Vierailija

Ja mitä maksaa?

Kommentit (17)

Vierailija

On aika tunnettua, että Tukholman asuntomarkkinat (sekä vuokra- että osto) ovat aivan jumissa. Eikä siis siitä syystä kuin Suomessa, että kukaan ei osta, vaikka hinnat on alhaalla, vaan siksi, että kukaan ei myy vaikka hinnat ovat pilvissä. Vuokrahinnatkin on pilvissä, koska kukaan ei luovu vuokra-asunnosta vaan mieluummin alovuokraa sen kaverille. Ja jos et oo kaveri etkä kaverin kaveri niin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ruotsissa on vuokrasäännöstely, joten yksityisiä vuokra-asuntoja ei ole tarjolla. Säännellyt vuokrat ovat niin alhaiset, ettei asuntoa kannata antaa vuokralle, joten kukaan ei anna, eikä tarjontaa ole. Sosiaalista vuokra-asuntokantaa on, mutta sinne ei ole asiaa, ellei ole köyhä, kipeä ja maassa jo asuva.

Vierailija

Ei oo helppoa ei, paitsi jos on paljon rahaa. Siellä on vaan näitä "byta lägenhet" ilmoituksia joissa ihmiset vaihtaa asuntojaan keskenään kun haluavat muuttaa.

Vierailija

Yliopiston vaihto-opiskeluinfossa todettiin, että asunnon löytämisessä autetaan - paitsi jos olet menossa Tukholmaan. Tää kuvaa mielestäni tilannetta aika hyvin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Helpommin voitat 7 oikein lotossa kolme kertaa peräkkäin.

Suomessa lottovoiton todennäköisyys on noin 1:15 000 000. Minä en tunne ainuttakaan Tukholmaan muuttanutta, joka ei olisi jostain löytänyt asuntoa. Ei saa olla liian ronkeli niin asunto löytyy kyllä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On aika tunnettua, että Tukholman asuntomarkkinat (sekä vuokra- että osto) ovat aivan jumissa. Eikä siis siitä syystä kuin Suomessa, että kukaan ei osta, vaikka hinnat on alhaalla, vaan siksi, että kukaan ei myy vaikka hinnat ovat pilvissä. Vuokrahinnatkin on pilvissä, koska kukaan ei luovu vuokra-asunnosta vaan mieluummin alovuokraa sen kaverille. Ja jos et oo kaveri etkä kaverin kaveri niin...

Kukaan ei myy??? Kummasti niitä asuntoja on myynnissä koko ajan, siitä vaan selaamaan Hemnet.se-sivustoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Suomessa lottovoiton todennäköisyys on noin 1:15 000 000. Minä en tunne ainuttakaan Tukholmaan muuttanutta, joka ei olisi jostain löytänyt asuntoa. Ei saa olla liian ronkeli niin asunto löytyy kyllä.

Kun ei löydy. Minun yksi kaveri on ollut siellä asuntojonossa jo 10 vuotta eikä vieläkään ole saanut omaa asuntoa. Tukholmassa ei todellakaan ole siitä kiinni, että ihmiset olisi liian ronkeleita eikä sen takia saa asuntoa. Kyse on siitä, ettei vuokra-asuntoja yksinkertaisesti ole, asuntotuotanto laahaa tosi pahasti jäljessä ja yksityisten vuokraamat asunnot puuttuu toisin kuin Suomessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä taas tiedän aika montakin jotka eivät ole voineet muuttaa Tukholmaan töiden tai opiskelujen perässä koska eivät ole onnistuneet ratkaisemaan asuntokysymystä kohdallaa. Ja siis ihan ruotsalaisia jotka olisivat muualta maasta muuttamassa Tukholmaan. Eikä tämä ole mitenkään harvinaista, koko ajan saa lehdestä lukea tästä samasta asiasta.

Vierailija

Ruotsin asuntojärjestelmä on tyystin erilainen kuin Suomen. Ja Tukholmassa vuokra-asunnon löytäminen on todella vaikeaa, ellei esim. työnantaja hoida sitä puolestasi. Monet asuvat ns. andrahand-vuokralla (tai tredje tms mikä ei liene aina enää edes ihan laillista). Tukholman seudun kehittyminenkin on jo uhattuna asuntopulan takia - sinne muuttavia ei enää löydy juuri tuon asunto-ongelman takia.

Ostaa toki voi jos rahaa riittää, mutta harvalle opiskelijalle tuo lienee realistinen vaihtoehto.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yliopiston vaihto-opiskeluinfossa todettiin, että asunnon löytämisessä autetaan - paitsi jos olet menossa Tukholmaan. Tää kuvaa mielestäni tilannetta aika hyvin.

Joo, tuossa joku +-10 vuotta sitten jos meni Tukholmaan vaihtoon, yliopisto järkkäsi opiskelija-asunnon tai -huoneen. Opiskelija-asuntojärjestölle maksettiin joku parisataa euroa ja asia oli sillä selvä. Nykyään tätä systeemiä ei enää ole olemassa vaan vaihtarit saa ihan itse koittaa järkätä katon päänsä päälle.

Kuvaavaa on sekin, että Tukholman yliopistossa on 70 000 opiskelijaa, opiskelija-asuntosäätiöllä 8000 opiskelija-asuntoa/huonetta. (Opiskelija-asuntosäätiö on suurin opiskelija-asuntojen vuokraaja, muilla vuokranantajilla on yhteensä korkeintaan ehkä 1000-1500 opiskelija-asuntoa). Ja kannattaa huomoida sekin ettei Tukholman yliopisto ole ainoa korkeakoulutusta antava koulu Tukholmassa; tuohon sitten päälle kauppakorkea, lääkikset, kulttuurialan koulut, maanpuolustuskorkeakoulu jne. Eli opiskelijoita on reippasti enemmän kuin tuo 70 000. Ja niille kun jaetaan tuo vajaa 9000 opiskelija-asuntoa niin mielenkiintoiseksi menee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kun ei löydy. Minun yksi kaveri on ollut siellä asuntojonossa jo 10 vuotta eikä vieläkään ole saanut omaa asuntoa. Tukholmassa ei todellakaan ole siitä kiinni, että ihmiset olisi liian ronkeleita eikä sen takia saa asuntoa. Kyse on siitä, ettei vuokra-asuntoja yksinkertaisesti ole, asuntotuotanto laahaa tosi pahasti jäljessä ja yksityisten vuokraamat asunnot puuttuu toisin kuin Suomessa.

Kyllä löytyy, 10 vuoden jonotusajalla olisi pitänyt jo asunto löytyä. Ei asuntoa löydy jos halajaa vain Tukholman keskustaan mutta kymmenen vuoden jonotusajalla aktiivinen asunnonetsijä kyllä on jo asunnon löytänyt. Monilla alueilla jonotusajat on reilusti alle 10 vuotta. Ilmeisesti on kyseessä taas hakija, jolle ei ns. mamualueet ym. huonommat alueet kelpaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä taas tiedän aika montakin jotka eivät ole voineet muuttaa Tukholmaan töiden tai opiskelujen perässä koska eivät ole onnistuneet ratkaisemaan asuntokysymystä kohdallaa. Ja siis ihan ruotsalaisia jotka olisivat muualta maasta muuttamassa Tukholmaan. Eikä tämä ole mitenkään harvinaista, koko ajan saa lehdestä lukea tästä samasta asiasta.

Minäkin tiedän noita, jotka valittaa kun ei asuntoa löydy. Ei kelpaa Tensta, ei haluta maksaa vuokraa 1000 €/kk, pitäisi päästä Södermalmille yms. Kummasti kuitenkin on sitten se toinen ryhmä joka löytää asunnon, heissä on niin nuoria, vanhempia, muualta maasta ja ulkomailta muuttavia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä löytyy, 10 vuoden jonotusajalla olisi pitänyt jo asunto löytyä. Ei asuntoa löydy jos halajaa vain Tukholman keskustaan mutta kymmenen vuoden jonotusajalla aktiivinen asunnonetsijä kyllä on jo asunnon löytänyt. Monilla alueilla jonotusajat on reilusti alle 10 vuotta. Ilmeisesti on kyseessä taas hakija, jolle ei ns. mamualueet ym. huonommat alueet kelpaa.

Höpöhöpö, hän ei ole saanut sopivan hintaista asuntoa (yksiötä) noilla jonopäivillä edes pohjoispuolen lähiöistä. Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin koittaa päteä. (Sopivan hintainen = vuokranantaja hyväksyy asunnonhakijan tulot vuokratakseen tälle asunnon. Vuokranantajat vaativat tuloja jotka ovat 3-4 kertaa asunnon vuosivuokran verran).

Ja btw, mikä "aktiivinen asunnonetsijä"? Tukholman kaupungin asuntojonossa asunnonetsintä on sitä, että kytätään koko ajan sinne tulevia asuntoja ja ilmoitetaan kiinnostus kun sopiva asunto osuu kohdalle. Mitään muuta aktiivisuutta ei voi harrastaa koska mikään soittelu tai sähköpostittelu tms. ei tuo asuntoa ellei jonopäiviä ole tarpeeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minäkin tiedän noita, jotka valittaa kun ei asuntoa löydy. Ei kelpaa Tensta, ei haluta maksaa vuokraa 1000 €/kk

Se, ettei "halua" maksaa vuokraa 1000 euroa/kk ei johdu pelkästään halusta vaan siitä ettei kaikilla ihmisillä ole varaa laittaa sellaisia summia vuokriin. Lisäksi jos juuri ja juuri pystyy laittamaan vuokraan sen 1000 eur/kk, se ei riitä vuokranantajille. Vuokra ei saa viedä liikaa vuokralaisen tuloista vaan tosiaan vuokranantajaasta riippuen hakijan tulot pitää olla 3-4 kertaa vuosivuokran verran. Eli tuossa 1000 euron kämpässä 36 000-48 000 euroa/vuosi. Eli vaikka tulot olisi 1700 euroa/kk, et saa kämppää koska vuokrasi vie liian suuren osan tuloista.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat