Vierailija

Olen kyllä ollut jo muutaman vuoden uudessa parisuhteessa, ja hajamielisesti joskus ihmetellyt miten voinkin tässä suhteessa olla niin paljon tyynempi ja yksinkertaisesti onnellisempi. Tätä ennen olen siis ollut parisuhteessa vain kerran, joten useampia vertailukohtia ei ole. Aiemmassa suhteessani olin viisi vuotta.

Tänään kuulin sivusta äidin neuvovan puhelimitse lastaan tyyliin "älä vaan myöhästy koulusta, muista ottaa eväät ja koulukirjat mukaan, onhan läksyt tehty" jne. Tuon kuuleminen nosti yllättävästi mieleen muistoja entisestä miehestäni. Siinä missä nykyisessä suhteessani osapuolina on kaksi aikuista, olin aiemmassa suhteessa enemmän kuin äiti. Miten inhottavaa se olikaan! Kaikkein pahimpana mieleeni on porautunut hampaidenpesusta muistuttaminen. Kiltisti pyytäen, varovasti vihjaisten, joskus vihaisestikin ärähtäen. Aikuinen mies olisi pessyt hampaansa mieluiten ehkä kerran-kaksi viikossa. Tästä jäi aika syvät traumat, enkä varmasti kestä enää koskaan opastaa ketään tällaisissa asioissa. Tämä esimerkki kertoo varmaan tarpeeksi miehen yleisesti hygieniatasosta muutenkin. Myös monin muin tavoin hän heittäytyi muiden ihmisten varaan: mitään ei voinut järjestää tai muistaa itse eikä esim. kodin siivous tullut kysymykseenkään. Käytöstavoissa oli myös puutteita, esim. ravintolassa syöminen oli aika mielenkiintoista välillä.

Oli hänessä hyviäkin puolia. Hän hoiti työnsä erinomaisen hyvin, ja oli lämmin ihminen läheisilleen. Siitä huolimatta ero tuli minun aloitteestani edellä mainituista syistä, ja jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut tehdä se päätös jo aiemmin. Opin sentään sen, että toista ihmistä ja hänen tapojaan ei voi muuttaa, vaikka kuinka perustelisi asiat hyvin. Tajusin etsiä miehen, jolla on jo valmiiksi kanssani samanlainen käsitys hyvästä elämästä.

Nämä kaikki asiat tulivat mieleen siitä, että kuulin tuon lyhyen keskustelun äidin ja lapsensa välillä :) Exän elämääkin ajattelin muutaman hetken. Toivon hänen olevan onnellinen. Tiedän hänen seurustelevan toista vuotta naisen kanssa, jota en tunne mutta jonka tiedän eräiden yhteyksien kautta. Korkeakoulutettu, hillitty ja tyylikäs ihminen. Haluaisin ajatella olevani sellainen itsekin, tai vähintään pyrin siihen. Näkeeköhän hän entisessä miehessäni niin paljon hyvää, etteivät nuo asiat haittaa häntä, jotka johtivat minun kohdallani eroon? Olisi mielenkiintoista tietää. Mutta ei asia minulle kuulu.

Kommentit (17)

Vierailija

Se uusi nainen ei ehkä ole vielä tajunnut millaisen löydön on tehnyt. Olen seurustellut samantapasen kanssa, ja kestihän se hetken ymmärtää että se mies ei oikeasti aio koskaan esim pestä niitä hampaita. Erosimme lopulta, eihän sellaista ihmistä kehtaa myöntää kumppanikseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se uusi nainen ei ehkä ole vielä tajunnut millaisen löydön on tehnyt. Olen seurustellut samantapasen kanssa, ja kestihän se hetken ymmärtää että se mies ei oikeasti aio koskaan esim pestä niitä hampaita. Erosimme lopulta, eihän sellaista ihmistä kehtaa myöntää kumppanikseen.

Muistelen että n. vuoden seurustelun jälkeen aloin olla todella tyytymätön noihin asioihin. Ihmeellistä että piti vielä monta vuotta yrittää, nyt en enää yrittäisi niin pitkään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
L

Yllättävän arkiset asiat voi joskus johtaa siihen että yhteiselo ei vaan suju. Ymmärrän sua hyvin. Seurustelin kerran ihmisen kanssa joka oli ihan mukava mutta jotenkin vaan asiat menivät hankaliksi. Vähitellen mulle alkoi valkenemaan, että hänellä taisi olla jonkinasteisia neurooseja puhtauden tai likaisuuden suhteen - mikä ei siis suinkaan tarkoittanut sitä että hän olisi ollut erityisen siisti, oikeastaan päin vastoin. Perussiisteys ei oikein onnistunut, joskus taas jotain pientä asiaa hinkattiin puhtaaksi oudoin kotikonstein. Asunnon pienimuotoinen pintaremppa oli kesken kuukausia - vuosia? - koska edistäminen ei vaan onnistunut, ei kokenut ongelmaksi elää puoliksi pakkeloitujen seinien keskellä. Kun ihminen ei itse koe tätä häiritsevänä, ei toista voi alkaa ihan keittiöpsykologina diagnosoimaankaan. Tajusin että mun pinna ei tule kestämään tällaista, enkä nähnyt miten vaikka perhe-elämä sopisi kuvioon. Hyväsydäminen ihminen, mutta it was not meant to be. Nyt onnellisena liitossa jossa homma skulaa.

Vierailija

L kirjoitti:
Yllättävän arkiset asiat voi joskus johtaa siihen että yhteiselo ei vaan suju. Ymmärrän sua hyvin. Seurustelin kerran ihmisen kanssa joka oli ihan mukava mutta jotenkin vaan asiat menivät hankaliksi. Vähitellen mulle alkoi valkenemaan, että hänellä taisi olla jonkinasteisia neurooseja puhtauden tai likaisuuden suhteen - mikä ei siis suinkaan tarkoittanut sitä että hän olisi ollut erityisen siisti, oikeastaan päin vastoin. Perussiisteys ei oikein onnistunut, joskus taas jotain pientä asiaa hinkattiin puhtaaksi oudoin kotikonstein. Asunnon pienimuotoinen pintaremppa oli kesken kuukausia - vuosia? - koska edistäminen ei vaan onnistunut, ei kokenut ongelmaksi elää puoliksi pakkeloitujen seinien keskellä. Kun ihminen ei itse koe tätä häiritsevänä, ei toista voi alkaa ihan keittiöpsykologina diagnosoimaankaan. Tajusin että mun pinna ei tule kestämään tällaista, enkä nähnyt miten vaikka perhe-elämä sopisi kuvioon. Hyväsydäminen ihminen, mutta it was not meant to be. Nyt onnellisena liitossa jossa homma skulaa.

Eivät nuo erikoiset elintavat vaaraksi yleensä ole, mutta ihan mahdotonta yhteiselo on, jos käsitykset esim. siisteydestä ovat hirveän erilaiset. Nykyisessä suhteessani näistä asioista ei tarvitse koskaan keskustella, koska käsitykset ovat samanlaiset, ja se on ihanaa!

Ap

Vierailija

Et kestä eri mieltä olevia lähelläsi ja nyt olet löytänyt onneksesi ihmisen joka on kanssasi samaa mieltä. Hienoa kannaltasi mutta en hehkuttaisi kovin sitä jos itse olisin joustamaton ja vaikea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Et kestä eri mieltä olevia lähelläsi ja nyt olet löytänyt onneksesi ihmisen joka on kanssasi samaa mieltä. Hienoa kannaltasi mutta en hehkuttaisi kovin sitä jos itse olisin joustamaton ja vaikea.

Eihän se entinen mieskään kestänyt eriävää mielipidettä siitä, onko ihmisen soveliasta kulkea ympäriinsä likaisena ja haisevana. Haluatko muuten arvata kuinka kivalta tuntuu suudella ihmistä joka ei ole viikkoon pessyt hampaitaan?

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Huoh... Eikö se henkilö ole hankala ja joustamaton joka ei edes peseydy muiden takia?

Vierailija

Haa, mulla on takana ihan samanlainen kokemus! Trauma jäi mullekin takaraivoon. Olin exän kanssa melkein 10 vuotta ja todellakin tunsin aina olevani äiti hänelle, heti aamusta alkaen kun piti herättää hänet lähtemään töihin. Suihkussa käymistä ja hampaiden pesua en koskaan saanut hänelle opetettua. Nyt en suostuisi tuollaiseen enää ikinä. Olenkin jäänyt tyytyväisesti sinkuksi, kun meni maku koko seurustelusta :-) Hyviäkin miehiä olisi, mutta olen onnellinen yksin omassa kodissani jossa kukaan muu ei sotke ja sekoita paikkoja.

Vierailija

Voisin sanoa, että itse olen tämä "korkeakoulutettu" ja otin tuon tyyppisen miehen (tosin hampaat se pesee huolellisesti :) ) mutta ei paljon kiinnosta siivoaminen ja välillä joudun pyytämään ja olemaan se "äiti". Mutta se asia on kuitenkin niin vähäpätöinen verrattuna siihen minkälaisten miehien kanssa olen aiemmin seurustellut.  Nykyinen on kiltti ja rakastava ja hyvä mies. En vaihtaisi sitä kehenkään. Aloittajalle ei ole kokemusta monesta parisuhteesta, joten minulla on ehkä eri perspektiivi asioihin.. 

Vierailija

Voi että, ootkohan ap mun miehen exä 😅 Ainaki speksit osuis miltei yks yhteen. Alkaa olemaan mitta täynnä jo sitä aikuista lasta, etenkin kun miehestä on tuon kaiken muun kuvailemasi ohella kuoriutunut täysi työnarkomaani, joka vapaa-ajallaan juo viinaa aamuun asti, kotiin tullessaan heittäytyy väkivaltaiseksi. life is good. Eiku ei sittenkään.....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi että, ootkohan ap mun miehen exä 😅 Ainaki speksit osuis miltei yks yhteen. Alkaa olemaan mitta täynnä jo sitä aikuista lasta, etenkin kun miehestä on tuon kaiken muun kuvailemasi ohella kuoriutunut täysi työnarkomaani, joka vapaa-ajallaan juo viinaa aamuun asti, kotiin tullessaan heittäytyy väkivaltaiseksi. life is good. Eiku ei sittenkään.....

Minkä ikäinen mies? Millä kirjaimella etunimi alkaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voisin sanoa, että itse olen tämä "korkeakoulutettu" ja otin tuon tyyppisen miehen (tosin hampaat se pesee huolellisesti :) ) mutta ei paljon kiinnosta siivoaminen ja välillä joudun pyytämään ja olemaan se "äiti". Mutta se asia on kuitenkin niin vähäpätöinen verrattuna siihen minkälaisten miehien kanssa olen aiemmin seurustellut.  Nykyinen on kiltti ja rakastava ja hyvä mies. En vaihtaisi sitä kehenkään. Aloittajalle ei ole kokemusta monesta parisuhteesta, joten minulla on ehkä eri perspektiivi asioihin.. 

Olisin voinut kirjoittaa tämän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen mies? Millä kirjaimella etunimi alkaa?

Nimi alkaa ärrällä, ikää 32.

Vierailija

Minä taas olen tajunnut sen, että parisuhteet eri ihmisten kanssa on aina erilaisia. Jos mies ei kyennyt huolehtimaan itsestään sinun kanssa ollessasi parisuhteessa, voi se siihen pystyä tämän uuden naisen kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen tajunnut sen, että parisuhteet eri ihmisten kanssa on aina erilaisia. Jos mies ei kyennyt huolehtimaan itsestään sinun kanssa ollessasi parisuhteessa, voi se siihen pystyä tämän uuden naisen kanssa.

Ei minun peseytymistapoihini ainakaan vaikuta se, kenen kanssa seurustelen tai olenko sinkku

Vierailija

Mä tein miehelle selväksi etten oo tämän äiti, kun näytti samankaltaselta ku ap:lla, tuloksia onkin alkanut tulla. Ei tosin helposti, mut pitkä ja kivinen tie tulee olemaan. Ja uskon että joka suhteessa. Ellei molemmat vain halua olla positiivisia, asioista ei koskaan riidellä, sekä kaikki on täydellisesti. Kyllä mä sanon et on aika pintapuolinen suhde jos ei alamäkiä tuu suhteessa.

Vierailija

Nämä asiathan jokainen päättää itse. Ap päätti jättää muuten ihan kiltin ja hyvän miehen siksi ettei jaksanut näitä puutteita, ja löysi paremman suhteen. Olisi ollut riski jäädä yksinkin. Joku toinen taas pysyy suhteessa ja päättää sietää niitä puutteita.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat