyy olla pukeutunut joka päivä niihin parempiin pyhä-ja vierailuvaatteisiinsa...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kylä kielletty voikukkien kerääminen, muita kukkia saa kerätä luonnosta ja kuravelliäkin tehdä. Mutta kun musta on kiva, että ne pihavaatteetkin lähtee edes suht puhtaiksi pesussa kun me ulkoillaan usein leikkipuitossa niillä rymyvaatteilla, joten joudutaan kulkee ihmisten ilmoilla niissä. Voikukka kun ei lähde pois vaatteesta millään, joten voikukkainen vaate on käytännössä roska ja musta se ON tosi epäekologista pilalta vaate pysyvästi tahallaan.
Jes, kohtalotoveri! Meilläkin saa normisti tehdä kuravelliä, mutta nyt kun sitä jatkui monta viikkoa ja aina on hihat märkänä ja kurassa, koko piha lietetty kuraan pihakalusteita myöden niin päätin pitää tauon tästä leikistä.
Oon huomannut senkin että toisten lapset ei saa voikukista jälkiä, mutta omat kerää ne aina niin että varret on mahassa ja maha täynnä rinkuloita vaikka kuinka olen yrittänyt ohjeistaa että varret alaspäin. Ap
Vierailija kirjoitti:
En vaan pysty siihen että lapsillani olisi tahraiset vaatteet ja jos tahra tulee niin roskiin lentää. Ei vaatteet kuitenkaan voi olla mitään kertakäyttökamaa vaikka halpoja olisikin. Toiseksi en ikinä pukisi lastani mihinkään rytkyihin mistään syystä, en ulos, en sisälle.
Tästä viestistä tunnustat itsekin, että ongelma ei ole lastesi leikeissä tai vaatteiden tuhoutumisessa, vaan sun omassa pikkumaisessa ja idioottimaisessa pakkomielteessäsi. Vaikutat todella tyhmältä ja pinnalliselta.
2-5-vuotiaiden vaatteet jää siihen tahtiin pieniksi etten näe mitään järkeä tuollaisissa rajoituksissa. Lisäksi nimenomaan likaantuviksi ulkovaatteiksi pienille saa kyllä aivan pikkurahalla käyttökelpoista tavaraa. Kuralätäköihin ostettiin tosin ihan kunnolliset kuravaatteet.
Jokainen toki päättää asiasta itse.
Buttercup kirjoitti:
Olet kyllä tuossa asiassa aika hysteerisen ja neuroottisen rajoittava äidiksi.
Lapsesi saivat kai istua vain sohvan kulmalla kuin koristenuket, jos siitä sinun mielipidettäsi kysyttäisiin. On kesä, anna lastesi nauttia siitä ja elää. Voikukkaseppeleet ja voikukkakoristeet ovat ihan perinteisiä lastenleikkejä.Niitä tehtiin varmaan jo sata vuotta sitten.
Ai niin ,mutta sinähän kai haluatkin että lapsesi kasvavat steriilissä, huippunykyaikaisessa ympäristössä ja että luonto tulisi tutuksi heille vain tietokoneen ruudun välityksellä ?
Pesukone on muuten sitä varten,että siellä tahrat lähtevät (voikukkatahrat aika helpostikin) ja tuskin kai lastesi ihan leikeissäänkin täytyy olla pukeutunut joka päivä niihin parempiin pyhä-ja vierailuvaatteisiinsa...
Ikinä en ole pesukoneessa saanut Voikukan tahroja pois, en myöskään sappisaippualla. Meillä ei ole pyhävaatteita vaan lapset on aina siisteistä vaatteissa.
Mielestäni en ole neuroottinen kun lapset saavat kuitenkin leikkiä muita leikkejä. Puistossa monesti vanhemmat kieltelevät mm. Kiipeämisen, tasapainoilun ja jopa juokseminen tai ainakin kokoajan varoittelevat. Tällästä en itse kiellä vaan lapsi saa leikkiä ja kehittyä rauhassa ilman hysteerisen äitiä. Meillä lapset saa myös pomppia sohvalla ja juosta sisällä.
Trampoliini meinaan vielä hankkia jotta voikukkaleikit jäisi vähemmälle ilman kieltojakin.ap
Lapsille on mahdollista ostaa ihan kauniita "rymyvaatteita" edullisesti vaikka millä mitalla. Typerää rajoittaa lasten tekemistä vaatteiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan pysty siihen että lapsillani olisi tahraiset vaatteet ja jos tahra tulee niin roskiin lentää. Ei vaatteet kuitenkaan voi olla mitään kertakäyttökamaa vaikka halpoja olisikin. Toiseksi en ikinä pukisi lastani mihinkään rytkyihin mistään syystä, en ulos, en sisälle.
Tästä viestistä tunnustat itsekin, että ongelma ei ole lastesi leikeissä tai vaatteiden tuhoutumisessa, vaan sun omassa pikkumaisessa ja idioottimaisessa pakkomielteessäsi. Vaikutat todella tyhmältä ja pinnalliselta.
Onhan se pinnallista jos tahtoo että lapset ovat tahrattomissa vaatteissa, myönnän.
Ongelma ei kuitenkaan ole tahrat, vaan tahrat jotka eivät lähde pesulla. Kestän kyllä jos lapset leikkii ja vaatteet likaantuu, mutta sitä en etteivät ne enään puhdistu pesussa.
Ap
Kyllä minäkin kiellän voikukat ja muut paskaleikit silloin, kun ei ole rönttävaatteita päällä.
Multa on menyt omiakin vaatteita pilalle voikukkien takia. Mutta kun 7 v. poikani tuo onnellisesti hymyillen voikukkakimpun äitiä ilahduttaakseen, niin eihän sitä muuta voi kuin ottaa vastaan.