Oxycontin ja Panacod yhdessä?
Käsi leikattiin maanantaina, kipuun Panacodeja ja Buranaa. Kivut oli helvetilliset ja öisin vaan valvoin ja voin pahoin, kunnes eilen sain testiin muutaman Oxycontinin. Näillä pitäis kuulemma olla vähän unettavakin vaikutus, mutta viime yö meni kyllä silti valvoessa, sattui niin saakelisti mutta en sitten uskaltanut ottaa mitään päälle ettei tulisi iläviä yhteisvaikutuksia tms. Piti tänään soittaa lekuriin ja kysyä asiasta, mutta en vaan muistanut.
Voiko ton Oxycontinin kanssa syödä Panacodia tai Buranaa samanaikaisesti?
Kommentit (45)
Tämä testi pitäisi teettää jokaisella https://www.synlab.fi/palvelut/farmakogeneettinen-tutkimus/
Tietäjille: Jos olen syönyt Oxycontinit (20 mg, depot) loppuun tänään, viimeinen 1 kpl 20 mg klo 14. Voiko aloittaa aamulla Panacod x 1, päivällä x 2 ja illalla x 1. Tässä kyljessä kulkevat Diapam,Zopinox ja Sirdalud,joista ei ongelmia. Jäin vain miettimään tuota Oxyjen vaikutusta (ei auta juurikaan itselläni ja aik. Panacod auttoi, siksi vaihto Panacodiin). Eli onko Oxyt jo häipyneet verestä riittävästi aamu klo 6 mennessä? Ja Panacodit vesierottelulla, en halua käyttää parasetamolia noin järkyttäviä määriä (koska sekään ei auta, olen tosi lääkeongelmainen!)
Itse sain helpon ohjeen leikkauksesta ja tätä painotettiin vielä moneen kertaan heräämössä niin luulen että oli tärkeä tieto:
Viimeisen oxycontinin jälkeen VUOROKAUSI väliä ennen Panacodia. Kovat oli kivut mutta burana/panadol maximeilla mentiin seuraavaan iltaan ja sitten panacodit huiviin. Ja painottivat erittäin paljon että missään nimessä ei näitä peräkkäin.
Joo ei saa ottaa mitään kolmiolääkettä samaan aikaan. Pitää antaa ensin edellisen vaikutuksen loppua jotta voi ottaa seuraavan kun puhutaan 2 eri lääkkeestä. Kannattaa ottaa oxyratio 23 aikaan yötä vasten ja aamulla 8 aikaan siirtyä panacod/burana 800mg yhdiJoostelmään ja seuraava annos 13 aikaan. Sitä voi ottaa 2kpl panacod ja 1 burana. Kello 18 kannattaa lopettaa kaikki paitsi burana koska yötä vasten taas oxyratio. Toimii unet loistavasti. Mistä tiedän? Minut on leikattu 7 kertaa. 2 ranneleikkaus, lonkka sekä pari kertaa olkapäät.
Älä koskaan sekoita kahta opioidia tai opiaattia, hengityslaman todennäköisyys on suuri. Oxy on niin vahvaa ettei sen kanssa tarvitse sekoittaa mitään. Kuulostaa troillialoitukselta.
Ei jumalavita mitä sontaa täällä lukee! Ihmiset puhuu ihan mitä sattuu ja ihme uskomuksia. Voiko olla kipuja jos saa vahvoja opioideja? No kyllä voi. Noh puhutaan nyt vähä faktaa. Oxycontinia ja muita oksikodoni valmisteita ei tulisi sekoittaa esimerkiksi kodeiinin kanssa, vaikutukset voivat olla hyvinkin arvaamattomia, voi tulla yliannostus tai sitten maksa voi alkaa kilpailla toisen yhdisteen kanssa ja näin ollen toisen opioidin metabolisoituminen voi heikentyä/estyä = jompikumpi kodeiini tai oksikodonin vaikutus voi laskea. Jos 2tbl panacodia ei muuten toimi niin oksikodonin kanssa voi toimia liiaksikin asti. Jos leikkaus haavaan on ilmaantunut tulehdusta, niin opiaatit/opioidit eivät yleensä tulehduskipuun auta, silloin hyvä ja turvallinen yhdistelmä on NSAID (esim. Ibuprofeeni,naprokseeni tms) ja vaikkapa tämä Oxycontin. Jos opioidien tehoa tarvitsee lisää niin silloin lääkärille mars ja annosta ylemmäs. On todellakin riskialtista sekoittaa kodeiinia ja oksikodonia keskenään. Sama pätee etyylimorfiiniin, hydromorfiiniin ja hydrokodoniin. Älä käytä vahvojen opioidien kanssa alkoholia OLLENKAAN! Etenkään oksikodonin kanssa, sillä jo 3 ravintola annosta oksikodonin kanssa muuttaa metaboliaa ja tuloksena voi olla hengenlähtö. Ja kyllä pahoinvointi etenkin liikkuessa on opiaateille hyvin tyypillistä, jos oxycontin aiheuttaa pahoinvointia ja vatsavaivoja, niin tilalle kannattaa vaihtaa Targiniq jossa on naloksonia seassa, hengityslaman riski pienenee vaikuttamatta kivunlievitykseen ja pahoinvointi sekä vatsaoireet vähenevät reilusti. Minulle määrättiin panacodia ja targiniqia, ja lääkärin ohjeistus oli ettei näitä saa syödä sekaisin.