Lovileuan perinnöllisyydestä tietävät HOKS!
Sen tiedän, että on perinnöllinen geeni, mutta kuinka monen polven takaa voi periytyä?
Jos lapsella on lovileuka mutta kummallakaan vanhemmista ei tätä ole, eikä vanhempien vanhemmilla (lapsen isovanhemmilla) niin onko tod.näkösempää tilanteessa se, että nyt on vaan käynyt putkimies kylässä?
Kiitos.
Kommentit (22)
teetä dna testi,ei ole kuin 300 euroo.http://www.easydna.fi/paljon-kysymykset.html
sinuna tarkakilisin ennemminkin korvanlehden periytyvyyttä, hiustenväriä, veriryhmää, silmienväriä, yms.Veriryhmäkin on aika luotettava , niinkuin ainakin poissuljettaessa isää.
Kyllä on perinnöllinen; isälläni, minulla ja nyt pojallani hiiren p***u leuassa 😄👍
En kyllä lovileuan perusteella alkais selvittämään onko jonkun lapsi tietyn miehen vai ei. Jos kerrot vanhempien ja lapsen veriryhmät, voin kertoa onko käynyt putkimies vai onko mahdollista, että isä on myös biologinen isä.
Mietipäs nyt pikkuisen sitä, mistä se lovi leuassa ensinnäkin johtuu. Ihminenhän muodostuu kahdesta puolikkaasta, ja kun tunnustelet leukaluutasi, luultavasti tunnet itsekin siinä keskellä pienen loven (vaikkei se peilissä näkyisikään). Joillakin ihmisillä tämä lovi ei ole vain yhtä kiinni kuin joillakin muilla, ja joillakin se jää vähän isommaksi kuin muilla. Jos loven päällä on vähemmän kudosta, se näkyy selvemmin. Tämmöinen "virhe" voi tapahtua kehitysvaiheessa hyvin helposti.
Itse en lähtisi kauheasti tutkistelemaan posti- tai putkimiehen leukalovia, vaan tarkkailisin ennemmin muita ominaisuuksia, joita täällä jo mainittiinkin, jos noin vainoharhainen olisin....
POKS vaan itsellesi. Huom olisi tunnetumpi termi.
Kyllä ne asiat voi periytyä hyvinkin kaukaa. Onhan näitä tapauksia Amerikassa, joissa kukaan elossa oleva ei tiedä suvussa olleen mustaa perimää, mutta täysin valkoiseen sukuun voikin syntyä yllättäen värillinen lapsi, koska joku esi-isistä on ollut musta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen HOKS?
Suomessa on hoks-vyöhyke, joka kulkee jossain Oulun tienoilla. Sen alapuolella sama asia ilmaistaan lyhenteellä huom.
Lovileuka on suht dominoiva geeni siinä missä esim korvannipukatkin. Toki geeni-mutaatioita voi tulla, kuten esim tämä tumma lapsi vaaleaan perheeseen 😃 Enkä kyllä usko, että lovi ykskaks periytyisi kovinkaan monen polven takaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne asiat voi periytyä hyvinkin kaukaa. Onhan näitä tapauksia Amerikassa, joissa kukaan elossa oleva ei tiedä suvussa olleen mustaa perimää, mutta täysin valkoiseen sukuun voikin syntyä yllättäen värillinen lapsi, koska joku esi-isistä on ollut musta.
sori beibi mutta sitä EI kylläkään tapahdu. jossakin vaiheessa joku on tehnyt huorin mustan miehen kanssa, ja siit on tullut mustaihoisia geenejä lapselle.
Missä on Islannin negridi populaatio?
missä on suomen aaasialainen populaatio, syntynyt suomalaisista juurista?
Missä on suomen kantasuomalaiset mustat populaatio? hahahahaHAHH!! En ole hullumpaa kuulltkaan!!!
mutaatioita EI TUOLLA TAVALLA tapahdu. Ikinä. Piste. on hulluuta lähteä edes uskomaan että jos perheeseesn sytyy musta lapsi, että olisi TODENNÄKÖISEMPÄÄ että on tullut mutaation, kUIN että äiti kävi vieraissa, mikä on hyvin tavallista.
"tumma lapsi vaaleaan perheeseen"
Just. Ja kuu on tehty juustosta.
Vierailija kirjoitti:
oleellistaha tossa on toi että "EI TIENNYT ETTÄ " olikin mustaa verta suvussa. Ei siis ole kyse siitä ETTEI OLISI ollut mustaa verta vanhemmassa, vaan että sitä ei tiedetty olleen (eli olitiin vähän niinkuiin tyhmempää sakkia). Ja se kyllä tulee näkyviin muodossa tai toisessa, jos vanhempi on perinyt mustaihoisen geenejä, koska ne geenit on dominoivia.
Mulla on lovileuka, vanhemmillani ei ole, eikä yhdelläkään kolmesta lapsestani. Äitini sanoi, että lovileuka johtuu siitä, että synnyin ennenaikaisesti, en sitten tiedä?
Se korvannipukkajuttu on virhekäsitys. Ominaisuus on itseasiassa liukuva eikä niin että joko on nipukka tai ei ole, on myös näiden välimuotoja. Tuo ei edes ole yhden geenin määräämä niin kuin aiemmin on luultu.
Meidän suvussa kaikilla tuntuu lovi leuassa, mutta näkyvä lovi joissain perheissä hypännyt parinkin sukupolven yli - voi joskus olla hyöännyt pidemällekin. Miesmuisti tuppaa rajoittua muutamaan sukupolveen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lovileuka, vanhemmillani ei ole, eikä yhdelläkään kolmesta lapsestani. Äitini sanoi, että lovileuka johtuu siitä, että synnyin ennenaikaisesti, en sitten tiedä?
Vai johtuiko "ennenaikaisuus" siitä että isukki oli matkoilla 9 kk aiemmin? Mikä sun paino oli?
Kyllä se hyppää vaikka väitetään dominoivaksi. Ehkä on joku toinen geeni joka peittää tuon joillain yksilöillä. Esim. Meidänn suvussa: äidinäidinisällä oli, äidinäidillä ei, mun äidillä ja mulla on.
Tarkoitetaanko tässä itse asiassa kuoppaa eikä lovea? Lovi on suomalaisilla harvinainen, kuoppa paljon yleisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai johtuiko "ennenaikaisuus" siitä että isukki oli matkoilla 9 kk aiemmin? Mikä sun paino oli?
Synnyin kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa jaoin 48 cm ja 2850 g. Ei olut isukki matkoilla:)
Voi hyvin periytyä.