Vierailija

Tarkoitan siis ihan aikuisia, en nuoria hevostyttöjä jotka varmaankin suhtautuvat hyvin tunnepitoisesti.

Kommentit (16)

Vierailija

Veljenvaimo on harrastanut hevosia koko ikänsä. Jopa omistanut.

Kertoi minulle että on ollut töissä tallilla jossa otettiin aina lihat talteen jos jouduttiin nuori ja "hyvälihainen" hevonen teurastamaan.

On kuulemma tosi hyvää ja tämän olen kuullut muiltakin. Itsellä vielä maistamatta mutta heti tilaisuuden tullen :)

Vierailija

En syö ollenkaan nautaa, sikaa tai broileria, silloin harvoin kun lihaa syön, se on suomalaista hevosta, hirveä tai poroa. Ulkomaalaista hevosta en uskalla syödä, sillä jo muualla Euroopassa kuljetukset ovat usein törkeän pitkiä ja kehnosti hoidettuja. Ei sillä, että suomalainenkaan liha ihan 100 % eettistä olisi, mutta tähän olen oman rajani vetänyt.

Edellinen oma hepo päätyi hautaan, mutta voisin periaatteessa syödä omankin hevosen, jos sen joku lihoiksi hoitaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulla kanssa aikuinen heppakaveri joka ymmärtää sen. Eihän niitä hevosia huvikseen lihan vuoksi teurasteta vaan eläimen kuolemaan on jokin muu syy, ja ilmeisesti hevosen ruhot on muuten aika hankala ja kallis hävittää.

Vierailija

Olen harrastanut ratsastusta pitkään, nyt ollut jonkun aikaa tauolla harrastus, kun opiskelujen vuoksi ei ole varaa. Mutta hevosihmisenä itseäni pidän ja aion rakkaan harrastuksen aloittaa uudelleen, kun rahatilanne paranee. Oman hevosenkin hankinta toivottavasti joskus vielä on mahdollista.

Hevosenlihan syöminen ei ole minulle ole ongelma, jos muut ihmiset syövät. Itse en pidä hevosenlihasta, enkä siitä syystä syö. Jos pitäisin sen mausta niin söisin kyllä. Liha mikä liha, eikä se hevonen siitä laitumelle takaisin juoksentelemaan palaa, söi tai ei.

Jos oma hevonen näin karskisti sanoen "laitettaisiin lihoiksi", en varmaankaan tunnesyistä pystyisi syömään, vaikka lihan mausta pitäisinkin.

Vierailija

En suostuisi syömään omaa lemmikkiäni. En kyllä syö muutakaan lihaa, koska en pysty ymmärtämään miksi olisi okei syödä tiettyä lajia mutta ei jotain toista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen harrastanut ratsastusta pitkään, nyt ollut jonkun aikaa tauolla harrastus, kun opiskelujen vuoksi ei ole varaa. Mutta hevosihmisenä itseäni pidän ja aion rakkaan harrastuksen aloittaa uudelleen, kun rahatilanne paranee. Oman hevosenkin hankinta toivottavasti joskus vielä on mahdollista.

Hevosenlihan syöminen ei ole minulle ole ongelma, jos muut ihmiset syövät. Itse en pidä hevosenlihasta, enkä siitä syystä syö. Jos pitäisin sen mausta niin söisin kyllä. Liha mikä liha, eikä se hevonen siitä laitumelle takaisin juoksentelemaan palaa, söi tai ei.

Jos oma hevonen näin karskisti sanoen "laitettaisiin lihoiksi", en varmaankaan tunnesyistä pystyisi syömään, vaikka lihan mausta pitäisinkin.

Samoja ajatuksia itsellänikin. Eli syön hevosenlihaa ja pidän järkevänä hyödyntää liha, sen jälkeen kun hevonen on lopetettu. Mutta luultavasti joku takauma tulisi, jos tietäisi, että lautasellä lepää joku lemppariheppa.

Usein hevoselle pääsy "taivaslaitumille" on armollisempaa kuin "eläkepäivät" tai "takapihan koristeeksi päätyminen", joten jos hevosen lihan menekkiä ja arvostusta saataisiin lisättyä ja sitä kautta teurasarvoa nostettua saataisiin monelle hevoselle armollinen loppu kiertolaiseksi joutumisen sijaan.

Vierailija

Omat hevoset on syöty kun se aika on koittanut. Lihaa se vain on, ja mieluummin minä syön oman "Pollen", josta tasan tarkkaan tiedän, mitä se on syönyt ja miten se on elänyt kuin jostain ulkomailta metvurstiin tuota hevosta, tai jotain ulkomaalaista pihviä. Meistä on hyvä ruuan haaskausta haudata hevonen, joka kelpaisi ihmisravinnoksi, ja vanhuuttaan lopetetutkin on laitettu mieluummin koiranruuaksi kuin hautaan. Vain itsestään kuolleet tai lääkittyinä lopetetut haudataan.

Tiedättekö muuten, kuinka paljon hevosenlihaa tuodaan Suomeen tullitilastojen mukaan?

Vierailija

Yleensä syövät hyvällä ruokahalulla, jos ovat sekasyöjiä. Kannattavat eläinten pitoa hyvissä olosuhteissa ja hyvissä oloissa kasvanutta lihaa eettisempänä vaihtoehtona. Omaa lemmikkihevosta sen sijaan ei välttämättä haluta itse syödä, mutta jos eläin menehtyy joka tapauksessa, niin hevosen meneminen ruuankulutukseen ylipäänsä on järkevää luonnon kiertokulkua.

Vierailija

Totesi hevosensa päätyvän lähinnä ongelmajätteeksi, koska se on niin lääkitty ettei sitä voi käyttää elintarvikekäyttöön.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Veljenvaimo on harrastanut hevosia koko ikänsä. Jopa omistanut.

Kertoi minulle että on ollut töissä tallilla jossa otettiin aina lihat talteen jos jouduttiin nuori ja "hyvälihainen" hevonen teurastamaan.

On kuulemma tosi hyvää ja tämän olen kuullut muiltakin. Itsellä vielä maistamatta mutta heti tilaisuuden tullen :)

Olen entinen hevostyttö. Hevosenliha on todella maukasta. Koen, että se on eettisempi valinta, kun hevosia ei ole pidetty missään tehotuotannossa kuten sikoja, nautoja ym. Hevosen lihaa vaan on vaikeaa saada mistään. Pitäisi ilmeisesti hakea kauppahallista, kun lähimarketeissa loppui sen myynti.

Vierailija

Olen harrastanut ratsastusta lapsesta asti ja syön hevosenlihaa jos sitä on tarjolla. Enemmän epäilyttää tehotuotettu liha ja sen eettisyys, vaikka sitäkin syön.

Järkeväähän se liha on käyttää hyödyksi, jos mahdollista. Ja hevonen on todennäköisesti viettänyt hevosenarvoista elämää kuolemaansa asti, toisin kuin esim. siat suursikaloissaan. Ulkomailta tulleesta hepanlihasta ei tietenkään voi mennä takuuseen.

Jos mulla olisi oma hevonen, sitä en söisi vaikka kuolisi hyväkuntoisena. Omaa lemmikkiä en voisi pistää poskeeni.

Vierailija

Siskoni on alan ammattilainen ja todellakin pitää hevosenlihasta. Itsekin söin aikanaan mielelläni kotimaista hevosta, mutta nykyisin en oikein näe mitään lihaa ruokana.

Vierailija

Noo mikäs siinä. Kuulemma hevosen liha on hyvän makuista. Itse en esim: meetvurstista oikein tykkää kun se on niin rasvainen, ehkä pitsan päällä. Muuten hevosenlihaa en ole koskaan maistanut ja toisaalta ei ole väliäkään. Tosin en pystyisi syömään hevosta johon on tullut kiinnyttyä.

Vierailija

Hyvähän se toisinaan on, en muutenkaan ole lihan perään päivittäin. Olen toki sekasyöjä, kunhan vain on gkuteenitonta. Niin ja hienoahan se on että saadaan koko hevonen käytettyä;  jätettä syntyy muutenkin liikaa. - Toki toivon, ettei tarvitsisi syödä sellaisen hevosen lihaa, jolla on teuraaksi joutumista nauttinut lääkkeitä hevoskuurillisen, mutta tähän minulla ei ole muuta tai parempaa perustetta, kuin vain tunne...  Jos minulla olisi ylimääräistä rahaa vähän enemmän haluaisin ostaa laadukkaan hevosennahkatakin.   

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat