Vierailija

Minulta otettiin aamu sekä ilta-arvo. Hoitaja sanoi että tulokset on viiterajojen sisällä ja ok. Mutta jos oikein olen ymmärtänyt niin se ei kerro koko totuutta vaan kortisolin muuttuminen päivän aikana tms. pitää laskea? Miten ovat suhteessa toisiinsa ne lukemat? Aamu-arvoni oli 429 ja ilta 87. Lääkärille on aika vasta myöhemmin mutta jos joku jotain osaisi sanoa niin kiitollinen olisin. Jos vihdoinkin selviäisi kaameille oireilleni joku syy :(

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

oon ymmärtäny ettei toto sairautta hoideta suomesa ollenkan. Itselläni koholla, mut endokrinologiani ei kiinnosta.Sil on muutakin tärkeempää puhaa. On kuulemma ylityöllistetty. Karsitaan lievemmät sairaudet pois hoidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

kortisolin iltapäivä arvot ovat n. 25% - 40% aamu-arvoja pienemmät lukee Hus:in labrainfossa.

itse ilta arvojen viitevälit kannattaa katsoa oman labran sivuilta.( jossakin näin viitearvot 74-283.)

kortisoli on matalimmillaan keskiyöllä.

Tuo 429 on aika hyvä aamuarvo terveellä. Naisella kortisoliarvojen pitäisi olla siinä 500-600.( paniikkikohtauksessa ja sairastumisissa mm. kuumeessa ja vatsataudissa tosin arvon olisi syytä olla jopa 700-900 hetkellisesti. mutta oletan, että et ole mennyt kokeisiin flunssassa tms?)

Alle 300 arvot pitäisi tutkia tarkemmin ja tehdä acth-rasituskoe.

Miksi sun kortisolit on mitattu? oireet?

Vierailija

Terveys mennyt kokonaan vuoden aikana, pyörätuoliin olen joutunut kun en jaksa liikkua kuin jokusen metrin kerrallaan... Vaivoja vaikka muille jakaa, kipuja, voimattomuutta, laihtumista, huonovointisuutta, verenpaine laskenut tosi alas jne.jne... Testejä, kokeita otettu paljon mutta syytä ei vain löydy :(

ap

Vierailija

oletko käynyt sisätautilääkärillä tai endokrinologian erikoislääkärillä?

sulla kuullostais olevan aivolisäkkeessä joitan häikkää eli joko aivolisäke tuottaa jotain hormonia liikaa tai liian vähän. (aivolisäkekasvain, aivolisäkkeen liika- tai vajaatoiminta...)

Syynä voi olla siis hyvänlaatuinen kasvain tai tulehdus aivolisäkkeessä.

mm. kroonisessa väsymysoireyhtymässä on monella aivolisäkkeen vajaatoimintaa.(noi sun oireet sopii hyvin myös siihen äsymysoireyhtymään)

kolmas mikä tulee mieleen on borrelioosi, onko sulta otettu borrelioosi verikoetta?

Vierailija

Kiitos vastauksista! Toki lisääkin saa vastailla jos jotain tulisi mieleen. Helpompi ehkä sanoa että mitä ei ole vielä tutkittu. Näytettä selkäytimestä eikä lihaksesta ole otettu. Ne nyt tulee ekana mieleen. Borreliaa monesti olen miettinyt mutta ns.kotimaiset testit näyttää negatiivista niin...mitäs siihen on sitten sanomista. Monella eri lääkärillä käyty tähän mennessä. Onkohan sillä mitään merkitystä että mulla on tuo %määrä 20, jos laskin oikein. Jos siis pitäisi olla 25-40%? Aamupäivisin/yöaikaan olotila on vähän parempi mutta sitten alkaa voimat vähentyä ja kivut yms. lisääntyä iltaa kohden. Olotila voi kyllä mennä päivän aikana ihan laidasta laitaan mutta yleensä aamut parempia.

ap

Vierailija

Minulle endokrinologi sanoi että arvot ovat korkeat koska jännitän sairaalan laboratoriossa käymistä. Ajattelin WTF koska joudun käymään siellä kolmen kuukauden välein perussairauteni vuoksi.

Vierailija

Kokeet otettiin kotona koska lähteminen on niin vaikeaa. En ollut aamulla stressaantunut tms. Illalla kylläkin kun oli kovat kivut jaloissa ja muita huolia.

ap

Vierailija

En voi kaikkia labroja tähän kirjoittaa niitä on niin älyttömän paljon otettu vuoden sisällä. Kaikki ok. Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla oli vuosikausia sitten mutta lääkitys lopetettiin kun sydän ei tykännyt hyvää. Kilppari-arvot vähän alakantissa (T4V) mutta viite-arvojen sisällä nykyisin. Varmaankin kaikilla erikoislääkäreillä käyty ja monenlaisia epäilyjä harvinaisista lihas tms. sairauksista, parkinssoniin mutta kunnon diagnoosia ei vaan löydy. Viimesin on neurologin arvio, autonomisen hermoston toiminnan häiriö/sairaus.....

ap

Vierailija

Matala ferritiiniarvo? Ferritiinin viitearvot on ihan älyttömät, mutta jollakin alle 70 alkaa tulla kaikenlaisia oireita, kuvailemasi oireet liittyvät raudanpuutteeseen. Ferritiiniarvo on eri asai kuin hemoglobiini joka ei kerro rautavarastoista yhtään mitään.

Pari päivää sitten oli hesarissa juttu tästä http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1463539027943

Itselläni oli raudanpuutetta vaikka hemoglobiini hyvä ja rautakuurilla lähti: palelu, hiustenlähtö, yleinen voimattomuus, korkea leposyke jne. jne.

Vierailija

Hei! Tuo ferritiinikin on muistaakseni katsottu viime vuonna? Täytyy kuitenkin vielä tarkistaa... Kiitos hyvästä vinkistä! Tulisiko jollain vielä joku asia mieleen mitä voisi selvittää tms?

ap

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat