Vierailija

Luokat 1-6 (tavisluokka) menneet todella heikosti tukitoimista huolimatta. Nyt aloittamassa 7. luokan erityisluokalla.

Mihin tällainen lapsi voisi suunnata yläasteen jälkeen? Oletuksena että yläastekin menee yhtä huonosti.

Kommentit (13)

Vierailija

Kerro vähän enemmän oireista ja esim.mitkä asiat ovat haastavimpia?Entä vahvuudet?

Kannattaa tulevaisuudessa suunnata siihen mikä kiinnostaa eniten..

Vierailija

Mitä osaa ja mihin on mielenkiintoa. Normiamiksen pystyy käymään, jos ala kiinnostaa. Amiksessakin on mukautettua opetusta, esim. että suurin osa tutkinnosta suoritetaan töitä tekemällä. Eipä sitä voi sanoa, kun ei tiedä, mitkä on vahvuudet. Onko hyvä käsitöissä, tykkääkö leipoa? Siivous ei ehkä sovi, se vaatii tarkkuutta ja siinä voi tulla vahinkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sellaiselle amislonjalke, mikä kiinnostaa ja mihin pisteet riittää. Pisteitä kannatta katsoa siinä kasiluokan keväällä.

Tai sitten esim kansanopistokympille ja sielta eteenpäin kansanopiston lukiolinjalle. Näissä keskittyminen usein on helpompaa, koska olosuhteet ovat toisenlaiset kuin taviskoulussa.

Jos s ollut jotain hyperaktiivisuutta, niin olisin suositellut jotain liikunta- tai luontolinjaa, jossa on vähemmän paikallaanistumista. Myös oppisopimus olisi tällöin hyvä. Pelkälle addille ei ehkä kuitenkaan.

Tosin yläkouluun mennessä voi tapahtua paljon. Onko lääkitys kunnossa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
.

Jos s ollut jotain hyperaktiivisuutta, niin olisin suositellut jotain liikunta- tai luontolinjaa, jossa on vähemmän paikallaanistumista. Myös oppisopimus olisi tällöin hyvä. Pelkälle addille ei ehkä kuitenkaan.

Tosin yläkouluun mennessä voi tapahtua paljon. Onko lääkitys kunnossa?

Add:ssa ei ole ylivilkkautta, on tarkkaavaisuuden häiriö. Kun lapsi löytää omat keinot opiskella ja häntä tuetaan itsetunnon kehittymisessä, mahdollisuuksia löytyy! Add- lapsen menestymisen ennuste pitkällä aikavälillä on parempi kuin ADHD-lapsen.

Keskustele lapsen kanssa, anna tukea ja rakasta, niin löytyy se mikä häntä kiinnostaa.

Vierailija

Hei, älä kirjoita lapsesi tarinaa valmiiksi! Voi olla, että hän erityisluokalla, pienryhmässä pärjääkin paljon paremmin kuin alakoulussa. Tuki voi olla täysin eritasoista erityisluokalla, tsemppiä!!!

Vierailija

Tärkeää olisi kiinnostus opintoja kohtaan, eli joku kiinnostava ala. Sitten jos vielä osuisi kohdalle hyvä opinto-ohjaaja ja ryhmän ohjaaja niin mahdollisuudet pärjätä ois tosi hyvät.

Vierailija

Se on jännä, miten tätä kiinnostavaa alaa hoetaan. Tosiasia on kuitenkin, että kouluun pitää ensin päästä ja siihen tarvitaan tietty määrä hakuoisteitä, joita yläkoulun kutosen rajoilla suorittavalla ei ole. Myös monet koulut, jissa on "soveltuvuuskoe" rankkaavat soveltuvuuskokeessa pois kaikki ne, joita pitävät haastavina opetettavina, eli addit, adhdit, assit, ja vastaavat vaikka pisteitä muuten riittäisi. Yläkouluissa opot puhuvat poliittisesti korrektia sanahelinää "joustavasta valinnasta". Se on opetusjärjestelmän tapa huijata ihmisiä uskomaan, että kaikilla lapsilla on samat mahdollisuudet kuin muillakin. Peruskoulu tuottaakin kaikille saman hakukelpoisuuden, mutta mikään ei pakota yhtäkään kououa valitsemaan ketä tahansa perustkoulun suorittanutta. Hakukelpoisuud ei siis tarkoita hauissa menestymsitä. Joustavalla haulla ei juuri koskaan pääse muualle kuin erityisoppilaitoksiin, koska mikään koulu ei halua vaikeaa oppilasta. Valinnanvara on siis oikeasti aika rajallinen, ja väliinputoamiselta välttyäkseen koulunkäynnissään haasteita kokevan oppilaan vanhempien on syytä ihan oma-aloitteisesti ottaa selvää tarjolla olevista vaihtoehdoista, pisterajoista jne.

Vaadittavat pistemäärät (tai siis sen, millä pisteillä millekin koukutuslinjalle viime vuonna on päässyt - raja ei yleensä muutu kovin merkittävästi) ja pisteiden lskutavan voi tarkistaa esim opintopolku.fi

Yhteishaun ulkopuolella nuo mainitut kansanopistot ottavat addeja ja adheja jne mielellään kmypeille ja lukioon ja joillekin kansanopistolinjoille - ja ovat hankkineet tietotaidon homman hoitamiseen, toisin kuin peruskouluissa.

Vierailija

Tällä hetkellä lasta ei kiinnosta mikään koulussa, suorastaan vihaa koulua.
Vaikeuksia on joka aineessa, paitsi englanti.
Ylivilkkautta ei ole. Lääkitys on, keskipitkä vaikutusaika (kestää koulupäivän ajan).
Kotona on kuin jäätynyt siirappi.
Ap

Vierailija

Amista enemmän kannattaa miettiä työelämää. Eli etsitään kiinnostava ammatti, jossa on oikeasti mahdollisuuksia työllistyä add:stä huolimatta. Sitten suunnitellaan lapsen kanssa opintopolku tähän ammattiin. On aivan turha opiskella alaa, jota ei kuitenkaan pysty työkseen tekemään.

Muistakaa myös se, ettei työelämässä saa mitään helpotuksia. Add:stä huolimatta on pystyttävä kaikkeen siihen, mitä työnantaja tarvitsee.

Vierailija

Sitten jotain, missä kieltaidostav on hyötyä. Tuo jäätynyt siirappi kuvaa monta muutakin murkkua, mutta ymmärrän huolesi. Omalla lapsella on myös oppimisvaikeuksia.

Vierailija

Itse olen aikas pahasti adhd. Menin ensin lukioon, sitten kävin amiksen ja nyt pyrin ammattikorkeaan. Yliopistoon pyrkisin jos ei olisi niin kaukana. Concerta auttaa ja sinnikkyys, ei minulla älyssä vikaa ole sentään.... Arvosanat olleet aina hyviä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla