Aikoinaan junissa oli tupakkavaunut
Kommentit (47)
Ranskassa oli ainakin vielä 90-luvulla vaatekauppojen sovituskopeissa tuhkakupit.
Muistan kakarana 70-luvulla istuneeni äidin kanssa tupakkavaunussa, kun en saanut istua yksin tupakoimattomien puolella vahtimatta. Hyi helvetti. Samoin asunnoissa sisällä poltettiin. Muistan paenneeni aina savua makkariin ja lyöneeni oven kiinni. Silloin ei vielä tiedetty passiivisen tupakoinnin vaaroista.
Vannoin jo kakarana, että minä en röökaa, ja se päätös piti. Olin vähemmistössä. Nyt kaveripiirissä tupakoitsijat (silloin 16-veenä niin polleena leikkivät aikuista röökeineen) köhii ja yskii, pitää tupakkalakkoja, valittaa rahanmenoa ja suun ympärillä on ryppyjä. Yhdellä on jo keuhkoahtaumatauti.
Suoraan sanottuna en tajua, miksi aikuisten pitää imeä myrkkytuttia.
N46v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja röökin oston ikäraja oli 16v ja röökiaskit oli täysin näkyvillä jo ennen kassaa.
Ja 70-luvun alkupuolella ei tupakan ostamiseen ollut minkäänlaista ikärajaa.
Ja 80-luvulla, kun raja tuli, niin ei siitä juuri piitattu. Ihan pikkulapsille ei myyty, mutta jo 13-vuotiaana sain paikasta kuin paikasta ostettua.
Nyt lienee vaikeaa ilman papereita? Ehkä joistain mamu-kiskoilta saa?
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan tupakoitsijat tajuavat, että tupakointi on junttimaista, tyylitöntä ja moukkamaista?
En ole itse 40 ikävuoteeni ainuttakaan sauhua ottanut, mutta olen silti eri mieltä! :D Minusta se on jotenkin coolia ja vähän seksikästäkin, kun joku vetää rennosti tupakkaa, näyttää just sellaiselta itsevarmalta tyypiltä joka tietää mitä tekee ja vähät välittää muiden mielipiteistä. Oonko vähän jämähtänyt jonnekin 7. luokalle... :D Mieheni ei pääsääntöisesti tupakoi, mutta aina parin kuukauden välein sille iskee hinku polttaa ja miettii pitäisikö ostaa aski, ja mä sitten paholaisena olkapäällä että "osta, osta ny, osta vaan, mieti miten hyvää se on", sit se aina ostaa ja mä katselen ihan haltioituneena kuinka kuuma se on, kun se vetää sitä röökiä... Paha, paha vaimo.
Musta se lisäksi tuoksuu hyvälle, se savu ja mies tupakoimisen jälkeen, sillai sopivasti renttua, siinä mulle jännämiestä ihan tarpeeksi. Mutta joo, eri asia sitten joku ketjupolttaja, jolla haisee sormet, hengitys, vaatteet ja kaikki, se on ällöä, mutta parin röökin vetämisestä jää vielä sellainen kevyt mukava tuoksu.
Junien tupakkavaunujen jälkeen oli vähän aikaa käytössä vaunuja joissa oli tupakkakoppi. Sellainen 1,5 x 2 m koppi, jossa jo kolme henkilöä sai aikaan ruuhkan. Ilmanvaihto oli tietysti olematon, joten aika tiivis oli tunnelma kun ei savupilven seassa juurikaan eteensä nähnyt... =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oli ja saisi olla vieläkin,se voisi olla joko ensimmäisenä veturista tai sitten junan viimeinen vaunu.Ei häiritsisi tupakoimattomia,kun tietäisivät ja vaunun voisi merkitä esim. t-kirjaimella jo ulkopuolelta,niin että asemalaiturilla ennen lähtöä näkisi selvästi.Tupakkakopeissa ihmiset altistuvat paljon enemmän tupakansavulle kuin varsinaisissa kokonaisissa tupakkavaunuissa.
Tupakkakopeissahan on vain tupakoijia. Hehän juuri haluavat altistua tupakansavulle. No problem there.
Silloin kun junissa oli erikseen paikkoja joissa sai tupakoida tai ei saanut tupakoida, niin kävi usien niin että vapaita paikkoja oli vain tupakkavaunussa ja esimerkiksi koiran kanssa sai olla vain tupakkavaunussa.
Tupakkavaunut lähijunissa olivat kätsyjä. Se keräsi kaikki hörhöt, liikaa nauttineet ja omia aikojaan kajahtaneet. Muissa vaunuissa oli rauhallista.