Vierailija

Olen viime ajat laskenut autoja, jotka tulevat nenän eteen ohituksen jälkeen. N. yksi autoilija kymmenestä osaa tehdä ohituksen oikein.
Mun mielestä tilanne ei ollut yhtä paha vielä vuosi sitten. Mistä tämä johtuu?

Tiedoksi tietämättömille: kaistalle palataan vasta silloin, kun ohitetun auton etuvalot näkyvät taustapeilistä.

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/ennakointi/ajonopeus/ohitta...

Kommentit (8)

Vierailija

Olen tosiaan (espoolaisena) alkanut viime vuosina palata oikealle kaistalle aikaisemmin. Mutta arvaa, mistä se johtuu? Siitä, että jo muutamia kertoja on tullut ohittaessani vaaratilanne, kun vasemmalla kaistalla takanani hiostava audi/bemari (satunnaisesti muunkinmerkkinen auto) mies(satunnaisesti nais)kuskeineen ei jaksa odottaa, että siirryn ohitettuani takaisin oikealle, vaan kurvaakin äkisti oikealta ohi. Olen meinannut saada slaagin kun katsoin, että hyvin on tilaa oikealla kaistalla ja sitten kun sekuntia myöhemmin olen menossa sinne kaistalle, sieltä tulee vauhdilla musta, kiiltävä metallipinta vastaan. Onneksi ei ole vielä käynyt mitään.
 Enkä ohittaessani köröttele, vaan menen pientä ylinopeutta. Se vaan ei takanatulijoille riitä, jos menen 120 alueella 125:tä, vaan pitäisi mennä 140 tai 160 -vauhtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Joo. Täällä on tuota tilaa tuossa motarilla aika paljon vähemmän kuin Keuruulla. Jää usein noi turvavälit vähän pienemmäksi... Tuohan ap ei oo mikään laki, sääntö tai asetus. Se on joidenkin autokoulujen ehdotus turvallisesta ohituksesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen tosiaan (espoolaisena) alkanut viime vuosina palata oikealle kaistalle aikaisemmin. Mutta arvaa, mistä se johtuu? Siitä, että jo muutamia kertoja on tullut ohittaessani vaaratilanne, kun vasemmalla kaistalla takanani hiostava audi/bemari (satunnaisesti muunkinmerkkinen auto) mies(satunnaisesti nais)kuskeineen ei jaksa odottaa, että siirryn ohitettuani takaisin oikealle, vaan kurvaakin äkisti oikealta ohi. Olen meinannut saada slaagin kun katsoin, että hyvin on tilaa oikealla kaistalla ja sitten kun sekuntia myöhemmin olen menossa sinne kaistalle, sieltä tulee vauhdilla musta, kiiltävä metallipinta vastaan. Onneksi ei ole vielä käynyt mitään.
 Enkä ohittaessani köröttele, vaan menen pientä ylinopeutta. Se vaan ei takanatulijoille riitä, jos menen 120 alueella 125:tä, vaan pitäisi mennä 140 tai 160 -vauhtia.

Olet muuten oikeassa, noi hullut on lisääntyneet. Mullekin on käynyt noin pari kertaa. Sairasta. En silti ole muuttanut tapojani: katson vaan kaikki peilit ennen, kun palaan kaistalle. Eikai hullujen pidä antaa tehdä liikenteestä vielä hullumpaa?

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo. Täällä on tuota tilaa tuossa motarilla aika paljon vähemmän kuin Keuruulla. Jää usein noi turvavälit vähän pienemmäksi... Tuohan ap ei oo mikään laki, sääntö tai asetus. Se on joidenkin autokoulujen ehdotus turvallisesta ohituksesta.

Hohhoijaa... Joidenkin autokoulujen ehdotus??? Etkö lukenut linkkaamaani liikenneturvan sivua?

Mitä enemmän on liikennettä, sitä tärkeämpi on pitää turvavälit. Itse jouduin muutama kuukausi sitten motarilla ketjukolariin, kun edessä oleva liikenne jumahti yhtäkkiä (kolarin seurauksena). Ehdin pysäyttää ajoissa autoni, koska pidin turvaväliä, mutta takanani ja hänen takanaan tulevat eivät. Seurauksena niskavaivoja - pääsin toki vähemmällä kuin ne perään kolaroineet. Tämän jälkeen olen alkanut suorastaan pelätä peräpeilissä roikkujia. Ainut mitä minä voin tehdä on pitää huolta oman autoni eteen jäävästä riittävästä turvavälistä. Toivon kovasti, että sinäkin pitäisit

Kyse on nyt ihmisten turvallisuudesta ja terveydestä eikä siitä kuka on coolein ja uskaltaa ajaa hullummin.

Grrrr!

Ap

Vierailija

Ei ole espoolainen ilmiö. Ajan paljon ympäri Suomea ja tuota tapahtuu joka puolella, kuten kaikenlaista muutakin liikenneperseilyä. Arvioni mukaan n.80% autoilijoista ei saa edes alkeellisia liikennesääntöjä, tai vaihtoehtoisesti eivät piittaa niistä. Todennäköisesti sekä että.

Vierailija

Tänään taas ajelin tuolla kehä ykkösellä ja kolmosella, vihdintiellä ja tuusulanväylällä: vaikka ohittajan takana ei olisi auton autoa eikä mitään liittymää tulossa lähimainkaan, jokainen tunkee heti ohitettavan eteen.

En voi käsittää miksi. Eli ei tosiaan ole espoolainen ilmiö, koska samaa tapahtuu joka puolella pk-seutua.

Taas perjantaina oli tie poikki turun motarilla ja ambulanssit jumissa siellä ruuhkan seassa. Ei tarvitse edes ottaa selvää mikä kolarin tälläkin kertaa aiheutti: liian pienet turvavälit ja nuo eestaas nenän eteen ohittelijat.

Ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat