Vierailija

Kaverin kolmihenkinen perhe (vanhemmat ja neljävuotias) on meillä joskus viettämässä viikonloppua. Koskaan, koskaan he eivät tuo tullessaan mitään muuta kuin ehkä karkkipussin meidän lapselle. Kuitenkin tehdään muutamakin ruoka koko porukalle. Muiden kavereiden kanssa meillä on aina tapana että tulija tuo jotain vaikka kahvin kanssa, vaikka tulisi vain illaksi. Tällä perheellä on muutenkin sellainen asenne, että missään esim. tiskeissä ei auteta. Kohtalotovereita? Vaadinko liikaa?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Miksi pitäisi tuoda muuta kuin kukkakimppu emännälle? Vielä 20 vuotta siten pidettiin epähienona, jos tunki kyläpaikkaan ruokakassin kanssa, jos ei asiasta etukäteen sovittu.

Vierailija

Siis häh! Jos meillä tulee vieraita niin kyllä minä tarjoan.. eikä todellakaan kenenkään vieraan tarvi auttaa tiskeissä. Sä olet tässä nyt se moukka!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minusta on jos aloittaja on pienissä rahoissa, olisi vieraiden kohtuullista tuoda jotain  suurempia tuliaisia mukana esim. herkkukori. Jos taas kutsututkin ovat pienissä rahoissa, voisi tuoda sitten herkkukoria pienempi tuliainen. Tämä on siis tilannekohtaista eli millaisissa varoissa kukin on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tuoda muuta kuin kukkakimppu emännälle? Vielä 20 vuotta siten pidettiin epähienona, jos tunki kyläpaikkaan ruokakassin kanssa, jos ei asiasta etukäteen sovittu.

Hvä vedota tuohon kahteenkymmeneen vuoteen - tänä päivänä MIKÄÄN ei ole niin, kuin kaksikymmentävuotta sitten, niin, että miksi tämän ruokajutun pitäisi olla ? Jopskus muinoin, siis kaksikymmentävuotta sitten kyläiltiin kaverin kanssa samalla tavalla ja kyllä me puolin ja toisin roudattiin ruokaa toistemme koteihin.

Vierailija

En itse koskaan mene koko viikonlopuksi johokin kylään niin ,etten veisi mukana mitään. Ihan riippumatta, missä varoissa kukin on. AP.

Vierailija

Pakko sanoa, etten mäkään vie mennessäni mitään.

Etukäteen sovittu, että lähdetään yhdessä kauppaan ja ostetaan yhdessä. Eli usein mä sitten maksan ruokaostokset, kun katon kerran tarjoavat ja hyvää seuraa.

Vierailija

No riippuu vähän kuinka vastavuoroista tuo kyläily on. Itse toisin kyllä varmaan jotain, mutta jos käytte vuorostanne heilllä syömässä ja olemassa niin minusta on ihan ok sekin ettei tuoda mitään.

Vierailija

Sun täytyy saada suu auki. Ensi kerralla kun olette sopimassa iltamia, niin ehdotat toisiko ystäväperhe vaikka salaattitarpeet tai lihat tai jotain mitä meinaatte syödä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hvä vedota tuohon kahteenkymmeneen vuoteen - tänä päivänä MIKÄÄN ei ole niin, kuin kaksikymmentävuotta sitten, niin, että miksi tämän ruokajutun pitäisi olla ? Jopskus muinoin, siis kaksikymmentävuotta sitten kyläiltiin kaverin kanssa samalla tavalla ja kyllä me puolin ja toisin roudattiin ruokaa toistemme koteihin.

Kyllä minä pidän edelleen epähienona sitä, että kutsuttu vieras tulee meille parin ruokakassin kanssa aivan kuin osoittaen, että minun hankintani paikallisesta Prismasta eivät kelpaa. Moni asia on muuttunut 20 vuodessa, mutta vieraanvaraisuus on asia, jonka en toivoisi muuttuvan tuollaiseksi.

Tiedän, että monessa perheessä etenkin pääkaupunkiseudulla kutsu viettämään iltaa merkitsee sitä, että myöntävästi vastanneelle lähetetään lista tehtävistä hankinnoista sekä kerrotaan se summa, jolla kutsutun vielä lisäksi tulee osallistua kutsujan koristelu-, astia- jne. hankintoihin. Meillä kehä3 ulkopuolella asuvilla on edelleen tapana lähteä siitä, että kutsuja hankkii tarjottavat ja vieras tuo kukkia tai viinipullon.

Vierailija

Tämä riippuu taas niin monesta asiasta. Kyläileekö ap näiden vieraiden luona? Oletetaanko hänen auttavan/tuovan silloin jotain? Kyläileekö nämä vieraat usein (ts. yrittävätkö tarkoituksella hyötyä)?

Eri ihmisillä on eri tapoja. Ehkä näillä ap:n vierailla on tapana että se kestitsee kenen luokse mennään. Että hekin puolestaan kestitsevät sitten vieraitaan eivätkö halua vieraiden tuovan mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten eli vuonna 1996. Meillä mökkeiltiin jo silloin ystäväperheiden kanssa niin, että kaikki toi jotain. Tai kyläiltiin niin että tuotiin esim. kahvia ja jäätelöpaketti. Mutta ehkä oltiin sitten epähienoja kaikki. En tiedä kun oli meidän mielestämme ihan perustapoja.

Vierailija

Oma äitini ja isäni passasi vuosia sukulaisia ja ystäviä mökillä. Äidin pieni palkka meni tarjottaviin.  Äiti laittoi ruuat ja tiskasi kaiken yksin, kun isä piti seuraa vieraille. Kukaan vieraista ei kuulemma koskaan tuonut mitään tuliaisia. Nykyään äitini ja isäni ovat eläkkeellä. Huomaan, että äitini on tietyllä tavalla katkera asiasta ja tietyllä tavalla syyttää isääni, kun hän joutui passaamaan ja  käyttämään palkkarahojaan kaikenlaisiin vieraille tarjottaviin ruokiin. Se tarjoaminen oli aina yksipuolista ja vastaavasti kukaan ei kutsunut omalle mökillee vanhempiani seuraavien vuosien ja kymmenien vuosien ajan.  Vanhempani ovat iäkkäitä jo ja olen huomannut, kun vanhemmillani on ollut syntympäiviä (pyöreitä vuosia) kukaan ei ole vanhempiani muistanut mitenkään..Ei edes nämä jotka olivat silloin  vanhempien mökillä perheineen. Näiden perheiden lapset ovat aikuisia jne.. ja eivätkä nämä lapsetkaan muista mitenkään. Sellaista tämä elämä sitten on...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No riippuu vähän kuinka vastavuoroista tuo kyläily on. Itse toisin kyllä varmaan jotain, mutta jos käytte vuorostanne heilllä syömässä ja olemassa niin minusta on ihan ok sekin ettei tuoda mitään.

Me ei koskaan olla kyläilty heillä yhtä iltaa pidempään. AP.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kun menen kahville kaverille, niin siitä pitää maksaa 5 e. Jos otan lapsen mukaan, maksan keksistä ja mehusta saman verran. Ei kai kukaan ajattele, että isäntäväen pitäisi maksaa tarjoilut?

Vierailija

Ihmisillä on erilaisia tapoja eikä teidän tuttavaperhe voi tietää teidän tavoista ellet niistä kerro. Sano seuraavalla kerralla esim. että teen ruuaksi sitä ja tätä, voisitteko te hoitaa jälkkärin? Tai sitten alatte itse myös vierailla heillä samaan malliin. Ehkä he odottaakin sitä ja heillä vastavuoroisuus toteutuu yleensä niin?

Vierailija

Tietenkään et vaadi liikaa, kun tekstisi mukaan et ole vaatinut yhtään mitään ja hammasta purren vaan kestitset heidän perhettään kerta toisensa jälkeen. Jos haluat asiaan muutosta, ehdota sitä kaverillesi.

"Hei, ajattelin että jos grillataan lauantai-iltana, niin voisitteko te tuoda grillattavat ja salaattiaineksia? Me laitetaan sitten se sunnuntain pihvit ja kasvisgratiini."

tai

"Mukavaa kun tulette! Viitsisittekö piipahtaa tulomatkalla hakemassa herkkuja iltakahville? Mulla perjantaina töissä niin paljon aikaa, että hädintuskin ehdin siivota ennen kuin te tuuttekin. "

tai

"Tervetuloa! Ihanaa tavata teitä taas muutaman päivän päästä! Tehtäisiinkö jo etukäteen jonkinlainen suunnitelma, että mitä viikonloppuna syödään ja kumman porukka ostaa mitäkin, niin ei sitten enää perjantaina tartte alkaa niitä miettimään."

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Me ei koskaan olla kyläilty heillä yhtä iltaa pidempään. AP.

Miksi kutsutte perheen teille koko viikonlopuksi? Jos kerran yhden illankin kyläily onnistuisi?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat